سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، ایرج صغیری نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر، درباره این آثار به هنرآنلاین گفت: ویراست جدید مجموعه داستان "خالو نکیسا، بنات‌النعش و یوزپلنگ" تا پایان مردادماه توسط انتشارات افراز نشر خواهد یافت. این اثر نخستین بار اواخر دهه 60 توسط انتشارات سروش منتشر شده است.

او اصل همه داستان‌های این مجموعه را واقعی دانست که با تخیل ادغام شده‌‌اند، وی افزود: "دی حلیمو و بچه‌هایش"، "زارسین و پری"، "های پلوار"، "سوغاتی از غراب"، "کنارهای بال بالو"، "گل یاس در باران" و "خالو نکیسا، بنات‌النعش و یوزپلنگ" عناوین داستان‌های کتاب هستند.

صغیری با این توضیح که همه داستان‌های این مجموعه در جنوب رخ می‌دهند، ادامه داد: این هفت داستان را با محوریت مردم عادی و طبقه پایین نوشتم و به اندوه و انواع مشکلاتی که مردم با آن‌ها دست به گریبان هستند، توجه داشتم.

او با بیان این که نمایشنامه "شب شولای عبدالرحمان" نیز از سوی انتشارات افراز به چاپ می‌رسد، گفت: این اثر را که شرح شهادت امام علی(ع) است طی سال‌های اخیر نوشتم. همچنین به تضاد شخصیت عبدالرحمان ابن‌ملجم که با شخصیت خوب و بد خود در جدل و ستیز است پرداختم. 

صغیری اضافه‌کرد: دو کتاب "ام‌کلثوم و ترانه‌هایش" و "انگلیسی‌ها در چشم بوشهری‌ها" نیز آماده چاپ هستند. اثر نخست ترجمه گزیده‌ای از ترانه‌های این خواننده و تحلیل و گذری بر موسیقی ایران و عرب است و این که موسیقی ایران چگونه به سمت موسیقی عربی سوق پیدا کرده و چه بر سر آن آمده است. کتاب دوم نیز داستانی تحقیقی و پژوهشی است و به نگاه بوشهری‌ها به انگلیسی‌ها پرداختم. نوع زندگی انگلیسی‌ها در آن زمان برای بوشهرهای جالب بوده است. چاپ جدید کتاب "قلندرخونه" نیز توسط یک انتشارات تازه تاسیس روانه بازار کتاب می‌شود.

ایرج صغیری متولد اول آذر ۱۳۲۵ در بوشهر، بازیگر، کارگردان، نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس است. او با بازی در نقش ابوذر در تئاتری که با همکاری داریوش ارجمند و علی شریعتی در دانشگاه فردوسی و حسینیه ارشاد اجرا شد، توانست مهارت خود را به نمایش بگذارد. نمایشنامه "قلندرخانه" از آثار او به عنوان اثر شایسته تقدیر بیستمین دوره جایزه کتاب فصل شناخته شده است.