به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، یکصد هفتاد و دومین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه‌های مجله "بخارا" به دیدار و گفت‌وگو با هادی تقی‌زاده اختصاص دارد.

هادی تقی‌زاده در ۱۱ فروردین سال ۱۳۴۹ در مشهد به دنیا آمد. از سال ۱۳۶۹ به سرودن شعر و داستان روی آورد و نخستین مجموعه داستان او با نام "انتقام سیمه ئون یا رساله بازگشت" توسط نشر نارنج در سال۱۳۷۶ منتشر شد. از تقی‌زاده تاکنون مجموعه داستان‌های "شکار فرشتگان"، "فشارآب بر دنیای عجیب دلکو" و "باواریا" نشر یافته است. او رمان "شب بخیر سلطان" را در سال ۱۳۸۲ و رمان "گراف گربه" را در سال ۱۳۹۲ به دست چاپ سپرده است.

تقی‌زاده تالیفاتی نیز در زمینه‌ میراث فرهنگی و معماری سنتی دارد که از آن میان می‌توان به "سیمای میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی" و "یادنامه معماران و معماری سنتی خراسان" اشاره کرد. منتقدان آثار او را در زمره‌ ادبیات تجربی، ادبیات پست‌مدرن، ادبیات فانتزی و ادبیات علمی-تخیلی قرارداده‌اند. کتاب "گراف گربه" به زبان فرانسوی ترجمه شده و توانسته برنده جایزه "واو" ادبیات متفاوت شود. همچنین در جایزه "مهرگان ادب" به عنوان رمان تحسین‌شده برگزیده شده است.

این دیدار ساعت 9 صبح پنجشنبه ۱۸ مهرماه در خانه گفتمان شهر (وارطان) واقع در میدان فلسطین، خیابان طالقانی، ضلع جنوبی، پلاک ۵۱۴ برگزار می‌شود.

 

برپایی نشست تخصصی درباره حافظ

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به مناسبت 20 مهرماه، روز بزرگ‌داشت حافظ، نشست تخصصی "دولت عشق، بررسی آرا و اندیشه‌های لسان‌الغیب حافظ شیرازی" را برگزار می‌کند.

خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، در سال 727 هجری قمری برابر با سال 1326 میلادی در شیراز متولد شد. پدر او، بهاالدین، به شغل تجارت اشتغال داشت. در تاریخ نقل است که حافظ، در سنین کودکی و با گوش فرادادن به صوت قرآن پدرش توانست کل قرآن را حفظ کند و تخلص "حافظ" نیز از همین روست.

او در دوران نوجوانی اشعار شاعران بزرگی هم‌چون سعدی، عطار، مولانا و نظامی را از بر بود. به اعتقاد برخی از مورخان زمان ازدواج این شاعر نامدار ایرانی، در سال‌های 744 تا 745 هجری قمری و در زمان پادشاهی ابواسحاق بوده است. حاصل این ازدواج یک فرزند بود. در حقیقت یکی از مهم‌ترین نقاط عطف در زندگی معنوی لسان‌الغیب، حافظ شیرازی، ملاقاتش با عطار بود. او تا پایان عمر از عطار نیشابوری به عنوان مراد و مرشد خود یاد کرده و در برخی اشعارش نیز به این مهم اشاره کرده است.

در این مراسم که روز شنبه 20 مهرماه از ساعت 17 تا 19 در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن برگزار خواهد شد، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مهدی محقق رئیس هیات مدیره انجمن و مهدی ماحوزی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن سخنرانی خواهند کرد.

همچنین در این برنامه از تصویر "حافظ" اثر استاد مرحوم ابوالحسن صدیقی رونمایی خواهد شد.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از میدان منیریه، پل‌ امیربهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک 71 واقع است.