سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مجتبی آقایی نویسنده و عکاس، با این توضیح که فاز سوم کار مطالعاتی مجموعه سه‌جلدی "روستاهای تاریخی ایران" تمام شده به هنرآنلاین، گفت: کار هماهنگی و عکس‌برداری فضاها به‌زودی آغاز می‌شود و جلد سوم حاوی معرفی 26 روستا است.

او با بیان این که دو جلد از مجموعه "روستاهای تاریخی ایران" توسط انتشارات بنیاد مسکن منتشر شده، ادامه داد: همان‌گونه که از عنوان کتاب پیداست این مجموعه با هدف معرفی روستاهای تاریخی ایران و روستاهایی که یک مؤلفه تاریخی در آن شاخص است یا بنا قدمت تاریخی دارد روانه بازار کتاب شده است. جوان‌ترین روستای که در این مجموعه به آن پرداخته شد 300 سال قدمت دارد. قدمت برخی از این روستاها نیز به بیش از دو هزار سال می‌رسد. مهم این بود علاوه بر مؤلفه تاریخی بنا، روستا بافت و کالبد زنده داشته باشد و همچون برخی روستا متروک نباشد؛ حضور مردم را به لحاظ زندگی، برگزاری آیین‌ها و سنت‌ها ببینیم. 

آقایی با این توضیح که مجموعه "روستاهای تاریخی ایران" رویکرد تصویری دارد، اظهار داشت: از این روستاها عکاسی شد و متنی درباره معرفی روستا و قدمت تاریخی بنا در هر جلد ارائه شده است. 

او با بیان این که تعداد روستاهای تاریخی بسیار زیاد است ولی 56 روستا در سراسر کشور برای بهسازی و احیا بافت باارزش مشخص شده‌اند، تصریح کرد: این دو جلد نشر یافته هر کدام به معرفی 15 روستا همچون ابیانه، جواهرده، خور، شمشیر، کمیجان، اسپیدان، زیارت، قلعه بالا و کندلوس اختصاص دارد. در جلد سوم نیز به روستاهایی از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و قم پرداخته می‌شود. 

آقایی چاپ این مجموعه را جدید و بدون مشابه دانست و افزود: دو جلد هر کدام در 320 صفحه و گلاسه نشر یافتند و قطع رحلی دارند. جلد سوم نیز به همین ترتیب منتشر خواهد شد.

او با این توضیح که جلد نخست مجموعه "روستاهای تاریخی ایران" کتاب سال و منتخب انجمن مفاخر معماری ایران شناخته شده چون به معرفی بافت باارزش روستاهایی که کمتر مورد توجه قرار می‌گرفتند اختصاص دارد، گفت: این مجموعه علاوه‌ بر بحث مستند کردن، رویکرد زیبایی‌شناسی دارد و معرفی بافت، اقلیم و جغرافیا نیز مد منظر بود.

آقایی در ادامه یادآور شد: دو کتاب "بازگشت پرستوها" با موضوع محوری ورود آزادگان به کشور و "ایستاده در باد" حضور و نقش زنان در انقلاب و دفاع مقدس را در انتشارات بنیاد شهید در دست چاپ دارد. هر دو اثر نیز گردآوری آثار عکاسان مختلف است.

مجتبی آقایی متولد سال ۱۳۴۴ است. او دبیر چندین دوره‌ جشنواره تجسمی فجر بوده است. آقایی عکاس، پژوهشگر، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ است. او دارای نشان درجه یک هنری دارد و دبیر و داور جشنواره‌های متعددی بوده و همچنین نمایشگاه‌های بسیاری را در داخل و خارج کشور برگزار کرده است. مؤلف کتاب‌هایی چون "ایلام، سروی که ایستاد"، "خرمشهر حماسه مقاومت"، "شاهدان زمان"، مجموعه 3 جلدی "بام شکسته بم"، مجموعه 2 جلدی "تهران از دیروز تا امروز"، "نفت در گذر زمان"، مجموعه 2 جلدی "قم در حریم حرم"، "تهران تا انتها حضور" و "رویشی در سپیده" است.