سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، شمس آقاجانی شاعر و پژوهشگر ادبی، درباره آثاری که در دست چاپ و نشر دارد به هنرآنلاین گفت: جلد دوم کتاب "سخن رمز دهان" آماده‌ انتشار شده است. جلد نخست این مجموعه‌ سه جلدی در مبحث "تئوری و نقد ادبی"، چند سال پیش از سوی انتشارات سرزمین اهورایی منتشر شد که به ارتباط هستی‌شناختی شعر و زبان اختصاص دارد.

او با این توضیح که در جلد دوم کتاب "سخن رمز دهان" وارد بخش‌هایی از فرم‌های شعری و (بحران‌های فرمی) شده‌ام و موضوع زبان در شعر معاصر را مرکز توجه قرار داده‌ام، افزود: "انهدام سیستماتیک"، "نثر و شعر دیداری"، "معنا و دلالت/ جامعه‌شناسی شعر"، "بعد سوم ارتباطی"، "گسست‌های شعر فارسی"، "شعر، گفتمان، ایدئولوژی"، "مواد شوینده" و "معاصرت" عناوین فصل‌های کتاب را تشکیل می‌دهند.

آقاجانی با بیان این که کتاب پیوستی دارد به‌نام "فروغ فرخزاد و احمد شاملو، در گذر سال‌ها" که در آن نقطه نظرات و دیدگاه‌های انتقادی و چالش‌برانگیز فروغ و شاملو درباره‌ یکدیگر ارائه شده است، تصریح کرد: مخاطب با بررسی نگاه‌های انتقادی این دو شاعر، با پس‌زمینه‌ ذهنی و آن جهان‌بینی که در شعر آن‌ها جاری است آشنا می‌شود.  

او امیدوار است که مذاکراتش با انتشارات سرزمین اهورایی برای چاپ جلد دوم این مجموعه، به‌زودی به نتیجه‌ قطعی برسد و این کتاب در حدود 350 صفحه‌ای در چند ماه آینده به بازار کتاب بیاید.

آقاجانی همچنین از اتمام نگارش کتابی دیگر با محوریت "تئوری و نقد ادبی" با عنوان "درس‌های ادبی" خبر داد و افزود: این اثر در بیش از 400 صفحه آماده‌ نشر است و به بخشی از درس‌گفتارهایی اختصاص دارد که در طی یک سال گذشته در کارگاه "شعر و نظریه‌ ادبی" و نیز دانشکده‌ سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران تدریس کردم.

به گفته‌ او، "هایدگر: زبان، خانه هستی"، "زبان‌شناسی و شعر"، "رولان بارت: نقد ساختاری/ نظام‌های دلالت‌گر"، "پل ریکور، رولان بارت: واقع‌گرایی در ادبیات"، "هنر و طبیعت"، "قبل از نیما یوشیج: مرور مختصر شعر مشروطه" و "نیما و تحول در شعر فارسی" عناوین فصل‌های کتاب "درس‌های ادبی" به شمار می‌آیند.

آقاجانی با این توضیح که تمرکزم در کتاب بر نیما یوشیج و تحول در شعر  است، تصریح کرد: سعی کردم درحد بضاعت خودم، نیما را از رفتن در حجاب غلط‌خوانی‌های مرسوم نجات دهم. متاسفانه شعرهای نیما علی‌رغم نقطه نظرات تئوریک و پایه‌گذاری تفکر مدرن، توسط بسیاری از مردم، متخصصان و شاعران خوانده نشده یا به‌درستی خوانده نشده است.

او با بیان این که کتاب "درس‌های ادبی" چند پیوست دارد، اضافه کرد: در پیوستی با عنوان "جدول نیما" خلاصه‌ای از زندگی‌نامه، شعر و تاریخ سرایش اشعار نیما به مخاطبان ارائه شده که تحلیلی آماری است.

آقاجانی همچنین از چاپ مجموعه‌ چهار کتاب شعرش در یک مجموعه گفت و افزود: نسخه‌های مجموعه‌ شعرهای منتشر شده‌ام در بازار کتاب به اتمام رسیده و برای تجدید چاپ آن‌ها قراردادی نبسته‌ام. تصمیم دارم چهار کتاب شعرم با عنوان‌های "مخاطب اجباری"، "گزارش ناگریزی"، "راوی دوم شخص" و "چرا آخرین درنا باز می‌گردد؟" را با عنوان احتمالی "چهار کتاب اول" در یک مجموعه منتشر کنم.

شمس آقاجانی متولد سال 1347 در فریدونکنار مازندران، از جمله شاعران مطرح دهه‌ هفتاد است. مجموعه‌ شعر "مخاطب اجباری"‌ شمس آقاجانی در جایزه‌ شعری که در سال 1381 توسط کانون شعر فراپویان به داوری محمد حقوقی، بیژن الهی، کیومرث منشی‌زاده، منصور اوجی و پگاه احمدی و با دبیری فرزین هومانفر برگزار شد، به‌ عنوان یکی از سه اثر برگزیده‌ دهه‌ هفتاد معرفی شد.

از این شاعر و منتقد، چند اثر در طی سه دهه منتشر شده است، از جمله "مخاطب اجباری" (مجموعه شعر، 13۷۷)، "شکل‌های ناتمامی" (تئوری و نقد ادبی، 1384)، "گزارش ناگزیری" (مجموعه شعر، 1391)، "سخن رمز دهان1" (تئوری و نقد ادبی، 1392)، "راوی دوم‌ شخص" (مجموعه شعر، 1394)، و "چرا آخرین درنا بازمی‌گردد؟" (مجموعه شعر، 1395).