سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، احمد طالبی‌نژاد نویسنده و منتقد سینما، با اعلام این خبر که کتاب "به روایت پرویز کیمیاوی" آماده ارسال به ارشاد و گرفتن مجوز است، گفت: این اثر که توسط انتشارات حکمت، نشر خواهد یافت سومین کتاب از مجموعه (سینماگران برجسته معاصر) است.

او که در این کتاب به معرفی پرویز کیمیاوی و آثارش پرداخته است، ادامه داد: متاسفانه این فیلم‌ساز بزرگ و سازنده فیلم بسیار با اهمیت و مهم "مغول‌ها" برای نسل امروز کمی ناشناخته مانده است. کیمیاوی چندین فیلم دارد ولی در این کتاب بر فیلم "مغول‌ها" که پس از گذشت چهار دهه هنوز هم مدرن‌ترین، ساختارشکن‌ترین در عین حال ایرانی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران به شمار می‌آید تاکید بیشتری داشتم. او در حال حاضر مقیم فرانسه است و آخرین فیلمی که در ایران ساخت "ایران سرای من است" نام دارد که پس از 10 سال بلاتکلیفی سال گذشته در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد و اکران بدی داشت.

این منتقد سینما همچنین از نگارش کتاب "سیلی نقد" توسط دکتر مهرداد شمشیربندی خبر داد و گفت: این اثر حاصل گفت‌وگویی چهار، پنج ساله با من درباره مقوله نقد و انتقاد و به نوعی تاریخ نقد سینما در ایران به ویژه در سال‌های بعد از انقلاب است. این اثر که مجوز آن صادر شده تا پاییز توسط نشر روزنه به چاپ خواهد رسید.

طالبی‌نژاد که این روزها مشغول پژوهش برای تالیف کتابی با عنوان "میزانسن در ادبیات ایران" است، تصریح کرد: در گذشته یکی دو مقاله در این باره نوشته‌ام و تصمیم دارم این موضوع را به کتاب تبدیل کنم. کتاب قرار است بیان‌گر این نکته باشد که ما در ادبیات کهن میزانسن‌هایی داریم بیش از آن‌که در ادبیات غرب شاهد وجود میزانسن باشیم. این میزانسن‌ها بسیار بیان امروزی دارند حتی نمایشی و سینمایی هستند.

او نگارش این کتاب را کار دشواری دانست و توضیح داد: حدود 45 -50 سال پیش زنده‌یاد فرخ غفاری به این موضوع پرداخت ولی ادامه پیدا نکرد. به عنوان شخصی که چهل سال است درباره سینما می‌نویسد تلاش دارم این موضوع تبیین و روشن شود در حالی که حتی دانشکده‌های سینمایی و تئاتری به این مقوله خاص، یعنی کشف میزانسن در آثار منظوم و منثور ادبیات کهن ایران نمی‌پردازند.

او با ابراز تاسف از این که هنوز ظرفیت‌های نمایشی این منابع را کشف نکرده‌ایم، اظهار داشت: به همین دلیل وقتی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم هیچ یک از آثار درخشان ادبیات کلاسیک ایران به سینما برگردانده نشده است در حالی که ظرفیت‌های نمایش فراوانی در این متون وجود دارد.

طالبی‌نژاد همچنین از استقبال رمان "نترس دخترم کسی اینجا نیست" گفت و اضافه کرد: چاپ دوم این اثر که پس از 12 سال در سال 1392 مجوز انتشار گرفت در محاق اداره ممیزی کتاب است. در سینما حرف‌های تندتر و سریع‌تری از سوی فیلم‌سازان خودی و مستقل مطرح می‌شود در حالی که مخاطب چندصد هزارتایی هم دارد. اما در حوزه نشر کتاب با مخاطبانی به نسبت شمارگان پایین کتاب، پانصد و حداکثر هزارتایی مواجه هستیم. نمی‌دانم معیارها چیست؟. ممیزی کتاب خیلی خیلی از زمانه عقب افتاده است.

او یادآور شد: به تازگی چاپ دوم کتاب "موج نو" توسط نشر چشمه روانه بازار کتاب شده است.

"سینما اگر باشد"، "سال صفر"، "از شما چه پنهان"، "دل‌نوشته‌ها و گل نوشته‌ها" و "به روایت ناصر تقوایی" از جمله آثار انتشار یافته طالبی‌نژاد محسوب می‌شوند.