سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، 18 تیرماه که در تقویم رسمی با عنوان روز "ادبیات کودک و نوجوان" نام‌گذاری شده مقارن است با روز درگذشت مهدی آذریزدی، نویسنده پیش‌کسوت این حوزه که در سال 1388 دارفانی را وداع گفت. عباس جهانگیریان نویسنده و پژوهشگر کودک و نوجوان، درباره روز "ادبیات کودک و نوجوان" و اهمیت آن به هنرآنلاین گفت: از همان ابتدا برای انتخاب این روز چون مصادف با سال‌‌مرگ مهدی آذریزدی است مخالف بودم و هستم. انتخاب روز مرگ یک نویسنده برای روز "ادبیات کودک و نوجوان" نهایت بی‌سلیقگی است. در دنیا وقتی مناسبت و روزی را اعلام می‌کنند همراه با مراسم و شادمانی است و با مرگ تناقض دارد.

او همچنین با انتقاد از انتخاب این روز در تابستان با توجه به تعطیلی مدارس، اظهار داشت: روز "ادبیات کودک و نوجوان" 18 تیرماه هم‌زمان با تعطیلی مدرسه‌هاست. در چنین روزی باید نویسنده‌ها به مدارس بروند و از نزدیک با دانش‌آموزان دیدار داشته باشند و راجع به حرفه نویسندگی صحبت کنند. اگر جشنی گرفته می‌شود بچه‌ها در آن تجمع داشته باشند.  

جهانگیریان با تاکید بر این‌که نویسنده کودک و نوجوان به نوعی با آموزش و پرورش پیونده خورده است چون مخاطبان آنان دانش‌آموزان هستند، ادامه داد: آموزش و پرورش باید مدارس را به خرید کتاب تشویق کند. کتابخانه مدرسه‌ها وضعیت مناسبی ندارند و آثار موجود بیشتر مختص ادبیات بزرگ‌سال است. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انتشارات مدرسه و منادی تربیت این آمادگی را دارند که برای تجهیز کتابخانه‌ها با مدارس همکاری کنند. حتی برخی ناشران خصوصی نیز به این کار تمایل دارند و می‌توانند آثار خود را با 50درصد تخفیف به آموزش و پرورش بفروشند.

او با اشاره به مسایل و مشکلات حوزه نشر به ویژه شمارگان کتاب، تصریح کرد: نویسنده کودک و نوجوان با مخاطب 11-12 میلیونی مواجه است ولی شمارگان کتاب کودک متاسفانه به هزار عدد هم نمی‌رسد که اتفاق تلخی است و پیام بسیار بدی به همراه دارد.

جهانگیریان با بیان این که روز "ادبیات کودک و نوجوان" می‌تواند چراغ‌هایی را روشن کند، تصریح کرد: متاسفانه این مناسبت ثبت شده در تقویم تاکنون هیچ تاثیری بر ادبیات نداشته است. مثلا گفته می‌شود روز "ابن سینا"، در این روز چه اتفاقی ممکن است بیافتد؟ یا روز "مولانا" و روز "سعدی" در حد کلمه ثبت شدند، کارکرد ندارند و اجرایی نمی‌شوند. 

او افزود: متاسفانه به روز "ادبیات کودک و نوجوان" در حد اشاره‌ای پرداخته می‌شود. صداوسیما، فرهنگ‌سراها و مراکز مرتبط با کودک و نوجوان باید به این روز بپردازنند و شکوه و هیجان این روز لازم است به جریان و صدای ملی تبدیل شود.