سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، مهری بهفر نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه که از سال 1374 مشغول تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات شاهنامه است و تاکنون پنج دفتر از این پروژه را به چاپ رسانده، درباره این مجموعه به هنرآنلاین گفت: دفتر ششم "تصحیح انتقادی و شرح یکایک ابیات شاهنامه فردوسی" را آماده انتشار دارم؛ مراحل فنی در حال انجام است و تا ابتدای پاییز روانه بازار کتاب می‌شود. دفتر هفتم نیز تا پایان زمستان توسط نشر نو منتشر خواهد شد.

او درباره اهمیت تصحیح انتقادی شاهنامه، اظهارداشت: می‌کوشم با روش‌ها و تکنیک‌های تصحیح انتقادی و شناخت زبان، سبک و اندیشه فردوسی و بررسی دست‌نویس‌های بجا مانده، به شکل اصیل و اصلی متن، تهی از دستبردها و تحریفات نزدیک شوم. تصحیح انتقادی متنی چون شاهنامه مانند زدودن کدورت از یک شی باستانی است  که خاک سده‌ها تاریخ  را از روی آن کنار می‌زنیم تا اصل اثر پیدا شود. از سوی دیگر کاری که در شرح یکایک ابیات شاهنامه انجام داده‌ام و هنوز هم ادامه دارد، کوششی بوده در جهت عمومیت دادن به فرهنگ شاهنامه، با سهولت بخشیدن و آسان کردن خواندن این متن.

بهفر ادامه داد: در این مجموعه، کلمات، عبارات، کنایات و استعارات متن، بیت به بیت معنی و شرح شده‌اند. همچنین این شرح دربردارنده اطلاعات تاریخی، سبک‌شناختی و ریشه‌شناسی کلمات است و نیز روایت‌های شاهنامه با روایت‌های پیش و پس از اسلام، هم‌زمان و ناهم‌زمان با شاهنامه مورد تطبیق و مقایسه قرار گرفته است. این کار تلاشی برای بازکردن دشواری‌های متن و گشودن رمزهای شاهنامه به منظور فهم و لذت بردن از این اثر بزرگ است.

او شرح نوشتن بر شاهنامه را به برداشتن موانعی بر سر راه فهم و ادراک شاهنامه تعبیر کرد و گفت: شرح تلاش می‌کند موانع خواندن و فهمیدن را از سر راه خواننده بردارد تا خواننده شاهنامه قادر به لذت بردن و فهمیدن متن شود و از خواندن بازنایستد. در دسترس نبودن مجموعه‌ای از دانسته‌های بایسته برای درک متن به برداشت اشتباه می‌انجامد. برای همین برای متون کلاسیک شرح نوشته می‌شود. مقصود من هم از شرح یکایک ابیات ایجاد زمینه‌ای برای فهم شاهنامه و التذاذ از آن بوده است.

بهفر با این توضیح که شیوه این شرح‌نویسی و پژوهش به این شکل است که همه ابیات را، یک به یک، شرح دهم، تصریح کرد: گاهی برای ابیات زمانی طولانی صرف می‌شود که شاید اصلا برای مخاطب باور کردنی نباشد.

او همچنین از انتشار مجله ویژه معرفی کتاب (book review) "رود" با مدیرمسوولی و سردبیری خودش گفت و اضافه کرد: تاکنون یک شماره "رود" منتشر شده است. رود به معرفی کتاب در همه مباحث علوم انسانی، فلسفه، ادبیات، روان‌شناسی و ادبیات کودک و نوجوان و غیره اختصاص داد و هدفش ترویج کتابخوانی و بالا بردن نه فقط کمیت که کیفیت خواندن است. در شماره نخست "رود" اشخاصی هم‌چون ضیا موحد، حسین معصومی‌همدانی و بهاالدین خرمشاهی به معرفی کتاب پرداختند. شماره دوم آن نیز ابتدای تیرماه منتشر خواهدشد.