سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی شاعر، نویسنده و مدیر انتشارت فصل‌پنجم (ناشر تخصصی کتاب شعر) با تاکید بر این‌که در دنیا همه چیز تخصصی است و در حوزه گسترده چاپ و نشر هم باید کار به شکل اختصاصی انجام شود، گفت: با این نوع فعالیت هم مخاطب می‌تواند به راحتی ناشر را پیدا کند و هم انتشارات می‌تواند به آسانی مخاطبان خود را جست‌وجو کرده و کتاب به چاپ برساند. انتشار کتاب شعر  بسیار سخت و سنگین است و مخاطبان خاص خود را دارد. 

او با این توضیح که ناشر تخصصی شعر بودن محدودیت‌های زیادی را هم اعمال می‌کند، ادامه داد: در حقیقت این محدودیت‌ها به نفع شعر است. هر سال نزدیک به 400 تا 450 مجموعه شعر برای چاپ به انتشارات فصل‌پنجم می‌رسد که از این تعداد، بیشتر از 50 مجموعه در شورای کارشناسی انتشارات امتیاز چاپ نمی‌گیرند در واقع فقط 50 مجموعه شعر می‌توانند از این مرحله عبور کنند.

بیگی‌حبیب‌آبادی با بیان این‌که شیوه انتخاب در انتشارات فصل‌پنجم صرفا شاعرانگی اثر است، افزود: این انتشارات به تجربه مخاطب خود را در سراسر کشور پیدا کرده و یازده سال است که به عنوان ناشر تخصصی شعر فعالیت دارد و هر روز به این مخاطبان افزوده می‌شوند. حتی کتابخانه‌هایی که از ما درخواست اهدای کتاب برای کمک به فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند، می‌دانند باید سراغ مجموعه شعر بیایند. در این انتشارات، شعر و آنچه زیرمجموعه شعر قرار می‌گیرد از گزیده اشعار، نقد شعر و انواع قالب‌ها غزل، رباعی، دوبیتی، مثنوی، چهارپاره، شعر نیمایی، شعر سپید، حتی شعرهای کوتاه، هایکو و تئوری‌های تازه که در شبکه‌های زبانی شاعران اتفاق می‌افتد، منتشر می‌شود تا ببینیم مخاطب چه تعلق خاطری به این مجموعه‌ها نشان می‌دهد. مضاعف بر آن آثاری تخصصی به چاپ می‌رسند مانند کتاب "قافیه" که فقط به قافیه پرداخته شده و کتاب‌هایی که سیر تطور غزل از آغاز تاکنون را دربرمی‌گیرد.

او با این توضیح که به زودی 11 عنوان مجموعه شعر توسط انتشارات فصل پنجم روانه بازار کتاب می‌شود، تصریح کرد: کتاب "در پس رنگ" اثر پریسا قاسمی، مجموعه شعر سپید "جمهوری پرندگان" اثر موسی شیرزایی، "دیدار تو در خیال هم ساده نبود" اثر سمیرا هوری، "خال‌کوبی پروانه بر اژدها" اثر بهزاد خواجات، "اشراق در تغزل باران" اثر مارال دلدار، "سال سیاه صفر" اثر امیر فرجی، "کرکسی در پوست عقاب" اثر عباس باقری، مجموعه شعر "هشت" اثر علیرضا سخنور، "نیستار" اثر محسن موسوی، "آخرین برادر مهاجر" اثر امیرکیوان شعبانی و "روبند نرگس‌ها" اثر زهره ضیایی عناوین این آثار است. البته به غیر از دو شاعر باقی زیر 30 سال سن دارند.

بیگی‌حبیب‌آبادی که تصمیم دارد یکسری از آثار خود را تجدید چاپ کند، اظهار داشت: تا آخر امسال دو کتاب از تعدادی رباعی و شعرهای سپید خود را جمع‌آوری و منتشر خواهم کرد.

 پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی متولد سال 1323 در شهر اردستان است. او در سال 1352 وارد نیروی هوایی و در سال 1382 با درجه سرهنگی بازنشسته شد. شعر معروف "یاران چه غریبانه، رفتند از این خانه"، یکی از اشعار بیگی‌حبیب‌آبادی است که در دوران 8 سال دفاع‌مقدس و به مناسبت آزادسازی خرمشهر مورد توجه همه قرار گرفت. از جمله آثار مکتوب او می‌توان به مجموعه شعر "غریبانه"، مجموعه شعر برگزیده، "گل، غزل، گلوله"، "آی‍ی‍ن‍ه‌ در غ‍ب‍ار" و "زخم، غزل، زاویه" اشاره کرد. این شاعر در همایش "پاسداشت حماسه آزادسازی خرمشهر" که سال 1387 برگزار شد، "شاعر ماندگار دفاع‌مقدس" نام گرفت.