سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، کریم خاوری پژوهشگر، کارگردان و بازیگر تئاتر، با این توضیح که جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای بزرگ در عرصه هنرهای نمایشی کشور است، به هنرآنلاین گفت: تاکنون پژوهش جامعی از این جشنواره در قالب کتاب منتشر نشده؛ هر چند در پاره‌ای از مجلات، نشریات تخصصی و کتاب کاتالوگ ادوار مختلف، به صورت پراکنده به معرفی مختصری (مروری بر آثار جشنواره در دوره‌های گذشته) از جشنواره پرداخته‌ شده، ولی هنوز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان آرشیو منظمی ندارد.

او داشتن آرشیو منظم و قابل استناد از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را از دغدغه‌های اصلی خود دانست و افزود: آنچه در کتاب "خیابان، صحنه تئاتر" ارائه می‌شود، جامع‌ترین اطلاعاتی است که با توجه به سیزده دوره برگزاری این رویداد و براساس کتاب‌های کاتالوگ جشنواره، نشریات تخصصی، بولتن‌ها، مصاحبه شفاهی با هنرمندان و مدیران و منابع اینترنتی گردآوری شده است.

خاوری توضیح داد: در کتاب "خیابان، صحنه تئاتر" به ویژگی‌های شهر مریوان، تاریخچه جشنواره تئاتر مریوان پرداخته و در ادامه، مروری بر دوره‌های یکم تا هشتم یادواره و جشنواره داخلی، استانی و منطقه‌ایی و نیمه سراسری "صحنه‌ایی و میدانی- خیابانی سال 1373 تا 1383 داشته و دوره‌های یکم تا سیزدهم جشنواره سراسری و بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را از سال 1384 تا 1397 بررسی کرده است. تحلیل آثار و جشنواره به روایت تصویر نیز بخش‌های دیگر این کتاب را تشکیل می‌دهند.

سرپرست گروه تئاتر "ری‌را" تاکید کرد: با توجه به این‌که یکی از مهم‌ترین چالش‌های عرصه پژوهش عدم دسترسی پژوهشگران به منابع، اطلاعات جامع و مستند تحقیقی است این کتاب می‌تواند منبعی برای پژوهشگران، هنرمندان، مدیران، فعالان و علاقه‌مندان به عرصه تئاتر خیابانی باشد.

کتاب "خیابان، صحنه تئاتر" با زیر عنوان سیری در سیزده دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به کوشش کریم خاوری توسط انتشارات گوتار سقز منتشر می‌شود.