به گزارش هنرآنلاین، شب گذشته یکشنبه 14 مهرماه و طی نشست تخصصی تهران‌پژوهان که با حضور محسن هاشمی‌رفسنجانی، احمد مسجدجامعی، شهربانو امامی رئیس و اعضای شورای شهر، محمدرضا جوادی‌یگانه معاون شهردار تهران، علیرضا آقایی مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، امیررضا فرهبد پژوهشگر و مولف کتاب "تهران من"، سیداحمد محیط‌طباطبائی رئیس ایکوم، ناصر تکمیل همایون و عبدالله انوار از تهران‌شناسان و تاریخ‌نویسان برگزار شد، از کتاب "تهران من" رونمایی شد.

جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در این مراسم به جایگاه تهران اشاره کرد و گفت: بعد از مشروطه تهران نقش اساسی در تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته و نمی‌توان تاریخ تهران را از ایران جدا کرد.

احمد مسجد جامعی ضمن تحسین چنین اقداماتی، تاکید کرد: تهران کهن سرشار از ظرفیت و پشتوانه تاریخی است و باید بیش از پیش به آن پرداخته شود.

این عضو شورای شهر تهران ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری سلسله نشست‌های ویژه تهران، اظهارداشت: می‌بایست درباره سیر زمان در پایتخت، تکیه دولت و تاریخ مطبوعات پژوهش‌های بیشتری صورت گیرد و  از دانش این اطلاعات و گزارش‌ها بهره مند شویم.

کتاب "تهران من" بستری مناسب برای تفکرات شهرسازی نوین

علیرضا آقایی نیز گفت: این کتاب می‌تواند بستری برای تفکرات شهرسازی نوین نیز باشد چرا که از طریق معرفی و آموزش فن‌آوری به‌کار رفته در ساخت این بناهای تاریخی و نگاه هنرمندانه معماران آن‌ها در فرهنگ‌سازی و روش‌شناسی تخصصی نمونه‌های عینی را در قالب دست ساخت‌هایی ارزشمند به چشم عالمان این فن و هنر در دوران معاصر برساند.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، هدف از تهیه و تدوین کتاب "تهران من" را معرفی آثار تاریخی تهران دانست و افزود: تالیف این اثر گامی در جهت حفظ و صیانت از ارزش‌های معماری شهر تهران است.

تالیف یک کتاب مرجع برای آثار تاریخی شهر تهران

امیررضا فرهبد پژوهشگر و مولف کتاب "تهران من"، گفت: این اثر نفیس حاصل 8 سال پژوهش و تلاش شبانه روزی و با همکاری 15 عکاس متخصص در 594 صفحه و قطع رحلی تهیه شده است.

او با اشاره به این که برای نخستین بار چنین اقدامی در زمینه معرفی و بروزرسانی آثار فهرست ملی ایران از لحاظ جانمایی روی نقشه انجام گرفته است، افزود: این اثر یک کتاب مرجع آثار تاریخی شهر تهران است که در آن  340  اثر تاریخی شهر تهران شامل بناها، میادین، خیابان‌ها و سایر که در فهرست آثار ملی ایران و فهرست جهانی یونسکو ثبت شده ، به‌صورت مکتوب و مصور معرفی گردیده است.

فرهبد ادامه داد: نکته قابل توجه در تالیف و گردآوری این کتاب این است که از آن‌جایی که هر اثر تاریخی با شناسنامه کامل شامل قدمت، کاربری‌های اولیه تاکنون، رویدادهای تاریخی برگزار شده در هر کدام و همچنین نقشه‌های ای بناها که برای اولین بار معرفی می‌شوند؛ جامع‌ترین کتاب مرجع جهت الگوبرداری برای معماران آینده است. در این کتاب تاریخ شکل‌گیری تهران و نقشه‌های تاریخی شهر تهران نیز به‌صورت خلاصه اما جذاب و مفید ذکر شده است.

در این مراسم از دو  کتاب دیگر با عناوین "ره آغاز دانشگاه" و "پایتختی تهران" نیز رونمایی شد.