سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، کتاب "پاریس زیرزمینی" با زیر عنوان خاطرات یک زن امریکایی از پاریس در دوره اشغال در جنگ جهانی دوم 1943" نوشته اتا شایبر با ترجمه شهلا طهماسبی منتشر شد.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: "جنگ جهانی دوم از خاکسترهای جنگ جهانی اول شعله‌ور شد. برای جبران و ناکامی‌های متحدان آن جنگ، ایتالیا، ژاپن و تکمیل تقسیم جهان و ویران‌گرترین، خون‌بارترین، و ددمنشانه‌ترین جنگی که بشر تا به امروز برافروخته در گرفت.

ده‌ها کشور از جمله لهستان، فنلاند، فیلیپین، کره، سنگاپور، هند شرقی هلند (اندونزی کنونی)، ایران، هلند، یونان، دانمارک، آلبانی، چکسلواکی، اتریش و ... فرانسه اشغال شدند. بر اثر این جنگ حدود 55 میلیون نفر جان باختند، صدهاهزار نفر زخمی، معلول، مفقود، اسر و آواره شدند. مرزها تغییر کرد، کشورهایی از بین رفتند و کشورهایی تقسیم شدند.

در همه این کشورها سازمان‌هایی برای مقابله و مبارزه با متجاوان تشکیل شدند. این داستان بخش کوچکی از این عملیات در فرانسه است".

وقایع این کتاب مستند و واقعی است. نویسنده نام بسیاری از اشخاص که در این وقایع نقش داشته‌اند را به علل امنیتی تغییر داده است. همچنین برخی از جزییات نیز، که هنوز برای گشتاپو فاش نشده، به صورت دیگری در کتاب درآمده، یا حذف شده‌اند. نقش عده‌ای نیز برای جلوگیری از اقدامات مقامات آلمانی علیه اشخاص دیگری که در کتاب درباره‌شان صحبت شده، جابه‌جا شدند.

اتا شایبر در هنگام اشغال پاریس 62 سال داشت. او در 1948 درگذشت. نام واقعی کیتی بورپو، کاترین(کیت) رابینز و نام شوهر او بونفوس بود. او از جنگ جان دربرد. از سرنوشت پدر کریستیان و دیگران اطلاعی در دست نیست.

در سال 1945 با اقتباس از خاطرات اتا شایبر، تحت عنوان پاریس زیرزمینی، فیلم سینمایی ساخته شد.

این کتاب در سال‌های 1988 و 2007 تجدید چاپ شده است.

کتاب "پاریس زیرزمینی" با زیرعنوان خاطرات یک زن امریکایی از پاریس در دوره اشغال در جنگ جهانی دوم 1943" نوشته اتا شایبر با همکاری آن و پل دوپره با ترجمه شهلا طهماسبی در شمارگان 700 نسخه و با قیمت 54 هزار تومان توسط نشر چشمه در بازار کتاب به فروش می‌رسد.