به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، در جلسه 611  هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید 277 عنوان کتاب در 25 هزار و 950 نسخه به مبلغ کل 9 میلیارد و 795 میلیون  و 250 هزار ریال به تصویب رسید.

عناوین کتاب‌های مصوب برای خرید در سایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در تارنمای هیات انتخاب و خرید کتاب به  نشانی http://mof.farhang.gov.ir/fa/home/book بارگذاری شده است.

 

درآمدی بر شعر معاصر آمریکا

به تازگی نشر خاموش کتاب "درآمدی بر شعر معاصر آمریکا" نوشته‌ کریستوفر بیچ با ترجمه‌ کامران احمدگلی و بهادر باقری را منتشر کرده است. در این کتاب نویسنده با نگاهی ژرف جریان‌های اصلی و تاثیرگذار شعر معاصر آمریکا و نقش‌آفرینان جدی و مهم آن را معرفی می‌کند. زمانه و زمینه‌ فرهنگی، ادبی و سیاسی هر دوره را واکاوی می‌کند و جایگاه و پایگاه شاعران برجسته را فراروی خواننده می‌نهد. همچنین نمونه‌هایی کوتاه از برجسته‌ترین اشعار هر دوره را نقد و تفسیر می‌کند. پانویس‌ها و حاشیه‌نگاران مترجمان اثر نیز موضوعات کتاب را برای خواننده‌ فارسی‌زبان خوش‌خوان و سودمندتر کرده است.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه هشتم مرداد ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب "درآمدی بر شعر معاصر آمریکا" اختصاص دارد که با حضور دکتر مسعود جعفری‌جزی، دکتر کامران احمدگلی و دکتر بهادر باقری در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

 

طنازی‌های بازیگوشانه ـ پرخاشگرانه عبید

بیست‌و‌پنجمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ عبید زاکانی در روز چهارشنبه ۹ مرداد ساعت ۱۶:۳۰ به بررسی "طنازی‌های بازیگوشانه ـ پرخاشگرانه عبید" اختصاص دارد که با حضور دکتر ابوالفضل حری در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

در توضیح این خبر آمده است: "طنز و طنزآفرینی هماره از جمله ژانرهای جذاب و بحث‌انگیز برای هجو و تسخر گفتمان‌های غالب و فرادستی جوامع محسوب بوده است. طنزآفرینی و طنازی‌های پرخاشگرانه‌ی عبید زاکانی علیه گفتمان فرادستی جامعه‌ی سده‌ هشتم ایرانی پس از حمله مغول و حکومت ایلخانان در این میان برجستگی شاخص‌تری دارد. نگاهی گذرا به این عصر و دوره، از بسیاری از معایب و کج‌رفتاری‌های در سطوح مختلف جامعه خبر می‌دهد و طنز و ابزارهای طنزآفرینی بستری برای هجو و تسخر و گاه اصلاح این زشتی‌ها فراهم می‌آورد. حال، اگر سه گفتمان سیاسی، اخلاقی و مذهبی را از جمله گفتمان‌های فرادستی تاثیرگذار در این سده محسوب کنیم، عبید لبه‌ تیز و برنده‌ زبان انتقادی، هجایی و پرخاشگرانه‌ خود را بر این گفتمان‌ها می‌گشاید و برخی چهره‌های شاخص این سه گفتمان و از آن جمله زاهدان سالوس و ریاکار، کوته‌فکران و کوته‌نگران مستبد فرهنگی و اشراف‌زادگان معتقد به اخلاق مختار را از رهگذر شگردهای طنازانه‌ خود و از جمله تجنیس، کنایه، وارونه‌گویی و نقیصه‌سازی از میان سایر شگردها، به باد انتقاد می‌گیرد و از اریکه قدرت به خاک ذلت می‌نشاند".