به گزارش هنرآنلاین به نقل از انتشارات کتاب نیستان، کتاب "ستاره‌ها هم می‌میرند" دومین اثر داستانی نرگس فرجادامین است. نویسنده در این اثر سعی کرده در قالب یک داستان بلند با تمی عاشقانه روایتی از ایثار را پیش چشم مخاطبان خود بکشاند.

داستان بلند "ستاره‌ها هم می‌میرند" راوی زنی را در پیشخوان خود دارد که در بدو داستان با همسر خود برای یک سفر علمی تفریحی به کویر رفته‌اند؛ سفری که بهانه‌اش رصد بارش شهابی است اما در واقع برای بازگویی دو راز بزرگ میان این زوج شکل گرفته است. راز تولد فرزندشان و راز مرگ قریب‌الوقوع یکی از آن‌ها.

داستان بلند "ستاره‌ها هم می‌میرند" در 132 صفحه و با قیمت 26هزار تومان توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

 

"واحد شماره دو!" با نگاهی به زندگی شخصی زنان نوشته شده

کتاب "واحد شماره دو!" عنوان داستان بلندی است از عاطفه طیه که با مضمون زندگی مشترک و با نگاهی به مشکلات و مسایل زندگی اجتماعی و شخصی زنان نوشته شده است.

طیه در داستان خود از زنی روایت می‌کند که مسئولیت‌های خانه و شغل اداری را توامان با هم دارد و زندگی برای او به شکلی تعریف شده است که باید هر دو مسئولیت را با هم بپذیرد و به فرجامی هدایت کند که گاه مطلوب او نیست. باید تن به معاشرت‌ها و رفتارهایی بدهد که او را می‌آزارد اما چاره‌ای جز این نیز برای زندگی خود متصور نیست.

این رمان با روایت اول شخص و بدون استفاده از توصیفات و یا خلق موقعیت‌های پیچیده سعی در روایت و گره‌گشایی برخی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نوع نگاه به زنان و نیز انتظارات زنان از زیست اجتماعی معاصرشان بپردازد.

کتاب نیستان "واحد شماره دو!" را در 116 صفحه و با قیمت 23هزارتومان منتشر کرده است. 

 

"هرگز یک فرشته را مبوس" یک عاشقانه آرام

رمان "هرگز یک فرشته را مبوس" یک عاشقانه آرام؛ این تعبیری است که می‌توان درباره تازه‌ترین اثر داستانی لیدا طرزی به کار برد. طرزی که پیش از این نام او بیشتر با عنوان یک مترجم چیره‌دست که بسیاری از عناوین مجموعه کتاب برگزیدگان جایزه اُ. هنری را ترجمه کرده، شناخته شده بود، در این اثر داستانی یک روایت عاشقانه و جذاب میان دو نوجوان پرداخته است. دو نوجوانی که پیوندهای مذهبی و خانوادگی میان آن‌ها فاصله انداخته است.

"هرگز یک فرشته را مبوس" با یک تقلای عاشقانه آغاز می‌شود. نوجوانی که دل در سودای دلبری از دختری جوان بسته است برای رساندن پیام و نامه‌اش به او دست به یک ماجراجویی جذاب می‌زند و این تقلا و روبرو شدن او و محبوبش در ادامه یک عاشقانه جذاب و آرام در دل این ماجرا خلق می‌کند.

کتاب نیستان رمان "هرگز یک فرشته را مبوس" را در 192 صفحه و با قیمت چهل هزار تومان منتشر کرده است.

 

"به تو نگاه می‌کنم" بازگوکننده دغدغه دختران جوان

داستان بلند "به تو نگاه می‌کنم" اثر مهشاد صدرعاملی با رویکرد و نگاهی به برخی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌های مخاطبان یعنی دختران جوان تالیف شده است.

داستانی با محوریت دختری جوان که سودای معرفی هنر خود در قالب موسیقی را دارد و برای این کار سعی دارد تا در گروهی به تمرین و اجرای موسیقی بپردازد، اما در دل همین همکاری است که به برخی از تعارض‌های خود با جامعه هم‌نسلان خود پی می‌برد. متوجه می‌شود که زیست و زندگی تنها با پسند و سلیقه و فکر او در محیط اجتماعی پیرامون او میسر نیست و نمی‌تواند نسبت به فعل و انفعالات سایر هم‌نسلان خود در زندگی اجتماعی‌اش که در واکنش به رفتارهای او شکل می‌گیرد بی‌تفاوت باشد.

داستان بلند "به تو نگاه می‌کنم" همچنین در روایت خود از تکنیک ایجاز و استفاده از فصول کوتاه برای روایت بهره برده است که باعث می‌شود مخاطب در مواجهه با این اثر احساس همذات‌پنداری بیشتری داشته باشد.

کتاب نیستان "به تو نگاه می‌کنم" را در 88 صفحه با قیمت 20هزار تومان منتشر کرده است. 

 

دین به چه درد می خورد!؟

نام سیدمهدی شجاعی برای بسیاری از مخاطبان ادبیات به ویژه ادبیات با درون مایه دینی و اجتماعی در ایران شناخته شده است. شجاعی تجربه پخته‌ای در بیان عارفانه و زیبای زندگی ائمه و نیز قلمی تند در بازخوانی انتقادی رفتارهای اجتماعی در قالب داستان کوتاه و بلند دارد آن‌چنان‌که سال‌ها پس از انتشار بسیار از کتاب‌های او در این دو دسته کماکان مخاطبانی از نسل جوان جامعه نیز به سراغ این دست آثار او رفته و از آن‌ها بهره می‌برند.

شجاعی در تازه‌ترین اثر خود با عنوان "دین به چه درد می‌خورد!؟" دست به تلفیقی زیبا از این دو تجربه سترگ زده است و اثری خلق کرده که نه داستان است و نه متنی عارفانه. بلکه با درون مایه‌ای از طنزی ملایم و البته با استفاده از عناصر زبانی ساده به دنبال بازخوانی استفهامی از چالش‌های دین‌داری در عصر مدرن پرداخته است.

شجاعی برای این موضوع کتاب خود را با روش اثبات معکوس شروع می‌کند و با برشمردن برخی از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ساختارهای زیستی در جامعه دین‌مدار و قدم به قدم جلو آمدن و نفی کردن گزاره‌های ساده استنتاج شده از این موضوع، درباره کارکردهای واقعی دین‌مداری در زندگی اجتماعی به صحبت پرداخته است.

هنر شجاعی در این متن ترسیمی دقیق و بدون جانب‌داری از مختصات زندگی و زیست در دنیای پیرامونی انسان معاصر است و ترسیم مختصات و بایسته‌های آن. در ادامه او به سراغ نقاط اصطکاک میان اندیشه دین‌مدارانه با این زندگی تازه می‌رود و سعی می‌کند با قراردادن خود در مقام مخاطب پاسخ‌های او به سوال‌هایی که قرار است نویسنده را با اثبات پرسش محوری کتاب برساند را به شکلی منطقی و باورپذیر بازخوانی و تحلیل کند و او را به استنتاج نتیجه مطلوب خود هدایت کند.

شجاعی که پیش از این در قالب داستان و نیز متون روایی در این زمینه صحبت کرده است، در این اثر تازه به ساخت و بافت تازه‌ای از متن دست پیدا کرده که حاصل آن ایجاد متنی است که نه سنگینی متون تخصصی و علمی را برای مخاطب خود به همراه دارد و نه همانند یک متن داستانی است که امکان ارتباط هر مخاطبی با آن مهیا نیست. متن روایی-استنتاجی این کتاب ابزاری است برای ارتباط توده‌های وسیع مردم علاقه‌مند به خوانش متنی درباره یکی از مهم‌ترین موضوعات جاری در زندگی شخصی و اجتماعی آن‌ها و البته در این میان نویسنده هنر این را داشته است تا در خلق این متن زبان و شیوه روایتی را به کار ببندد که همه‌خوان باشد.

انتشارات کتاب نیستان "دین به چه درد می‌خورد!؟" را با قیمت 10هزار تومان در 56 صفحه منتشر کرده است.