سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، رمان پلیسی "گزارش به کمیسر" روایتی مستند است که براساس جزییات پرونده‌ای جنایی نوشته شده است. نویسنده در ابتدای کتاب از کارآگاهی با نام فرانک باتن تشکر کرده که این پرونده را برای نخستین بار در اختیار او قرار داده تا براساس گزارش‌های آن داستانی پلیسی بنویسد.

در پشت جلد کتاب آمده است: "در گزارش به کمیسر آدم‌ها دو دسته‌اند. آن‌ها که از پیش در نظم نمادین جامعه برای خودشان جایی پیدا کرده‌اند و آن‌ها که از همان اول برای جذب‌شدن در این نظم مشکل دارند. در این‌جا هم مثل هر رمان پلیسی دیگری تقابل میان نیک و بد شکل‌دهنده‌ درام اصلی داستان است. اما در شهری مدرن و در میان هیاهوی ماشین‌ها و آدم‌ها و تحت تصمیمات بوروکراتیک بالا‌دست‌ها تشخیص این‌که نیک کدام است و بد کدام برای آدم‌ها ناممکن می‌شود... حتی آدم‌هایی پرتعلیق و پرکشش نیک در برابر نیک قرار می‌گیرد و بد در برابر بد و بدین‌ ترتیب تشخیص مرز باریک و ظریف میان این دو سخت و سخت‌تر می‌شود".

کتاب "گزارش به کمیسر" با ترجمه هادی آذری در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 38هزار تومان توسط نشر بیدگل روانه بازار کتاب شده است.

جیمز میلز متولد سال ۱۹۳۲، رمان‌نویس، فیلمنامه‌نویس و روزنامه‌نگار آمریکایی است. میلز در طول فعالیت حرفه‌ای‌اش با مجله‌ آمریکایی لایف و سه شبکه‌ تلویزیونی به عنوان نویسنده و مشاور همکاری داشته‌ است. در سال ۱۹۷۱ براساس رمان میلز "وحشت در پارک نیدل"، فیلمی به همین نام ساخته شد. همچنین رمان "گزارش به کمیسر" به فیلم تبدیل شده‌ است. رمان‌ "گزارش به کمیسر" و کتاب "امپراطوری زیرزمینی" در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفته‌اند. رمان‌های میلز بیشتر محتوایی جنایی، پلیسی دارند؛ کتاب "امپراطوری زیرزمینی" پرونده‌ای تحقیقاتی در زمینه‌ جابه‌جایی مواد مخدر در سطح بین‌المللی است.