سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، علی گلشن نویسنده، پژوهشگر و مدیرموزه عروسک‌ها، به هنرآنلاین گفت: از مجموعه 10 جلدی (ایران من) اقوام ایرانی، جلد دوم را در دفتر پژوهش‌های فرهنگی در دست انتشار دارم که درباره قوم بلوچ‌ است و تا آخر امسال نشر خواهد یافت. جلد نخست این مجموعه "ترکمن‌ها" راجع به قوم ترکمن در سال 1396 منتشر شد.

او با این توضیح که جلدهای بعدی این مجموعه به اقوام مختلفی هم‌چون کردها، لرها، بختیاری، گیلانی‌ها، قشقایی‌ها و ایلامی‌ها اختصاص دارد، افزود: تحقیق و پژوهش درباره اقوام ایرانی را از خیلی سال‌ها پیش با عکاسی آغاز کردم. در این زمینه برای بزرگ‌سالان و کودکان تدریس دارم و  نمایشگاه عکس نیز برگزار کردم.

گلشن از آماده‌سازی سه جلد کتاب با محوریت عروسک‌های ایران و جهان گفت و ادامه داد: این مجموعه علاوه بر عروسک‌هایی که در موزه به نمایش درآمدند، معرفی‌کننده همه عروسک‌ها و کامل‌تر است. به عنوان نمونه در بخش "ملل" بیش از دوهزار عروسک داریم ولی تعدادی از آن‌ها در موزه عروسک‌ها به نمایش درآمده است و امکان به نمایش گذاشتن همه عروسک فقط در بخش ملل را نداشتیم.

به گفته او، جلد نخست این مجموعه راجع به عروسک‌های ایران، جلد دوم درباره عروسک‌های ملل و جلد سوم به اسباب‌بازی ایران و جهان اختصاص یافته است.

گلشن با بیان این که کتاب "خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران" جلد سوم مجموعه (پستانداران ایران) به زودی توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود، اظهار داشت: این مجموعه هفت جلدی مرجع درباره پستانداران ایران و مصور است و جلد سوم آن به خرس‌ها و گوشت‌خواران کوچک اختصاص دارد. جلد نخست "گربه‌سانان" و جلد دوم "سگ‌سانان و کفتارها" نام دارند که هر دو اثر برنده جایزه کتاب سال و کتاب فصل شدند و بیش از 20 جایزه مختلف دیگر گرفته‌اند.

او با این توضیح که دیگر جلدهای مجموعه نیز درباره گونه‌های پستانداران در حیات وحش ایران است، تصریح کرد: جلد چهارم و پنجم مرتبط به سم‌داران، جلد ششم جوندگان و جلد هفتم نیز مختص پستانداران دریایی، حشره‌خورها و خفاش‌ها است.

گلشن تحقیق و پژوهش هر جلد کتاب این مجموعه را حدود دو تا سه سال دانست و افزود: ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا گونه‌ای را در طبیعت مشاهده کنیم و شانس عکاسی داشته باشیم. در این فعالیت با انواع خطرات و سختی‌ها در فصل‌های مختلف در سرما و گرما و مکان‌های صعب‌العبور روبرو هستیم. در هنگام تحقیقات با گونه‌های خطرناک روبرو می‌شویم تازه این موضوع در شرایطی است که حیوان دیده شود و بتوانیم عکس حرفه‌ای و قابل ارائه بگیریم. چون در این زمینه‌ها منابع پایه‌ای نداریم، فعالیت پژوهشی که صورت می‌گیرد کارهای اولیه محسوب می‌شوند که از دشواری‌های کار است. 

علی گلشن، سال 1355 در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته مهندسی علوم دامی است و تاکنون از او بیش از 30 مقاله، گزارش و مصاحبه مرتبط با مسایل محیط زیست و حیات وحش در ایران و نشریات انگلیسی زبان مجامع بین‌المللی منتشر شده. "معرفی اسب ترکمن در ایران" و مجموعه 4 جلدی "کتاب‌شناسی گزیده برای کودکان و نوجوانان و کتابخانه‌های آموزشگاهی"، "یوزپلنگ ایرانی" (دو کتاب برای کودکان و نوجوانان) و "کوچندگان قشقایی" از جمله آثار اوست.