به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، جلسه شورای عالی کمیسیون ملی یونسکو- ایران در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران در این جلسه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های کمیسیون ملی یونسکو- ایران اظهار کرد: یونسکو یک فرصت است و صندلی های خالی از حضور نمایندگان ایران در یونسکو در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. سیاست ما حضور فعال نه منفعل در عرصه و پی گیری منافع نظام در صحنه ببن المللی است.

وی با اشاره به مشکلات بودجه ای کمیسیون ملی یونسکو-ایران اظهار داشت: بودجه کمیسیون بسیار ناچیز بود و این بودجه امسال در ردیف مستقل قرار گرفت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران عنوان کرد: یکی از کارهایی که شروع کردیم احیای ظرفیت های خاموش یونسکو بود. یونسکو ظرفیت بزرگی برای کشورهای دنیا و جمهوری اسلامی ایران دارد و باشگاه های یونسکو یکی از این ظرفیت هاست. ایوبی ادامه داد: کشورهای دیگر از این ظرفیت ها  بسیار خوب بهره مند شده اند؛ به عنوان نمونه ژاپن ۴۰۰ باشگاه با برند یونسکو دارد و بسیاری از فعالیت های فرهنگی در این کشور  از طریق این باشگاه ها انجام می شود.

وی در ادامه از راه اندازی باشگاه یونسکو در ایران خبر داد و اضافه کرد: خوشبختانه ۵ تا ۶ باشگاه مهم را سختگیرانه با همراهی دستگاه های نظارتی راه اندازی خواهیم کرد.

به گفته دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، باشگاه های رسانه، صنایع دستی، هنر اسلامی، آب و فاضلاب و بازآفرینی شهری از جمله باشگاه هایی است که راه اندازی خواهد شد.

ایوبی با اشاره به همراهی شهرداری در اختصاص ۲هزار متر فضا در منطقه ۱۷ تهران به موضوع صنایع دستی گفت:  هدف از راه اندازی این باشگاه اثرگذاری در منطقه و جلوگیری از انقراص صنایع دستی است. همچنین باشگاه هنر اسلامی در قم راه اندازی خواهد شد. در باشگاه آب و فاضلاب نیز بزرگان این حوزه تمام تجربه خود را برای انجام هرچه بهتر امور به میان می آورند.

 وی یادآور شد: ۷ تا ۸ جایزه جهانی در یونسکو داریم که در این بخش برای شرکت عموم اطلاع‌رسانی کامل خواهیم کرد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران عنوان کرد: سال گذشته یک پست در یونسکو برای ایران خالی شد و برای حضور واجدین شرایط در این بخش فراخوان دادیم؛ ۲ هزار جوان درخواست دادند که از این تعداد به ۱۰۰ نفر و در ادامه به ۶۰ پرونده رسیدیم و در نهایت ۱۵ نفر به یونسکو معرفی شدند و ۵ نفر مصاحبه کردند و یک نفر استخدام شد و ۴ جوان نیز در فهرست یونسکو قرار گرفته و به نهادهای مختلف معرفی شدند.

ایوبی در ادامه از راه اندازی دفتر استانی کمیسیون ملی یونسکو- ایران در یزد خبر داد.

وی همچنین گفت: ارتقای جایگاه منطقه ای کمیسیون ملی یونسکو از اهداف دیگر ما است؛ از این روبا کمیسیون های مختلف همکاری می کنیم که یکی از نمونه‌های این همکاری  برپایی ششمین  نشست جاده ابریشم در همدان است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران افزود: جاده ابریشم بیشتر در اختیار چین قرار گرفته بود و امسال صحبت کردیم و داوطلب برپایی ششمین نشست بین المللی جاده ابریشم شدیم؛ سه شهر، داوطلب برپایی این نشست شدند و با یکدیگر رقابت کردند و درنهایت همدان به عنوان میزبان انتخاب شد.

به گفته ایوبی، برپایی همایش گفت وگوی ادیان و جشنواره صلح نوشته های جاده ابریشم از جمله برنامه های جانبی در این نشست خواهد بود.

وی در ادامه به برپایی جشن نوروز پس از ۵ سال تعطیلی در نوروز ۹۸ در برج میلاد با حضور  ۷۰ سفیر خبر داد و اضافه کرد: امسال دبیرخانه جشن نوروز را در ایران تاسیس می کنیم.

وی با بیان اینکه ثبت مشترک در دستور کار کمیسیون ملی یونسکو-ایران قرار گرفته، یادآور شد: میراث فرهنگی‌ گاه موجب دعوای کشورها شده درصورتی که این میراث می تواند باعث همگرایی شود از این رو با همراهی وزارت امور خارجه، کارگروه ثبت مشترک راه اندازی شده است.

وی همچنین توضیح داد: ثبت مشترک با کشورهای ارمنستان، سوریه، آذربایجان، تاجیکستان در دستور کار قرار دارد و یلدا نیز می تواند مانند نوروز در قالب آیینی جهانی ثبت شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با بیان اینکه شعار ما این است که میراث فرهنگی و مشترک باعث اتحاد است، بر همکاری با کشورهای همسایه در این زمینه تاکید کرد.

ایوبی به باز تولید از سرمایه های نمادین یونسکو اشاره کرد و افزود: سرمایه عموما اقتصادی، فرهنگی و یا سیاسی و بهترین سرمایه یونسکو، ثبت جهانی و کار یونسکو تولید و باز تولید نمادین است.

وی با اشاره به برپایی برنامه تماشای خورشید با هدف تقدیر و نکوداشت بزرگان فرهنگ کشور از جمله استادانی همچون موحد و کابلی عنوان کرد: استاد فرشچیان نیز در ادامه در این برنامه مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، با بیان اینکه تعداد شهرهای خلاق به چهار شهر خواهد رسید تاکید کرد: چهار شهر یادگیرنده داشتیم و به این تعداد سه شهر اضافه شد و شورای راهبری شهرهای یادگیرنده نیز تشکیل و احکام خود را از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کردند.

ایوبی به برپایی همایش درباره دانشگاه جندی شاپور و شیخ اشراق اشاره کرد و گفت: امسال پرتره سهروردی  بر اساس تمام اسناد و درگفت وگو با اساتید طراحی شد و دو تندیس هم در خیابان سهروردی و شهر سهرورد نصب می شود و ۸ کتاب شیخ اشراق نیز به زبان ساده تر برای نوجوانان بازنویسی شده است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران عنوان کرد: برای دو سال آینده، هزاره ابوریحان را در دستور کار داریم. همچنین شیخ عطار با گذشت  ۹۲۰ سال از زادروزش با حمایت چهار کشور و گذر۱۱۵۰ سال از زادروز فارابی سبب شده تا درپرونده مشترک  با قزاقستان در دستور کار قرار بگیرند.

وی اظهار داشت: اگر این موارد تصویب شود چهار شخصیت ثابت و مشترک به ثبت می رسد.

ایوبی همچنین به حضور تیم هایی از یونسکو جهت حضور  در شهرهای مختلف اشاره کرد و گفت: این مهم در راستای اصلاح مدیریت شهری انجام شده است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران با بیان اینکه ایران کشور فرهنگ و هنر است گفت: برپایی نمایشگاه عکس هیرکانی مورد توجه بازرسان یونسکو قرار گرفت و در روز همبستگی با ملت فلسطین، اقدام به برپایی نمایشگاهی با عنوان فلسطین در آینه خیال هنرمندان کردیم و همزمان با  روز جهانی آب، نمایشگاه عکس آب را داشتیم.

ایوبی تصریح کرد: یونسکو از سوی دولت ها برند شده است و دولت ها هزینه آن را پرداخت می کنند و رویکرد کلی این است که از سرمایه نمادین یونسکو استفاده کنیم.

در ادامه این جلسه منصور غلامی به عنوان رییس شورای عالی کمیسیون ملی یونسکو- ایران از فعالیت و تحرک ایجاد شده در این کمیسیون و حرکت آن به سمت جایگاه حقیقی اش ابراز خوشحالی و از همراهی دستگاه های مختلف با کمیسیون ملی یونسکو-ایران، تقدیر کرد.

وی با اشاره به لزوم اقدامات رسانه‌ای درزمینهه دستاوردهای کمیسیون ملی یونسکو- ایران، خاطرنشان کرد: باید از فضای رسانه‌ای کشور به‌خصوص از صداوسیما، در جهت معرفی کمیسیون و اهداف و برنامه‌ها و نیز تشریح دستاوردها و اقدامات صورت گرفته استفاده کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه، به اقدامات مفید کمیسیون ملی یونسکو- ایران در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه علمی اقدامات خوبی انجام‌ شده و امیدوارم در آینده نزدیک نیز در بخش آموزشی آنچنان ‌که باید شاهد ارتقای کمیسیون باشیم. همچنین باید به دنبال برگزاری جلسات تخصصی ازجمله جلسه‌ای در بخش علم و فناوری باشیم.

احمد جلالی سفیر ایران در یونسکو به اهمیت جایگاه یونسکو در پاریس و نقش و جایگاه ایران در یونسکو اشاره کرد و بر توجه به اهداف یونسکو که با اهداف جمهوری اسلامی ایران همخوانی دارد، تاکید کرد.

وی یادآور شد: یونسکو برخلاف برخی سازمان های بین الملل جایی است که همه کشورها صدایشان شنیده می شود.

سفیر ایران در یونسکو در ادامه با قرائت  ماده 2 قانون اساسی یونسکو، تاکید کرد: در این ماده قانونی برتنوع فرهنگی و عدم دخالت بر نظام آموزشی کشورها تاکید شده و هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران پیگیر منافع کشور در یونسکو خواهد بود.  

در ادامه این جلسه حاضران اصلاح اساسنامه کمیسیون ملی یونسکو- ایران را بررسی کردند. همچنین صدا و سیما برای معرفی هرچه بهتر کمیسیون ملی یونسکو- ایران، اعلام آمادگی کرد و مقرر شد همراهی و همکاری این دو بخش بیش از پیش افزایش یابد.

در انتها غلامی با تقدیر از حاضران و جمع بندی دیدگاه اساتید که بر ضرورت هرچه بیشتر توجه و معرفی جایگاه علمی ایران تاکید داشتند اعلام کرد که لازم است کمیسیون ملی یونسکو- ایران و دفتر نمایندگی ایران در یونسکو وضعیت ایران به عنوان کشور مهد علم و دانش را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

همچنین تحقیقات سید مصطفی محقق داماد درباره توجه به اخلاق در علم و فناوری و تاکید استاد یدالله کابلی در استفاده از ظرفیت های هنر در برنامه های یونسکو و یادآوری استاد ثبوتی در تقویت کرسی های علمی مورد تاکید وزیر قرار گرفت.

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون رییس جمهوری، غلامحسین دهقانی معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامرضا کریمی قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رییس مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش، حسین رضی معاون پژوهش سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، احمد جلالی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، مصطفی معین، یوسف ثبوتی، رضا فرجی دانا، یدالله کابلی خوانساری، سید مصطفی محقق داماد، محمدرضا سعید آبادی، سید جلال دهقانی فیروز آبادی به عنوان اعضای حقیقی شورای عالی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، فرهاد اعتمادی ، بهمن نامور مطلق مشاورعالی، امیر روشن بخش معاون ارتباطات و امور مشارکت ها و الهه عطایی معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو-ایران در این جلسه حاضر بودند.