سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، مهشید میرمعزی مترجم، با این توضیح که کتاب "دنیای دیروز" نوشته اشتفان سوایگ را ترجمه کرده و برای چاپ به انتشارات گاندی سپرده، به هنرآنلاین گفت: این اثر خودزندگی‌نامه این نویسنده است که از پیش از جنگ جهانی اول آغاز می‌شود. سوایگ در این کتاب، به تغییر و تحولات وین به عنوان مرکز هنر آن زمان در قشر روشنفکر و هنرمند اشاره دارد و در عین حال توضیح می‌دهد چگونه جنگ آغاز شد.

میرمعزی با این توضیح که کتاب "دنیای دیروز" جزو آثار قدیمی محسوب می‌شود و نویسنده اتریشی آن در سال 1942 خودکشی کرده است، افزود: این کتاب قطور هم‌چنان در آلمان و کشورهای آلمانی زبان طرفدار دارد و خوانده می‌شود. چون موضوع آن در دوران آشفته معاصر در حال تکرار است و مخاطب با خواندن آن پی می‌برد چقدر اتفاقات شبیه هم هستند.

او که برای نخستین بار کتاب پلیسی ترجمه کرده، از این تجربه به نیکی یاد کرد و ادامه داد: کتاب "سپید برفی باید بمیرد" نوشته نله نویهاوس توسط نشر ثالث منتشر می‌شود. این نویسنده یکی از معروف‌ترین جنایی‌نویس‌های آلمان است و فیلم­‌های متعددی از آثارش ساخته شده است.

میرمعزی با این توضیح که داستان کتاب در یک روستا رخ می‌دهد که دخترها در آن گم می‌شوند، تصریح کرد: یک پلیس زن و مرد وارد این مسئله می‌شوند و تحقیقات را شروع می‌کنند ولی اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای در راه است.

به گفته او، این کتاب پلیسی از مجموعه داستان­‌های جنایی است که تاکنون 9 جلد از آن‌ها نوشته شده است. این داستان­‌ها به لحاظ محتوایی مستقل هستند و فقط کارآگاه خانم و آقا برای پی‌گیری رخدادها وارد عمل می‌شوند.

این مترجم که رمان "ما که خواهریم" نوشته آنه گست­‌هویزن را نیز در نشر نو در دست چاپ دارد، توضیح داد: این اثر داستان زندگی سه خواهر است که طی سه چهار روز مرور می‌شود. قرارست تولد صدسالگی خواهر بزرگ‌تر جشن گرفته شود که دو جنگ جهانی را از سر گذرانده و در این میان مخاطب با نامزدی، عروسی، دشمنی و کدورت‌هایی که این سه خواهر پشت سر گذاشتند آشنا ‌می‌شود.

مهشید میرمعزی اول شهریور ۱۳۴۱ در قزوین به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی‌اش را در همین شهر گذراند. در سال ۱۳۶۴ به آلمان رفت و در دانشگاه شهر اسن در رشته مهندسی فضای سبز تحصیل کرد و در سال ۱۳۷۲ به ایران بازگشت. با ترجمه او بیش از 50 کتاب نشر یافته و "کامو، آرمان سادگی" نوشته ایریس رادیش، "خاندان جاودان زالس" نوشته کریستوفر کلوبله، "قطار شبانه لیسبون" اثر پاسکال مرسیه، "زن ظهر" نوشته یولیا فرانک، "در حیاط خلوت نویسندگان" اثر راینر اشمیتس، "شهرت" نوشته دانیل کلمان، "و نیچه گریه کرد" اثر ایروین د. یالوم و "او بازگشته است" نوشته تیمور ورمش از جمله این آثار است.