سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، رحمان احمدی‎ملکی نقاش و پژوهشگر، با این توضیح که کتاب "قفل‌های دست‌ساز آذربایجان" را برای چاپ به انتشارات فرهنگستان هنر (موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری) سپرده، به هنرآنلاین، گفت: در این اثر به تاریخچه قفل در ایران و آذربایجان پرداختم و در ادامه مروری بر سیر تحول قفل در آذربایجان دارم. همچنین تعدادی از قفل‌های دست‌ساز آذربایجانی را از نظر فرم، مکانیزم و هماهنگی فرم با کاربرد مورد بررسی قرار داده‌ام. تعدادی از قفل‌ها که تصویر آن‌ها را داشتم نیز از نظر فرم و شکل رنگ، حالت کاربرد و تلفیق و مکان کاربرد مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. درباره کارخانه‌ها و کارگاه‌های آذربایجان توضیحاتی ارائه داده شده و همین‌طور کاربرد فکری این قفل‌ها را بازگو کرده‌ام.

او با بیان این که قفل‌ها به سه قسمت کلونی، آویزی و قفل‌های صندوقچه‌ها و گنجه‌ها تقسیم شده‌اند، افزود: در بسیاری از این موارد به عکس دسترسی نداشتم و برمبنای گفته‌ها، طرح ذهنی نوع قفل در نظر گرفته و ترسیم شده است. کتاب بیش از 160 تصویر دارد و در 340 صفحه به چاپ می‌رسد.

احمدی‎ملکی با این توضیح که کتاب "قفل‌های دست‌ساز آذربایجان" با تلفیق سه روش میدانی، کتابخانه‌ای و تحلیلی نوشته شده، ادامه داد: با 95 شهر مختلف با طرق مختلف تماس گرفتم با صنعت‌گران و با استادکاران قدیمی صحبت کردم و بیش از 12 سفر به شهرهای مختلف آذربایجان داشتم؛ از کارگاه‌ها عکس گرفتم تا پس از دو سال و نیم توانستم کتاب را به سرانجام برسانم.

این نقاش همچنین از نگارش کتاب "جستاری در نقاشی پشت‌شیشه" خبر داد و تصریح کرد: در این اثر به شیوه‌های مختلف نقاشی پشت شیشه پرداختم. در ادامه تاریخچه‌ای از دورانی که این هنر پشت سر گذاشته به ویژه دوره قاجاریه که مشهورترین و پررونق‌ترین زمان نقاشی پشت شیشه است ارائه شده. از طریق تحقیق میدانی و کتابخانه‌ای توانستم درباره تعدادی از نقاشان گمنام پشت شیشه و شیوه کار آن‌ها بنویسم و یا آثار آن‌ها را بدست آورم.

او که کتاب "مضامین دینی در نگارگری ایران" را نیز آماده انتشار دارد، اظهار داشت: در این اثر از بدو خلقت و باورهای اعتقادی از حضرت آدم تا خاتم انبیا(ص)، ائمه اطهار و تمام موضوعاتی که در تصویرنگاری و نگارگری آثاری وجود دارد و تا حد امکان در دسترس بود را جمع‌آوری و درباره آن‌ها توضیح داده‌ام. تک تک این تصاویر از نخستین اثر که رانده شدن حضرت آدم و حوا از بهشت و آخرین آن درباره امام زمان(عج) به لحاظ تحلیل تجسمی و هنری بررسی شده‌اند. به این مضامین دینی در کتاب‌های نگارگری ایران و غالبا اسلامی پرداختم.

احمدی‎ملکی همچنین از نگارش کتاب "عناصر معماری در نگارگری ایران" گفت و ادامه داد: مضامین دینی نماها و نمادهای معماری اسلامی در این کتاب جست‌وجو شده یعنی قسمت‌های از معماری سنتی، معماری‌های محلی و متداول در زمان هر حکومتی و خلاقیت‌های اعمال شده در نگارگری در این اثر مورد بررسی قرار گرفتند و به لحاظ تصویر و هارمونی رنگی بررسی شدند.

او که کتاب "آیین‌های نمایشی و نمایش‌های سنتی آذربایجان" را نیز آماده انتشار دارد، توضیح داد: در این اثر نمایش‌ها به چهار رشته عمده و دو رشته فرعی تقسیم شده‌اند از جمله رشته‌های "مردانه در فضای آزاد"، "مردانه در فضای بسته"، "زنانه در فضای آزاد" و "زنانه در فضای بسته"، به علاوه نمایش‌های عروسکی و مناسبتی.

احمدی‎ملکی افزود: این کتاب‌ها طی 12 سال بی‌وقفه نوشته شده‌اند و آماده انتشار هستند اما به دلیل این که هزینه چاپ‌شان به دلیل رنگی بودن بالاست متاسفانه هنوز ناشری ندارند.

کتاب "تصویرگری و رنگ گزینی در هنرهای سنتی آذربایجان" به قلم احمدی‌ملکی در سال 1388 منتشر شده است.