سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، درهای سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از امروز چهارشنبه چهارم اردیبهشت ماه به روی علاقه‌مندان و دوستداران کتاب باز است. این رویداد سال‌هاست در نیمه اردیبهشتماه برگزار می‌شود ولی امسال به دلیل مصادف شدن با ماه مبارک رمضان، زمان برگزاری نمایشگاه به 4 تا 14 ادیبهشت تغییر یافته است. ساعات کاری نمایشگاه نیز از 10 صبح تا 8 شب تعیین شده است.

در این مطلب مروری داریم بر فعالیت‌های که برای برگزاری این رویداد صورت گرفته است.

با توجه به وضعیت اقتصادی و تغییراتی که باید در ساختار نمایشگاه صورت می‌گرفت صرفه‌جویی‌ در برگزاری، کوچک‌سازی و چابک‌سازی از اولویت‌های برگزاری نمایشگاه سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفت. دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه با توجه به تجربه‌های سی و یک دوره گذشته، پیش‌نویس مالی هر بخش را مشخص کردند و به کمیته‌ها ابلاغ شد تا مدیران کمیته‌ها با توجه به بودجه اعلامی نسبت به ارایه برنامه‌های خود اقدام کنند. بر اساس این پیش‌نویس، به طور میانگین هزینه‌های هر کمیته 20 درصد کاهش یافت. البته در نشست خبری، قادر آشنا قائم مقام نمایشگاه، تاکید کرد کاهش بودجه به معنای کاهش کیفیت در اجرای برنامه‌ها نیست. پارسال 17 میلیارد و 900 میلیون هزینه برگزاری نمایشگاه شده و امسال این رقم به 15 میلیارد رسیده است.

هر ساله کمیته اجرایی نمایشگاه بیشترین میزان بودجه و نیروی انسانی را به خود اختصاص می‌دهند اما امسال با سیاست‌های در نظر گرفته بسیاری از این نیروها و بخش‌های غیر ضروری حذف شدند.

تمامی بخش‌های نمایشگاه با توجه به فصل بهار و باران مسقف شدند و تنها بخش دانشگاهی است که در زیر چادر قرار گرفته است. مکان‌هایی نیز برای استراحتگاه مخاطبان فراهم شده تا تمامی قشرهای بازدید کننده از نمایشگاه اوقات خوبی را سپری کنند.

در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران که با شعار "خواندن توانستن است" برپا شده، دوهزار و 400 ناشر داخلی با 300 هزار عنوان کتاب حضور دارند. همچنین نزدیک به 800 ناشر خارجی مستقیم و به شکل غیرمستقیم از طریق نمایندگی با 140 هزارکتاب به این رویداد آمده‌اند. ژاپن، آلمان، هند، اتریش، کره جنوبی، روسیه، سوریه، افغانستان، عمان، صربستان، قطر، ارمنستان و لبنان از جمله این کشورها هستند.

 

حضور کشور چین به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه  کتاب

کشور چین میهمان ویژه سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است که با شعار انتخابی "آشنایی با کشور چین" پا به نمایشگاه گذاشته است. هدف از انتخاب این شعار، آشنایی هر چه بیشتر ملت ایران و چین از طریق کتابخوانی با یکدیگر است. موقعیت غرفه چین در پاویون طبقه دوم سالن بین‌المللی نمایشگاه کتاب به مساحت 600 متر مربع است. در بخش تصویرگری غرفه چین نیز 100 اثر از 50 تصویرگر چینی به نمایش درآمده است.

15 هزار عنوان کتاب چینی در نمایشگاه عرضه شده و هدف این است همه افراد با کشور چین فعلی آشنا شوند. کتاب‌های "کشف رمز" و "دویدن در خیابان‌های پکن" نیز از کتاب‌های جدیدی هستند که به فارسی ترجمه شدند. بیش از 100 کتاب کودک از جمله "پر" و "گربه درخت‌نشین" با تصویرگری هنرمندان چینی نیز به فارسی برگردانده شدند. 21 نفر از نویسندگان و تصویرگران چینی نیز به نمایشگاه آمدند.

گه جیان شیونگ پژوهشگر معروف چینی نیز در چند رویداد نمایشگاه کتاب شرکت دارد و سخنرانی می‌کند. سائو ون شوان نویسنده معروف کودک و مای جیا نویسنده معروف بزرگسالان که کتاب "کشف رمز" او به 30 زبان ترجمه شده نیز در کتابخانه ملی، دانشگاه تهران و پاویون نمایشگاه نشست دارند.

به مناسبت هفتادمین سالگرد جمهوری خلق چین، نشستی با عنوان "داستان چین، یادبود دوران: داستان چین‌یان" در نمایشگاه برگزار می‌شود. چهار نشست هم‌اندیشی نویسندگان و محققان ایرانی و چینی نیز پیش‌بینی شده است.

 آیین گشایش "قفسه چین" در فروشگاه خانه کتاب شفق، نمایشگاه فرهنگی چاپ و نشر چین از ابتدا تاکنون، نمایش صنایع دستی، نقاشی‌های جوانان، کتاب دست ساز و حکاکی و کنده‌کاری در غرفه هنرمندان چین از دیگر برنامه‌های است که در صورت خواهد گرفت.

 

تخفیف 50 درصدی برای کتاب‌های مرجع پزشکی در نمایشگاه کتاب تهران

طی جلسه‌ای مقرر شد تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا سقف 25 درصد نسبت به آورده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای خرید کتاب‌های علمی در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مشارکت کند. بر اساس توافقات صورت گرفته ناشران نیز مبلغ 25 درصد تخفیف به کتاب‌های پزشکی ارایه خواهند داد. با این ساز و کار کتاب‌های مرجع پزشکی در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تخفیف 50 درصد در دسترس مراکز علمی و پژوهشی قرار خواهد گرفت.

 

افزایش 50 درصدی بن خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب

در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بن خرید کتاب دانشجویان و طلاب 50 درصد افزایش یافته است. با تلاش‌ها و پی‌گیری‌های صورت گرفته از سوی معاونت امور فرهنگی، مساعدت وزیر و پی‌گیری‌های معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه خرید کتاب 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

بن خرید کتاب اساتید دانشگاه در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران 60 درصد افزایش پیدا کرده است و به مبلغ 400 هزار تومان رسیده است. بر این اساس سهم اساتید 200 هزار تومان و سهم معاونت امور فرهنگی 200 هزار تومان خواهد بود.

همچنین بن خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب مبلغ ١٥٠ هزار تومان است که از این مقدار سهم مشارکت دانشجویان و طلاب ٩٠ هزار تومان است و ٦٠ هزار تومان را نیز معاونت امور فرهنگی تامین خواهد کرد.

 

راه‌اندازی سیستم متمرکز فروش با قیمت ارز نیمایی در نمایشگاه کتاب 

سیستم متمرکز فروش نیز در سی و دومین نمایشگاه کتاب راه‌اندازی شد و ناشران لاتین و عرب برای فروش کتاب‌های خود به قیمت ارز نیمایی به سیستم متمرکز فروش مجهز شدند. 

در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش ناشران لاتین دو بخش "تازه‌های کتاب" و "فروش آزاد" آماده‌سازی شدند و یک بخش نیز به ناشران عربی اختصاص دارد.

در بخش تازه‌های کتاب که آثار 2016 و جدیدتر عرضه می‌شوند، کتاب‌ها با ارز نیمایی به فروش می‌رسند و شامل 25 درصد تخفیف می‌شوند. البته بخشی از کتاب‌های عربی نیز شامل ارز نیمایی می‌شود.

ناشران عرب و بخش "تازه‌های کتاب" برای فروش کتاب‌های خود به قیمت ارز نیمایی باید مجهز به سیستم متمرکز فروش باشند. در سیستم متمرکز فروش کتاب، کتاب‌های ناشران قبل از آغاز نمایشگاه در این سامانه به ثبت می‌رسد و فقط فروش این آثار مشمول فروش کتاب به قیمت ارز نیمایی خواهد بود.

فروش کتاب به قیمت ارز نیمایی با هدف حمایت از دسترسی دانشجویان و طلاب به منابع علمی جدید برای انجام تحقیقات و پژوهش‌ها از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

در بخش "فروش آزاد" نیز آثار با ارز آزاد به فروش می‌رسند که با توجه به این که چند سال از انتشار آن‌ها گذشته از تخفیف خوبی برخوردار هستند.

 

امکان استقرار بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب در زائرسرای حرم امام (ره)

با توجه به این که در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب بازدیدکنندگان و ناشرانی از استان‌های کشور در تهران حضور پیدا می‌کنند، هماهنگی‌های لازم با زائر سرای حرم مطهر امام خمینی (ره) برای اقامت آن‌ها انجام شده است.

زائر سرای حرم مطهر امام خمینی(ره) روزانه پذیرش 1000 نفر را دارد و صبحانه رایگان در اختیار بازدیدکنندگان و ناشران شهرستانی قرار خواهد داد. علاقه‌مندان برای استفاده از این ظرفیت در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران می‎توانند به بخش رفاهی نمایشگاه کتاب تهران مراجعه کنند.

 

برگزاری "روز مقاومت" در نمایشگاه کتاب تهران

یک روز از نمایشگاه کتاب تهران به نام "روز مقاومت" نام‌گذاری شده و جشن مقاومت روز جمعه 6 اردیبهشت ماه هم‌زمان با سومین روز نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد. در این برنامه نمایندگان مختلفی از جنبش‎های آزادی بخش فلسطین و ناشران داخلی و خارجی فعال در حوزه مقاومت حضور خواهند داشت.

کنگره شهدای مقاومت، ترجمه آثار مقاومت و رونمایی از آثار منتشر شده از شهدای حرم دیگر برنامه‌های این روز خواهند بود.تقدیر از خانواده‌های 5 شهید مدافع حرم  بخش دیگری از برنامه‌های این روز است.

برنامه‌ای نیز با موضوع "نقش ادبیات در توسعه فرهنگ مقاومت اسلامی" برگزار می‌شود و در برنامه دیگری دیداری میان ناشران و نویسندگان فعال در حوزه مقاومت برنامه‌ریزی شده است.

 

خدمات اتوبوسرانی و تاکسیرانی به بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران

در ایام برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اتوبوس‌هایی از مصلی امام خمینی(ره) به سه میدان اصلی شهر (صنعت، تهرانپارس و آزادی) تردد خواهند کرد.

شرکت تاکسیرانی نیز ون‌هایی را به مقصدهای میدان آزادی، میدان صادقیه، میدان صنعت و میدان رسالت برای بازدیدکنندگان در نمایشگاه کتاب تهران مستقر خواهد کرد.

همچنین هماهنگی‌هایی با تاکسی بانوان و تاکسی بیسیم انجام شده است تا در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با تخفیف ویژه به ارایه خدمات بپردازند.

 

راه‌اندازی سامانه پیامکی برای دریافت نظرات بازدیدکنندگان

این سامانه پیامکی به منظور دریافت نظرها، پیشنهادها و انتقادهای بازدیدکنندگان راه‌اندازی شده تا پل ارتباطی میان مسئولان سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران و بازدیدکنندگان باشد. با توجه به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در دوره‌های متوالی، ضرورت ایجاد یک کانال ارتباطی میان بازدیدکنندگان و مسئولان نمایشگاه کتاب تهران احساس می‌شد. با استفاده از این سامانه پیامکی بازدیدکنندگان می‌توانند به محض مشاهده تخلف در یکی از بخش‌ها، آن را به گوش مسئولان برگزار کننده برسانند تا هر چه سریع‌تر مورد پی‌گیری قرار گیرد.

سامانه پیامکی دریافت نظرها، پیشنهادها و انتقادهای بازدیدکنندگان از سی ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شماره 100003851 است.

 

اعزام 20 شاتل برقی برای جابجایی بازدیدکنندگان در نمایشگاه کتاب تهران

این اقدام با هدف خدمات‌رسانی فرهنگی به شهروندان و سهولت در تردد داخلی بازدیدکنندگان خصوصا سالمندان و افراد کم توان از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با همکاری معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و سازمان بهشت زهرا(س) انجام شده است.

از این رو با بازگشایی نمایشگاه کتاب تهران تعداد 20 ون برقی جابجایی بازدیدکنندگان را بر عهده خواهند داشت.

این اقدام فرهنگی برای سومین سال پیاپی است که با هدف رضایت‌ مراجعه‌کنندگان و در راستای هم‌افزایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

 

ارایه خدمات حتی در روزهای تعطیل

بانک شهر با شروع توزیع بن‌کارت‌‎های فیزیکی، در روزهای تعطیل نیز به بازدیدکنندگان از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خدمات ارایه خواهد داد.

این قابلیت برای ثبت‌نام کنندگان بن کارت‌های فیزیکی وجود دارد که بن‌کارت‌های خود را از "شهر نت‌ها"ی بانک شهر دریافت کنند. علاوه بر این ثبت‌نام کنندگانی که قادر به مراجعه به شعب انتخابی نیستند می‌توانند در ایام برگزاری سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران با مراجعه به شعبه بانک شهر مستقر در نمایشگاه کتاب نسبت به دریافت بن کارت‌های خود اقدام کنند.

ثبت‌نام‌ کنندگانی که در زمان ثبت‌نام گزینه کارت ملی هوشمند یا NFC را انتخاب کرده‌اند نیز توجه داشته باشند که رمز خرید آن‌ها قبل از آغاز نمایشگاه از طریق پیامک به شماره اعلام شده در زمان ثبت‌نام، ارسال خواهد شد.

بانک شهر در راستای ارایه خدمات به بازدیدکنندگان از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای تعطیل (30 فروردین ماه، یکم، ششم و سیزده اردیبهشت ماه) در شعب منتخب به ارایه خدمات برای صدرو بن کارت فیزیکی خواهد پرداخت. فهرست این شعب در سایت بانک شهر منتشر شده‎اند.

 

تعیین نرخ مصوب برای چرخ‌دستی‌ها در نمایشگاه کتاب تهران

با هماهنگی انجام شده از سوی معاونت اجرایی نمایشگاه کتاب تهران پیمان‌کاری از سوی شهرداری تهران برای حمل و نقل‌های داخل نمایشگاه مشخص شد و قیمت یکسان برای حمل کالا در نمایشگاه معین شد.

بر این اساس تعداد 150 چرخ‌دستی با  لباس‌های متحدالشکل در چندین ایستگاه مستقر خواهند شد. قیمت مصوب برای مسافت‌های کوتاه 10 هزار و مسافت‎های بلند 20 هزار تومان تعیین شده است.

همچنین با همکاری صورت گرفته با سازمان ساماندهی مشاغل شهری، حراست نمایشگاه و پلیس تهران ورود هرگونه چرخ‌دستی متفرقه به محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ممنوع شد.

این چرخ‌دستی‌ها از ساعت 9 صبح تا 22 به ارایه خدمات خواهند پرداخت.

همچنین برای بالا بردن ضریب ایمنی و امنیت نمایشگاه کتاب تعداد 500 دوربین مداربسته در سالن‌ها و محوطه بیرونی نمایشگاه کتاب نصب شده است.

 

تخفیف ویژه شرکت پست برای ارسال کتاب در نمایشگاه کتاب تهران

شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تخفیف ویژه‌ای را برای ارسال کتاب در تهران و شهرستان‌ها در نظر گرفته است.

بر اساس توافق صورت گرفته قیمت هر کیلو کتاب برای ارسال در داخل تهران یک هزار تومان و به دیگر استان‌ها یک هزار و دویست تومان تعیین شده است.

همچنین شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در سه ایستگاه در نمایشگاه کتاب تهران مستقر خواهد بود و به ارایه خدمات خواهد پرداخت.

 

برگزاری بیش از 60 برنامه و نشست فرهنگی در بخش آموزشی نمایشگاه کتاب

 بیش از 60 برنامه در سالن نشست‌های علمی فرهنگی بخش آموزشی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برپا خواهدشد.

موضوع نشست‌ها متفاوت است و 20 درصد شامل رونمایی و جشن امضای کتاب می‌شود. همچنین برنامه‌های دیگر شامل کارگاه آموزشی، رونمایی از پدیده‌های استارت‌آپ‌های فرهنگی نیز در نظر گرفته شده است.

برگزاری جلسات نقد و بررسی با همکاری سایر انجمن‌ها و بخش‌های آموزشی کودک، دانشگاهی و ناشران انقلاب اسلامی را نیز می‌توان از دیگر برنامه‌های این بخش هم‌زمان با نمایشگاه کتاب تهران دانست.

 نشست اهالی نشر هم با حضور ناشران، موزعان و توزیع‌کنندگان کتاب،‌ همچنین کتاب‌فروشان با هدف تبادل نظر و بررسی دیدگاه‌های دست‌اندرکاران حوزه نشر برگزار خواهد شد.

 

تمهیدات ویژه برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در نمایشگاه کتاب

بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با سازمان تاکسیرانی، تاکسی‌ها و ون‌هایی انتقال بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب تهران به سوی پنج میدان اصلی شهر تهران (رسالت، صنعت، انقلاب، صادقیه و آزادی) را انجام خواهند داد.

کرایه ون‌ها از نمایشگاه کتاب تهران به سمت میدان رسالت، میدان انقلاب و میدان صنعت سه هزار تومان و میدان صادقیه و میدان آزادی چهار هزار تومان خواهد بود.

کرایه تاکسی‌ها نیز به سمت میدان رسالت، میدان انقلاب و میدان صنعت چهار هزار تومان و میدان صادقیه و میدان آزادی پنج هزار تومان خواهد بود.

تابلوهای اطلاع‌رسانی محل تاکسی‌ها و نرخ مصوب آن‌ها در نمایشگاه نصب شده است.

همچنین با هماهنگی انجام شده با سازمان واحد اتوبوسرانی، اتوبوس‌هایی از درون نمایشگاه کتاب تهران به سمت میدان صنعت، میدان آزادی و فلکه سوم تهرانپارس کار جابجایی بازدیدکنندگان را انجام خواهند داد.

از سوی دیگر تاکسی بانوان و تاکسی بیسیم نیز در ضلع جنوبی مصلی امام خمینی(ره) حضور خواهند داشت و به خدمات‌رسانی خواهند پرداخت.

خدمات اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها از ساعت 10 صبح آغاز خواهد شد و تا ساعت 21 ادامه خواهد داشت.

مترو تهران نیز از دو ایستگاه شهید بهشتی و مصلی امام خمینی(ره) در خط یک و سه به انتقال بازدیدکنندگان خواهد پرداخت و براساس تمهیدات در نظر گرفته شده فاصله حرکت بین دو قطار در ساعات ازدحام به 4 دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد.

حضور تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در نمایشگاه کتاب تهران به منظور تشویق بیشتر مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و کاهش بار ترافیکی منطقه انجام شده است.

انتشار فراخوان بازار جهانی، اعلام آمادگی کمیته فعالیت‌های فرهنگی برای دریافت برنامه‌های پیشنهادی و انتشار فراخوان شیوه انجام تبلیغات داخل بخش‌های نمایشگاه از دیگر اقداماتی است که برای باشکوه‌تر برگزار شدن این رویداد جهانی و مهم صورت گرفته است.