به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، نشست مسئولان غرفه ایران با رییس و معاون اتحادیه ناشران سوریه عصر روز یکشنبه 24 شهریورماه در نمایشگاه کتاب سوریه برگزار شد.

در این نشست هیثم حافظ رییس اتحادیه ناشران سوریه، ماهر عبدالعظیم معاون اتحادیه ناشران سوریه، ابوالفضل صالحی‌نیا رایزن فرهنگی ایران در دمشق، علی ناظری رییس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس، مهدی سهل‌آبادی نماینده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین صفری مدیر دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشتند.

حسین صفری در ابتدای این جلسه ضمن ارائه گزارشی از نحوه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: با توجه به اشتراکات فرهنگی بین ایران و سوریه حضور ناشران سوری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی مناسب برای گسترش مبادلات فرهنگی بین دو کشور است. نظر به تحولات اخیر در منطقه ناشران سوری حضوری پررنگ‌تر در نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده داشته باشند.

هیثم حافظ نیز ضمن استقبال از دعوت برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران، اظهارداشت: سطح روابط فرهنگی بین ایران و سوریه باید مانند سایر حوزه‌ها فعال‌تر شود.

او ادامه داد: این اتحادیه آمادگی دارد در قالب یک توافق‌نامه کلی در زمینه‌های مختلف نشر، نظیر بازار کتاب در دو کشور، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای ناشران و استفاده از تجربیات ایران در زمینه نمایشگاهی توافق‌نامه‌ای را با ایران مبادله کنند و در حوزه نشر دو کشور به شکل وسیع‌تری با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

علی ناظری نیز در این نشست توضیح داد: ایران و سوریه بعد از جنگ دچار تحولاتی مهم از جمله مقابله با افراطی‌گری شده که نیاز است این ظرفیت‌ها انتقال پیدا کند. در این باره ناشران و نویسندگان مسئولیت سنگینی دارند و این توقع می‌رود تا بین دو کشور ارتباطی صورت گیرد تا ناشران و نویسندگان فعال‌تر شوند و با ترجمه کتاب‌ها بتوانند موضوع "مقاومت" را انتقال دهند.

 

درس‌گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی

مرکز فرهنگی شهر کتاب پس از برگزاری درس‌گفتارهایی درباره‌ مولوی، فردوسی، سعدی، عطار، حافظ، نظامی، خاقانی، ناصرخسرو، بیهقی، خواجوی کرمانی، سنایی و عبید زاکانی از روز چهارشنبه 3 مهر ماه و در آستانه‌ روز بزرگداشت شمس، درس‌گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی را در یک سال آینده در روزهای چهارشنبه با حضور صاحب‌نظران و استادان و شمس‌پژوهان برگزار می‌کند.

نخستین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی، چهارشنبه سوم مهر ماه ساعت ۱۶:۳۰ به تحلیل و بررسی کارنامه‌ شمس‌پژوهی و جایگاه شمس در ادب فارسی و عرفان اسلامی اختصاص دارد که با حضور دکتر ایرج شهبازی و دکتر مهدی محبتی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

در توضیح این خبر آمده است: "شمس تبریزی کیست که دیدارش با مولانا سرفصل تاریخ زندگانی مولوی شد و مبدا زندگانی تازه‌ای برای او فراهم آورد؟ مولانا او را "خسرو اعظم"، "خداوند خداوندان اسرار"، "سلطان سلطانان جان"، "نور مطلق"، "جان‌ جان جان"، "شمع نه فلک"، "بحر رحمت"، "مفخر آفاق"، "خورشید لطف"، "روح مصور"، "بخت مکرر" و... می‌خواند. ورود شمس به قونیه و ملاقاتش با او طوفانی را در محیط آرام این شاعر و به‌ویژه‌ در حلقه‌ ارادتمندان خاندان مولانا برانگیخت.

شمس و مولانا از مفاخر تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم‌اند که شایسته است شخصیت، زندگی و آثارشان بیشتر تحلیل و بررسی شود. زندگی شمس و مقالات او نیاز به واکاوی دارد تا جایگاه او در تاریخ و فرهنگ ایران زمین و فرهنگ عرفان اسلامی روشن‌تر شود".