به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، داریوش رضوانی با بیان خبر فوق، افزود: از نخستین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکنون هیات تخلفات 5 جلسه تشکیل داده است و در حدود 260 گزارش تخلف به دست ما رسیده که از این تعداد برخی رای‌‌ها منجر به تعطیلی یک روزه، نصف روز، 48 ساعت و حتی تا پایان نمایشگاه شده است.

او از صدور 15 رای تعطیلی یک روزه، نیم‌روزه و 48 ساعته و همچنین 4 رای تعطیلی تا پایان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و 29 رای درباره اخطار کتبی و درج در پرونده و محرومیت از حضور در نمایشگاه‌‌های تهرانی و استانی خبر داد و گفت: در مجموع 61 رای نیز در مورد جمع‌آوری کتاب‌‌های غرفه‌‌ها، اخطار کتبی، درج در پرونده و قطع دستگاه پوز با اخذ تعهد صادر شده است.

رضوانی، بیشترین تخلفات در این دوره از نمایشگاه را مربوط به بخش کودک و نوجوان و دانشگاهی دانست و گفت: دو مورد از تخلفات مربوط به نقد کردن بن کتاب بوده است که باعث تعطیلی غرفه تا پایان نمایشگاه شده است.

رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اظهارداشت: تخلفات زیادی در مورد ارایه و فروش کتاب سایر ناشران در غرفه‌‌های دیگر و همچنین فروش کتب بدون شناسنامه مشاهده و گزارش شده است.

او با بیان این که مبنا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر سالم‌سازی است نه مچ‌گیری، افزود: در مواردی که غرفه‌داران یا شرکت‌کنندگان تمایل به اصلاح غرفه و رفع مشکلات گزارش شده داشته‌اند مشکلی برای این غرفه‌‌ها به وجود نیامده است و آنها همچنین به کار خود ادامه می‌‌دهند.

رضوانی تعداد تخلفات عدم رعایت مقررات نمایشگاه از قبیل بسته بودن غرفه، عدم ارایه‌ی کارت شناسایی برای غرفه‌داران و عدم رعایت شئونات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را 26 مورد اعلام کرد.

او همچنین خبر تعطیلی 25 غرفه از سوی هیات تخلفات را کذب دانست و گفت: تنها 4 غرفه طی این مدت تعطیل شده‌اند.

رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران داخلی، توضیح داد: آیین‌نامه‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیاز به اصلاح دارد و امیدوارم تا سال آینده یک طراحی اساسی در آیین‌نامه‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به وجود بیاید تا فقط ناشران و نه دلالان و ناشرنماها در نمایشگاه شرکت کنند.

سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار "خواندن توانستن است" تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.