سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، صمد چینی‌فروشان مترجم و منتقد تئاتر، به هنرآنلاین توضیح داد: کتاب "چشم کارگردان" نوشته جان آهارت را هفت سال‌ پیش ترجمه کردم. این اثر پس از گذران پیچ و خم بسیار در مرحله چاپ است و تا مهرماه توسط انتشارات سمت، نشر خواهد یافت.

به گفته او، این کتاب درسی، آموزشی و دانشگاهی که برای تمام سطوح تحصیلی قابل استفاده است، تجربیات جان آهارت را در عرصه کارگردانی بازگو می‌کند و در هفت فصل با نمونه و تمرین به پایان می‌رسد.

چینی‌فروشان که این روزها مشغول ویرایش نهایی کتاب "دراماتورژی، انقلابی در تئاتر" نوشته ماری لاکهرست است، ادامه داد: این اثر پژوهشی پیش‌تر ترجمه و به چاپ رسیده؛ ولی ترجمه‌ من از این کتاب کامل‌تر و دقیق‌تر است. لازم بود کتاب دوباره ترجمه شود و با جزییات بیشتر و ذکر منابع انتشار یابد.

او کتاب "دراماتورژی، انقلابی در تئاتر" را پژوهشی بسیار جامع درباره چگونگی شکل‌گیری پیدایش مفهوم و کارکرد دراماتورژی در آلمان  و انگستان دانست و افزود: این پژوهش به زبان انگلیسی است و تئاتر انگستان را کاملا می‌شکافد و بررسی کاملی از تئاتر و دراماتورژی برتولت برشت در آلمان دارد. پایه‌های این پژوهش به قرن 16 می‌رسد و تا قرن 20 ادامه دارد.  

چینی‌فروشان تصریح کرد: این کتاب علاوه بر مسئله دراماتورژی، مبحث "تئاتر ملی" که برای تئاتر حیاتی و بسیار مهم است و من نیز به آن تاکید دارم تا تمام وجوه آن ترجمه شود را مطرح می‌کند که مفاهیم سردرگمی در ایران دارد. این کتاب کاملا مفهوم تئاتر ملی را از منظر جهانی و ملی مطرح می‌کند، هم‌چنان که در انگستان و آلمان این مفهوم جا افتاد و تلاش کردند تئاتر ملت و سرزمین خودشان را پیدا کنند و بسازند. چون تئاتر این دو کشور سال‌های سال تحت تاثیر تئاتر فرانسه بود و از همدیگر تاثیر شدید می‌پذیرفتند. اما آلمان و به ویژه انگستان سعی کردند یک تئاتر کاملا درونی و بومی بسازند. تئاتری با ویژگی‌های مفهومی، معنا و دغدغه‌های ملی و بومی سرزمین خودشان خلق می‌کنند.

او با بیان این که اصطلاح و مفهوم کارکرد دراماتورژی نخستین بار در ایران توسط محمدرضا خاکی و رضا براهنی عنوان شد، اظهار داشت: آن‌ها سعی کردند این مفهوم به درستی انتقال داده شود اما متاسفانه سواستفاده و برداشت‌های زیادی از این مقوله صورت گرفت.

چینی‌فروشان با این توضیح که کتاب "دراماتورژی، انقلابی در تئاتر" کمک می‌کند به شکل بنیادی با مفهوم دراماتورژی و تاریخچه آن در جهان آشنا شویم، گفت: همچنین کارکردهای پرسوتفاهم آن را در ایران و برداشت‌های غلطی که از آن می‌شود را برای همیشه اصلاح کنیم. ارزش و اعتبار این پژوهش به این است که تمامی تاریخ تئاتر اروپا را بازگو می‌کند و تاریخ شکل‌گیری و قوام‌یابی یا هویت تئاتر اروپا و حتی آمریکا را با اسناد و مدارک توصیف می‌کند.