سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، شهلا لاهیجی مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، درباره آثار جدیدی که از سوی این انتشارات در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده، به هنرآنلاین گفت: در این رویداد با حدود 26 جلد عنوان کتاب جدید حضور داریم که 12 جلد آن طی مراسمی 10 اردیبهشت ماه در سالن شهیدآوینی نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

او با این توضیح که آثار جدید بیشتر با محوریت زنان نوشته و یا ترجمه شده است، افزود: کتاب "داستان پسرم" نوشته‌ نادین گوردیمر با ترجمه‌ شیرین‌دخت دقیقیان که برنده جایزه نوبل شده به نوعی قصه شهامت یک زن است که پس از 24 سال تجدید چاپ شده و در نمایشگاه به فروش می‌رسد. این اثر هر چند در آفریقای جنوبی و در اوج مبارزه مردم علیه تبعیض نژادی روایت می‌شود، بیش از آن که به مقوله آپارتاید بپردازد روایت نوعی (بی‌خبری) و (خودشیفتگی) است.

لاهیجی افزود: کتاب "مشروطه، زنان و تغییرات اجتماعی" اثر علی باغداردلگشا که برنده جایزه بهترین اثر تحقیقی وزارت علوم شده، کتاب "زن در قصه‌های پریان" نوشته ماری لوییز فن فرانس با ترجمه ماندانا صدرزاده، کتاب "ونسا و ویرجینیا" نوشته سوزان سلرز با ترجمه زهرا امینی که رمانی بر پایه زندگی شخصیت‌های واقعی دو خواهر ویرجینیا وولف نویسنده انگلیسی قرن بیستم و ونسا بل خواهر بزرگ‌تر او که نقاش بود و جلد دوم کتاب "شناخت هویت زن ایرانی" در گستره تاریخ از ماد تا دوره ساسانی نوشته خودم از دیگر آثار جدیدی هستند که در این دوره نمایشگاه عرضه شدند.

او با این توضیح که کتاب "سریه" نوشته سعید سلانی‌طارمی نیز داستان بسیار متفاوتی دارد، تصریح کرد: در این اثر زندگی و مبارزه یک زن سالخورده برای زنده ماندن روایت می‌شود قدرت زنی که خیلی مجروح شده و ناامید است ولی برای زنده بودن و انجام کاری که قصد آن را دارد با مرگ می‌جنگد.

لاهیجی اضافه کرد: تجدید چاپ کتاب فیلمنامه "آینه‌های روبرو" بهرام بیضایی نیز پس از سال‌ها در دوره سی و دوم به مخاطبان ارائه می‌شود.

او با بیان این که جهت ارائه کتاب به مخاطبان از پاکت کاغذی استفاده می‌کنیم، تاکید کرد: امسال غمگین و افسرده وقایع سیل هستیم و شعار اصلی ما در غرفه "حفظ محیط زیست است" و از خریداران درخواست داریم نایلون نیاورند و به آن‌ها می‌گوییم نایلون و پلاستیک را از زندگی خودتان حذف کنید.

 سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران برپاست.