به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسید، در جلسه 610 هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خرید 305 عنوان کتاب در 30 هزار و 450 نسخه به مبلغ کل 8 میلیارد و 945 میلیون و 900 هزار ریال به تصویب رسید.

عناوین کتاب‌های مصوب برای خرید در سایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در تارنمای هیات انتخاب و خرید کتاب به نشانی http://mof.farhang.gov.ir/fa/home/book بارگذاری شده است. 

 

نقد و بررسی "زنبورهای خاکستری"

کتاب "زنبورهای خاکستری" جدیدترین رمان آندری کورکوف نویسنده‌ اوکراینی است که ماجرای نزاع داخلی اوکراین بر سر شبه‌جزیره‌ کریمه را روایت می‌کند. این رمان سرگذشت انسانیت از دست رفته است و مردی که از همه چیز ناامید شده جز زنبورهایی که باید سربلند از این جنگ بیرون بیاورد.

آبتین گلکار این رمان را از زبان روسی به فارسی برگردانده و نشر افق آن را منتشر کرده است.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه هجدهم تیر ماه، ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب "زنبورهای خاکستری" اختصاص دارد که با حضور مجید قیصری، سیدحسین طباطبایی و آبتین گلکار در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهیدبهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

 

تبیین و تحلیل بنیادهای فکری و فلسفی عبید

می‌توان عبید را هم‌چون بسیاری از خوش‌ذوقان و نکته‌دانان فرهنگ ما (شوخ‌طبعی آگاه) دانست که آنچه در باب پریشانی و نابسامانی اوضاع اجتماعی به ذهنش می‌رسیده با تمسک به شگردهای هنری بر زبان می‌رانده است؛ بی‌هیچ مبنای عمیق فکری و مبانی دستگاه‌مند فلسفی که غالب بر ادب و فرهنگ امروز ماست.

در نگاهی دیگر و با تکیه بر مستندات درون‌متنی آثار عبید، می‌توان او را به نوعی دیگر دید که نکته‌ها و نقدهای‌اش نه تنها پریشان و کشکول‌وار نیست که مبتنی بر چند رویکرد عمیق فلسفی است. رویکردهایی که شناخت آنها مجموعه مباحث پریشیده‌نما و پراکنده‌گونِ عبید را شکل و جهت داده و کل سخنان منثورش را از مشتی حرف‌های پریشان به نوعی دستگاه‌واره‌ی فلسفی نزدیک می‌سازد.

بیست‌و‌دومین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ عبید زاکانی در روز چهارشنبه ۱۹ و ۲۶ تیر و ۲ مرداد ساعت ۱۶:۳۰ با عنوان "انبان قلماشی" به تبیین و تحلیل بنیادهای فکری و فلسفی عبید به گونه‌ای هم‌ساز و سیستماتیک اختصاص دارد که با حضور دکتر مهدی محبتی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.