سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، داود طبایی مترجم این کتاب، با بیان این که فاطمیان حکومتی نیرومند در حوزه مدیترانه بودند که بین سال‌های 909 تا 1171 میلادی بر شمال آفریقا، مصر و سوریه سلطه داشتند به هنرآنلاین گفت: آنان پس از گشودن مصر و بنا گذاشتن پایتختی تازه به نام قاهره، با آکندن آن از مسجدها و کاخ‌ها، آن‌جا را به یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین شهرهای آن روزگار تبدیل کردند. همچنین هنرهای گوناگون شکوفا شدند و خزانه خاندان فاطمی به صورت یکی از غنی‌ترین خزانه‌های جهان اسلام درآمد.

او با این توضیح که کتاب "هنر دوره فاطمی" نخستین پژوهش عمیق درباره هنر فاطمیون در دهه 90 میلادی است، افزود: این اثر یکی از بخش‌های شکوهمند و خیرکننده فرهنگ اسلامی را تحت بررسی دقیق قرار داده است. آنا کونتادینی نویسنده ایتالیایی کتاب، در دانشگاه لندن استاد تاریخ اسلامی است. او سال‌هایی را در موزه ‌"ویکتوریا و آلبرت" لندن به عنوان پژوهش‌گر مشغول به کار بوده در این دوره پژوهش‌های گسترده‌ای درباره مجموعه‌های اسلامی انجام داده است. او در یک دوره تمرکز خود را بر آثاری که متعلق به دوران فاطمی است می‌گذارد و این کتاب را نشر می‌دهد. موزه ‌"ویکتوریا و آلبرت" لندن بزرگ‌ترین موزه جهان در برخی زمینه‌ها و عمدتا هنرهای کاربردی و تزیینی است در نتیجه مجموعه‌هایی که نویسنده تحت بررسی قرار داده و کتاب را درباره آن‌ها تدوین کرده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

طبایی ادامه داد: نویسنده اشیای چشم‌گیر موزه را تحت بررسی قرار داده و به پنج دسته تقسیم کرده است؛ دسته "بلورها"، "منسوجات"، "سفالینه‌ها"، "اشیای شیشه‌ای" و دسته‌های که از "عاج، چوب و فلز" ساخته شده‌اند. او با گفتار کلی در ابتدای هر بخش سخن خود را آغاز می‌کند و در ادامه تعدادی از مهم‌ترین قطعاتی را که تا حالا شناخته نشده بودند به شکل دقیق تحت بررسی قرار می‌دهد. تحلیل فنی برخی قطعات مهم‌تر همواره با طرح‌های از شکل‌های این اشیا، تصویرهای رنگی و نقشه‌های جغرافیای مکان‌های مربوطه است. 

کتاب "هنر دوره ‌فاطمی" در موزه ‌ویکتوریا و آلبرت نوشته آنا کونتادینی با ترجمه داود طبایی در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 45 هزار تومان توسط پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر منتشر شده است.