سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، "فرشته تاریخ" عنوان تازه‌ترین نمایشنامه محمد رضایی‌راد است که با رویکردی آزاد، به روایت آخرین شب از زندگی والتر بنیامین فیلسوف و نظریه‌پرداز مشهور آلمانی، می‌پردازد.

والتر بنیامین، از چهره‌های متفاوت تاریخ فلسفه در قرن بیستم است که با وجود عمر کوتاه و مرگ زودهنگام، تاثیر عمیقی بر بسیاری از روشنفکران، هنرمندان و نظریه‌پردازان پس از خود داشته است.

با ظهور فاشیسم و به قدرت رسیدن نازیسم در اروپا، بنیامین نیز هم‌چون بسیاری از روشنفکران آلمانی راه تبعیدی خود خواسته را در پیش می‌گیرد و ابتدا مدتی را در فرانسه ساکن می‌شود. با پیش‌روی فاشیسم در اروپا و تسخیر فرانسه، بنیامین از راه کوهستان خود را به اسپانیا می‌رساند تا شاید بتواند با کشتی از اروپا خارج شود اما به دست مرزبانان اسپانیا گرفتار می‌شود و سرانجام، به آخرین صفحه از زندگی خود می‌رسد.

اندیشه‌های بنیامین سپهر وسیعی از موضوعات گوناگون، از فلسفه تاریخ و زبان گرفته تا هنر و زیبایی‌شناسی و حتی نگارش رساله‌ای درباره حشیش را در بر می‌گیرد. در عرصه تئاتر نیز، گذشته از اثر مشهور او درباره خاستگاه نمایش "سوگوار آلمانی"، می‌توان به دوستی نزدیک و ارتباط فکری عمیق بنیامین با برتولت برشت نمایشنامه‌نویس و نظریه‌پرداز آلمانی، اشاره داشت که در مقالات گوناگون او درباره آثار برشت بروز یافته است.

نمایش "فرشته تاریخ" به نویسندگی و کارگردانی محمد رضایی‌راد این روزها ساعت 19:30 در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شود. میلاد رحیمی، باران کوثری، رضا بهبودی، میلاد شجره، سینا کرمی، سینا بالاهنگ، رزیتا علیزاده، داوود پژمان‌فر، فرنوش نیک‌اندیش، جاوید قائم‌مقامی، ستاره بذرافشان، سعیده فاضلی و ابوالفضل ابهر بازیگران این نمایش هستند.

نمایش "فرشته تاریخ" یازدهمین اثر از گروه "تئاتر خانه" است. رضایی‌راد پیش از این آثاری چون "فعل"، "براساس دوشس ملفی"، "و آنک انسان" و ... را روی صحنه برده است.

نمایشنامه "فرشته تاریخ" نوشته محمد رضایی‌راد در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 16هزار تومان توسط نشر بیدگل روانه بازار کتابفروشی‌ها شده است.