به گزارش هنرآنلاین، عملکرد سال گذشته صندوق اعتباری هنر و مشکلات ارایه خدمات این صندوق به هنرمندان در جلسه کمیته فرهنگ هنر و رسانه مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. این جلسه با حضور سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و اعضای کمیته فرهنگ هنر و رسانه مجلس برگزار شد.

سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ابتدای این جلسه با اشاره به اهداف تأسیس این صندوق گفت: صندوق اعتباری هنر با هدف حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور بنا بر پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس تکلیف برنامه سوم توسعه و در راستای سیاست انتقال بخشی از تصدی‌های دولتی با تصویب هیئت وزیران در سال 82 به‌طور رسمی تشکیل شد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ساماندهی و یکپارچگی در حمایت از جامعه نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان، حمایت از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در حوزه فرهنگ و هنر، شناسایی، جذب و هدایت استعدادها در حوزه فرهنگ و هنر و جذب سرمایه‌گذاری‌ها و تأمین منابع مالی جدید برای توسعه فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر و... را از اهداف صندوق اعتباری برشمرد.

وی با تشریح عملکرد سال 97 به دستاوردهای کلیدی این صندوق اشاره و گفت: مهم‌ترین ذینفعان صندوق اعتباری هنر اعضای آن هستند که با توجه به عضویت بیش از 70 هزار هنرمند، نویسنده و روزنامه‌نگار سعی شده ضمن تبادل نظر از نقطه نظرات آن‌ها بهره‌مند شویم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با بیان این که رویکرد حمایتی این صندوق در پنج بخش بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، طرح تکریم، کمک مستمری و تسهیلات تنظیم شده است، گفت: طبق توافق سازمان تأمین‌ اجتماعی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران واجد شرایط با معرفی‌نامه این صندوق، تحت پوشش بیمه تأمین ‌اجتماعی قرار می‌گیرند.

سیدزاده در ادامه تصریح کرد: افزون بر توسعه کمی و کیفی خدمات بیمه‌ی تأمین اجتماعی طی 2 سال اخیر، بدهی انباشته صندوق اعتباری هنر به سازمان تأمین اجتماعی تسویه شد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به خدمات بیمه درمان تکمیلی گفت: تسهیلات بیمه درمان تکمیلی در قالب سه طرح (امید، آرامش و رفاه) با تعهدات و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پوشش‌های متفاوت به جامعه فرهنگ و هنر کشور ارائه می‌شود و پوشش‌های اصلی در بیمه درمان گروهی بدون سقف است.

سیدزاده با اشاره به راه‌اندازی سامانه بیمانو گفت: صندوق به دنبال تمرکززدایی فعالیت‌ها از تهران و برخورداری عادلانه اعضای سراسر کشور از امکانات این سازمان است. به همین دلیل ما درصدد هستیم تمام خدمات صندوق از طریق اینترنت در اختیار اعضا در سراسر کشور قرار گیرد.

وی ثبت هزینه‌ها از طریق سامانه بیمانو و کاهش چشمگیر مراجعات حضوری را یکی دیگر از دستاوردهای صندوق خواند و اظهار داشت: سامانه بیمانو امکان نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه و ارتقای پاسخگویی، ارائه اطلاعات شفاف به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه را فراهم کرده است و افراد در هر زمان و مکان می‌توانند مدارک هزینه‌های پزشکی خود را بارگذاری نمایند.

سیدزاده در بخش دیگر از سخنان خود به طرح تکریم و کمک مستمری اشاره کرد و گفت: مبالغ پرداختی به مشمولان دو طرح تکریم و کمک مستمری از سال 97 به‌طور چشمگیری افزایش یافت به طوری که مبلغ پرداختی به هنرمندان مشمول طرح تکریم از 200 به 800 هزار تومان و مشمولین دریافت کمک مستمری از 150 به 250 هزار تومان در ماه افزایش یافت.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه گفت: در دو سال اخیر میزان ارائه تسهیلات به اعضا صندوق از رشد چشمگیر برخوردار بود و همچنین منابع به سمت استان‌های کشور علی‌الخصوص استان‌های کم برخوردار هدایت شد.

وی در ادامه اظهار داشت: در سال 97 صندوق با هدف توسعه‌ی اقتصاد فرهنگ و هنر و کمک به کارآفرینان حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری، بیش از 36 پروژه برای اخذ وام به بانک معرفی کرد.

سیدزاده طرح‌های پروانه، پایش و سایه را از دیگر اقدامات این صندوق برشمرد و گفت: طرح پروانه به‌منظور معرفی هنرمندان و عرضه آثار در فضای مجازی طراحی شده است و فرصتی برای بازار کار آثار هنرمندان فراهم می‌کند. طرح سایه، سامانه اطلاعاتی یکپارچه هنرمندان و طرح پایش پروژه صیانت از مالکیت معنوی (آثار فرهنگی – هنری) است. از طریق آن همه آثاری که در فضای مجازی بدون حق کپی‌رایت و مجوز پخش می‌شود، شناسایی و به صاحب اثر اطلاع داده می‌شود.

وی به سفرهای حمایتی اشاره کرد و گفت: سفرهای حمایتی با هدف تمرکززدایی جغرافیایی و برخورداری عادلانه اعضا در سراسر کشور از خدمات آغاز شد. تاکنون به 16 استان سفر کردیم و با بیش از چهار هزار نفر از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران عمدتاً گمنام دیدار گروهی و فردی داشتیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به نقش مؤثر اهالی فرهنگ و هنر در شرایط سخت کشور گفت: مدیران کشور به این امر واقف هستند که حوزه‌ی فرهنگ و هنر چه نقش سرنوشت سازی را در یکپارچگی و انسجام یک ملت ایفا می‌کند به‌خصوص در جامعه‌ای که اقوام و گروه‌های فرهنگی و قومی متنوعی در کنار هم به سر می‌برند. امیدواریم با حمایت دولت و مجلس از این صندوق ارائه خدمات حمایتی به جامعه فرهنگ و هنر کشور گسترش یابد.

حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست به دیدار خود با هنرمندان کشور اشاره و گفت: در دیدار با هنرمندان، صنوف و انجمن‌های فرهنگی و هنری به مشکلات و مسائل این حوزه اشاره می‌شود. من به‌عنوان یک مسئول تلاش می‌کنم تا مشکلات این گروه از افراد جامعه حل شود.

مازنی افزود: گزارش عملکرد صندوق اعتباری هنر نشان می‌دهد اتفاقات مثبتی در حوزه حمایت از اهالی فرهنگ و هنر صورت گرفته است. صندوق اعتباری هنر سازمانی است که می‌تواند نقش بسزایی در شکوفایی فرهنگ و هنر کشور ایفا کند.

رئیس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در این نشست گزارش خوبی از صندوق اعتباری هنر ارائه شد در جلسات بعدی موارد دیگری از مشکلات صندوق اعتباری هنر مانند مباحث بودجه‌ای، توسعه خدمات و... بررسی می‌شود. ما نیاز به گفت‌وگو بیشتر برای برطرف شدن مسائل هنرمندان کشور داریم.