هنرآنلاین: در یاداداشت معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: "همین اول خط، می‌خواهم انگشت اجازه‌ام را بالا بگیرم و سر به زیر و دست به سینه، به همه معلم‌های مهربان دیروز و امروز بگویم: "اجازه! روزتان مبارک" که همه ما شادمانی این روز و شرم شاگردی را تجربه کرده‌ایم و از پس سال‌ها حتی، در دوباره گفتنش به لکنت خواهیم افتاد.

به روایت تقویم، در اردیبهشت‌ماه جلالی به سر می‌بریم و این خجسته روزگار در کهن الگوهای آدمیزادی، به "نگهبان زمین" شهره است و در اسطوره‌ها به نظم و نظامِ زمین و زمان مکلّف است. این نگهبانی و این نظم به یک طرف غنیمت وقت است زمزمه این ابیات از شیخ اجل که فرمود:

دولت جان پرورست صحبت آموزگار/ خلوت بی مدعی سفره ی بی انتظار/ خیز و غنیمت شمار جنبش باد ربیع/ ناله ی موزون مرغ، بوی خوش لاله‌زار

بدین روایات که از اردیبهشت جلالی و سعدی شیرازی باقی است انگار در دیگر زمان‌ها نیز، اردیبهشت ایام ستایش آموزگارانی بوده است که به دانش‌افروزی، نگاهبان زمینند و زمان، مُنتظَم از هم صحبتی شان.

پس نخست یاد کنم از آموزگار فقید استاد مرتضی مطهری که به اندیشه‌ورزی، غایت هنر را نه فقط خلق زیبایی که رستگاری انسان می‌دانست و ایمان داشت که شوق و اشتیاق جان‌های هنرمند، جز به درک حقیقت، آرام نمی‌گیرد. نامیرا بماناد نامش که هیچ کم از حقیقت نداشت و به هیچ وقت، حق را فرونگذاشت.

بدین مقدمه می‌خواهم این روز و این روزگار را که به ناله‌ موزون مرغ و بوی خوش لاله‌زار، مصفّاست به آموزگاران و استادان هنر، تبریک بگویم که در ساحت سرزمین دانایی و مشقِ مسئولیت های شهروندی از جمله ی سزاوارنند. صاحبان هنر نه فقط آموزگاران صورتگری که مُصلحان عاقبت اندیشی هستند که به زبانِ خط و رنگ و نقش و آواز، حقیقت را ترجمه می کنند و به کیمیای تجربه‌ خویش، از خاکِ نسلِ نو، زر می‌آفرینند.

در فرآیند تربیت و چرخه تدریس، دشواری از آن معلمانی است که به جدّ و جَهد، در تسطیح و تصحیح راه می‌کوشند و به تلقین و تاثیر خویش، آموزه‌بخش کودکان و نوجوانانی می شوند که آزمون انتخاب را در پیش دارند.

فرجام فرسایش استادان هنر، زایش هنرمندانی است که از چشم انداز بسیط هنر، به جریان جامعه می پیوندند و با به گزینی های فردی و جمعی، متغیّرهای کیفی جامعه را ارتقا می بخشند و گفتمانی نو که تعالی ذائقه و ترقی سلیقه مخاطبان را در ادامه خواهد داشت می آفرینند. تولید و تحلیل آثاری که بر مبنای بافتارهای اجتماعی شکل گرفته اند، صریح ترین دلالت اثربخشی هوشمندانه استادان و معلمانی است که بلوغ ذهنی و زایایی زودرس نسل نو را ممکن می سازد. تربیتِ فرهیختگانی که به تصدیق آمارها، نمونه های موفق آزمون های علمی و نخبگان هنری شده اند از مواهب هنرستان ها و آموزشگاه هایی است که مجدّانه به تعالی درک هنری و تمایز کیفی تولیدات هنری اندیشیده اند و پاسخگوی مطالبه ی جامعه ای بوده اند که آرزومند ترویج هنر فاخر و ارتفاع بخشی به سلایق عام است. فروتنانه و خشنود، این روز ارجمند را به حضور استادان و آموزگاران شریف هنر که در هنرستان ها و آموزشگاه های هنری، دشواری های معلّمی را تاب می آورند فرخ باد می گویم.