به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، حمید‌رضا شاه‌آبادی مدیر عامل انتشارات مدرسه، به مناسبت برگزاری سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به  حضور در سه سالن و تعداد کتاب‌ها خبر داد: این انتشارات با 1308 عنوان کتاب در سی‌ و دومین نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد. از میان این عناوین 200 عنوان چاپ نخست هستند. این کتاب‌ها  در سه حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال در سه غرفه عرضه می‌شود.

او افزود: در این دوره با سه غرفه یکی در سالن ناشران کودک و نوجوان، سالن ناشران عمومی و دیگری در بازار‌های بین المللی مستقر هستیم. غرفه سالن کودک و نوجوان 150 متر و غرفه دوم، ناشران عمومی 9 متر است. در غرفه کودک و نوجوان 949 عنوان کتاب عرضه می‌شود که از این تعداد 200 عنوان  برای اولین بار بین دو نمایشگاه چاپ شده‌اند. در سالن ناشران عمومی هم 359 عنوان کتاب داریم و در سالن بین‌الملل با گزیده‌ای از کتاب‌های متناسب با بازار های بین الملل شرکت داریم.

شاه‌آبادی ادامه داد: از جمله تولیدات  پایان سال 97 که در نمایشگاه عرضه می‌شود می‌توان به مجموعه "فکرفکر سه قصه" اشاره کرد. این مجموعه با موضوع آموزش تفکرسیستمی توسط 10 نویسنده نوشته شده است. همچنین مجموعه "گنجینه تاریخ ادبیات کودک و نوجوان" که گزیده‌ای از کتاب‌های کودک و نوجوان دوره قاجار است. این مجموعه 20 جلدی هم توسط پژوهشگران تصحیح و آماده‌سازی شده است. رمان‌های تالیف و ترجمه و همچنین کتاب‌های تصویری ویژه کودکان در کنار آثار تخصصی ویژه اولیا و دانشجویان و رشته‌های مرتبط با امر تعلیم و تربیت دیگر آثار این انتشارات است که در نمایشگاه عرضه می‌شود. در کنار این آثار مجموعه کتاب‌های روشن؛ کتاب‌های بریل ویژه نابینایان و کم بینایان و کودکان کم توان ذهنی و کتاب‌های صوتی هم عرضه می‌شود.

او در مورد تسهیلات به فرهنگیان و همچنین خریداران محصولات انتشارات مدرسه، تصریح کرد: در غرفه انتشارات مدرسه برای فرهنگیان برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است ازجمله این برنامه‌ها ارائه تخفیف ۵۰ درصدی به تمام فرهنگیانی است  که با کارت شناسایی‌شان به غرفه مدرسه مراجعه می‌کنند. همچنین کسانی که خرید بالاتر از 50هزارتومان داشته باشند می‌توانند در محل غرفه، با ارائه فاکتور وکد دریافتی در قرعه‌کشی که در نظر گرفته شده شرکت کنند و جوایزی را برنده شوند.

او با اشاره به حضور نویسندگان کتاب‌های کودک و نوجوان و بزرگسال در غرفه‌های این انتشارات در سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، توضیح داد: دیدار علاقه‌مندان به کتاب با نویسندگان و جشن امضا از جمله برنامه‌های فرهنگی انتشارات مدرسه در مدت زمان برگزاری نمایشگاه کتاب است که از جمله می‌توان به دیدار مخاطبان در طی دو روز با مصطفی رحماندوست اشاره کرد.

 

دهمین فرهنگ‌سرای کتاب برپا می‌شود

دهمین فرهنگ‌سرای کتاب با بیش از بیست برنامه متنوع و در فضایی بالغ بر هزار متر مربع، هم‌زمان با سی‌ و دومین نمایشگاه کتاب تهران آغاز به کار می‌کند.

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره دهمین فرهنگ‌سرای کتاب گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران متولی امر کتابخوانی در شهرداری تهران است و امسال همانند ۹ سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد. فرهنگ‌سرای کتاب در دهمین دوره برگزاری خود در ورودی شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) واقع شده است تا همه شهروندان بتوانند از برنامه‌های متنوع این مرکز استفاده کنند.

اوحدی در تشریح برنامه‌های این فرهنگ‌سرا، تصریح کرد: برگزاری نشست‌های کتابخوانی با حضور هنرمندان و چهره‌های شناخته شده، عضویت رایگان در ۱۰۷ کتابخانه سازمان، امکان استفاده از کتابخانه دیجیتال با بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب الکترونیکی و دو میلیون مقاله تمام متن، رادیو، کافه کتاب برای دیدار و گفت‌وگوی چهره‌ به‌ چهره با نویسندگان و نذر کتاب ویژه جمع‌آوری کتاب برای مناطق محروم بخشی از فعالیت‌های دهمین فرهنگ‌سرای کتاب را تشکیل می‌دهد.

او اضافه کرد: چاپ کتاب با نام و تصویر کودک به عنوان شخصیت اصلی در "کتاب من"، معرفی "کتابخانه‌ ویژه نابینایان" با مجموعه‌ای بالغ بر ۹ هزار عنوان کتاب صوتی و هزار جلد کتاب به خط بریل، کارگاه صحافی و معرفی فعالیت‌های "باغ کتاب" و عضوگیری در باشگاه مخاطبان این مرکز بخشی از دیگر برنامه‌هایی است که در این مرکز اجرا می‌شود.

رییس سازمان فرهنگی هنری توجه به حوزه کودک و نوجوان را از اولویت برنامه‌های این فرهنگ‌سرا دانست و تاکید کرد: بخش ویژه "کودک و نوجوان" با ارائه محصولات مربوط به کودکان و برگزاری برنامه‌هایی چون دیدار با نویسندگان و تصویرگران کتاب‌های کودک، کارگاه‌های قصه‌گویی و نقاشی و استفاده رایگان از وسایل بازی میزبان کودکان، نوجوانان و خانواده‌هایشان است.

دهمین نمایشگاه کتاب با شعار "کتاب؛ سایه‌بان شهر" در مصلای امام خمینی(ره)، روبه‌روی در شماره ۱۲ ساختمان اصلی شبستان واقع شده است.

استقرار چهار دستگاه اتوبوس کتابخانه سیار در چهار پهنه نمایشگاه و اجرای برنامه‌های فرهنگی از دیگر فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در روزهای نمایشگاه است.

 

حضور انتشارات فرهنگستان هنر در اردیبهشت کتاب

افشین شیروانی مدیرعامل موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری(متن)، درباره فعالیت‌های این موسسه و چگونگی حضور انتشارات فرهنگستان هنر در سی‌ودو‌مین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد.

مدیرعامل انتشارات فرهنگستان هنر درباره فعالیت موسسه تحت سرپرستی خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: موسسه متن با بیش از 500 عنوان کتاب در نمایشگاه امسال حاضر است که از این میان، 24 عنوان کتاب، چاپ جدید است و 13 عنوان تجدید چاپ. تعدادی از کتاب‌ها نیز ویراستی جدید از آثار قبلی فرهنگستان هنر است.

شیروانی در مورد موضوعات این کتاب‌ها گفت: کتاب‌های جدید فرهنگستان هنر، با موضوعات و رویکردهای مختلف هنری، همراه است که در نمایشگاه امسال به دست خوانندگان کتاب‌های تخصصی هنر و پژوهشگران این حوزه خواهد رسید.

او درباره مخاطبان کتاب‌های فرهنگستان هنر توضیح داد: کتاب‌های فرهنگستان هنر، دو دسته مخاطب دارد؛ دسته‌ اول را مخاطبان دانشگاهی و پژوهشگران رشته‌ها و حوزه‌های مختلف هنر، تشکیل می‌دهند و دسته دوم، مخاطبانی هستند که برای دانستن بیشتر، سری هم به کتاب‌های هنری می‌زنند و گاهی هم کتاب‌های هنری را در سبد مطالعاتی خود قرار می‌دهند.

مدیرعامل انتشارات فرهنگستان هنر به تعدادی از کتاب‌های تازه منتشرشده موسسه متن در سی‌ودو‌مین نمایشگاه کتاب تهران، اشاره کرد: گُتاری در قابی دیگر، کریستوا در قابی دیگر، مروری بر آثار استاد شباهنگی، شمایل‌نگاری صور نجومی در آثار هنر اسلامی، زیبایی نزد روزبهان، قفلهای دستساز آذربایجان، مجموعه مقالات هنر و اخلاق و کتاب دسترنج از جمله آثار تازه تالیف موسسه متن هستند.

شیرانی همچنین 5 عنوان کتاب جدید نظریه و مطالعات پرفرمنس، مجموعه مقالات شرق‌نگاشت(1)، مجموعه مقالات شرق‌نگاشت(2)، هنرهای زیبای چین و فرهنگ نمادهای چین را کتاب‌هایی معرفی کرد که موسسه متن با همکاری پژوهشکده هنر وابسته به فرهنگستان هنر، منتشر کرده‌ است.

مدیرعامل موسسه متن درباره شاهنامه مصور ابراهیم سلطان گفت: 25 اردیبهشت ماه به مناسبت روز گرامیداشت فردوسی بزرگ، مراسم رونمایی از این اثر ارزشمند برگزار خواهد شد؛ ولی این کتاب در نمایشگاه کتاب نیز به دست اهالی صاحب ذوق فرهنگ خواهد رسید.

شیروانی در مورد شیوه معرفی آثار فرهنگستان هنر در سی‌ودو‌مین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهارداشت: بروشوری به این منظور طراحی شده که شامل تمامی کتاب‌های موسسه متن و پژوهشکده هنر و همچنین کتاب‌های در دست اقدام این دو موسسه است. این بروشور به سه صورت کاغذی، لوح فشرده و اسکن کدQR در نظر گرفته شده که مخاطبان ما می‌توانند از هر کدام از این سه شیوه بروشور را دریافت کنند.

مدیرعامل انتشارات فرهنگستان هنر، افزود: در نمایشگاه کتاب امسال، تخفیف20 تا 30 درصدی برای عموم در نظر گرفته شده است و مؤسسه متن از همه پژوهشگران و علاقه‌مندان به کتاب‌های هنری دعوت می‌کند تا در غرفه انتشارات فرهنگستان هنر در نمایشگاه کتاب مهمان ما باشند.

انتشارات فرهنگستان هنر، 4 تا 14 اردیبهشت‌ماه 1398، از ساعت 10 تا 20، در بخش ناشران عمومی، سالن شبستان، نبش راهرو 9، غرفه شماره1 پذیرای کتاب‌خوانان است.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار "خواندن توانستن است" از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام‌خمینی (ره) برگزار خواهد شد.