سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، این نشست با حضور دکتر محسن جوادی معاونت امورفرهنگی وزارت ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب، قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و قائم مقام نمایشگاه کتاب و ایوب دهقانکار مشاوراجرایی معاونت امورفرهنگی و رئیس شورای نظارت نمایشگاه کتاب در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار شد.

استمرار شکوه تاریخی کتاب

در ابتدای این نشست محسن جوادی با این توضیح که کتاب در تاریخ ایران شکوه بلندی داشته و دارد، گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب استمرار شکوه تاریخی کتاب است که با برنامه‌های مختلف برای پاسداشت کتاب برگزار می‌شود.

او افزود: برگزاری این نمایشگاه مشارکت نهادها و دستگاه‌ها را از وزارت ارشاد تا نهادهای غیردولتی می‌طلبد. شهرداری و مجموعه‌های وابسته شورای شهر، کمیسیون فرهنگی، اتحادیه ناشران، صنوف و تشکل‌های مختلف نشر و بخش‌ها همکاری خوبی برای برگزاری نمایشگاه داشتند.

معاونت امورفرهنگی وزارت ارشاد با بیان این که نمایشگاه کتاب با سه رویکرد برگزار می‌شود، گفت: با برپایی این رویداد می‌توان کتاب و کتابخوانی را رواج داد. با خرید کتاب، منابع کتابخانه‌ها تامین می‌شود و موجب کتابخوانی بیشتر خواهدشد. همچنین نمایشگاه کتاب، صنعت نشر را تقویت می‌کند. مشکلات اقتصادی و گران شدن کاغذ وجود دارد ولی علی‌رغم تمام این مشکلات سعی کردیم یارانه‌ها اضافه شود. آماری که از مشارکت‌ها گرفتیم هم‌چنان نشانه‌های خوبی از علاقه به کتاب وجود دارد. سومین رویکرد برپایی این رویداد، ارتباطات بین‌المللی و دیپلماسی فرهنگی است و در این راستا میهمان امسال نمایشگاه کتاب کشور "چین" است.

رئیس سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ادامه داد: معاونت فرهنگی امسال در نمایشگاه تصدی‌گری کمتری دارد و ناشران، صنوف و انجمن‌ها در برگزاری نمایشگاه، نقش پررنگی دارند و این اتفاق با توجه به تاکید سخنان وزیر ارشاد صورت گرفته است.

جوادی با با این توضیح که تاکید داشتیم در این دوره کتاب‌های جدید در نمایشگاه عرضه شوند، تصریح کرد: دوهزار و 400 ناشر داخلی با 300هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حضور دارند که نشانه خوبی است. همچنین نزدیک به 800 ناشر خارجی مستقیم و به شکل غیرمستقیم از طریق نمایندگی با 140هزارکتاب به این رویداد می‌آیند.

تاکید بر هم‌گرایی در نمایشگاه کتاب

در ادامه قادر آشنا با بیان این که برای برگزاری نمایشگاه سی و دوم بر هم‌گرایی تاکید داشتیم، اظهارداشت: در شروع کار جهت‌گیری‌هایی با شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه ترسیم شد. آنچه در روند این رویداد جاری است از منظر آن‌ها گذشته و در این راستا بر هم‌گرایی کاملا همسو و همدلانه تاکید داریم. همچنین امسال ارتباط تنگاتنگی بین مجموعه معاونت فرهنگی با صنوف و موسسه نمایشگاه‌ها وجود دارد.

مدیرعامل نمایشگاه‌های فرهنگی با این توضیح که در این دوره نمایشگاه نگاه صرفه‌جویانه داریم، اضافه کرد: در بحث صرفه‌جویی تا جایی ورود پیدا کردیم که به اصل برنامه‌ها آسیبی نرسد و به سمت چابک‌سازی نمایشگاه پیش رفتیم. پارسال 17میلیارد و 900 میلیون هزینه شد و امسال این رقم به 15میلیارد رسیده؛ هزینه‌ها نیز شفاف و مشخص است.

آشنا با بیان این که برای برگزاری نمایشگاه سی و دوم، دو موضوع در اولویت بود، تصریح کرد: به توجه به بارندگی امسال، تلاش کردیم تمام فضاها مسقف شوند و تا جایی که این امکان وجود داشت به آن اهتمام داشتیم؛ فقط بخش دانشگاهی در چادر مانده است. به امکانات و مباحث رفاهی نیز توجه کردیم و فضاهای استراحت‌گاهی را به زیر چادر انتقال دادیم تا مخاطبان بتوانند استراحت کنند و کهن‌سالان شرایط مناسبی داشته باشند.

او با این توضیح که در بخش فرهنگی به چند سرفصل توجه داشتیم، گفت: در برنامه‌های فرهنگی به موضوع نشر توجه جدی خواهیم داشت. همچنین موضع‌گیری امریکا نسبت به سپاه به لحاظ حقوقی و این که چه آسیبی برای جهان دارد در فعالیت‌ها دیده شده . مبحث "مقاومت" و "سیل" نیز مورد توجه است. نگاه ویژه‌ای به موضوع سیل و دلایل به وجود آمدن داریم. با توجه به اعیاد شعبانیه جنگ‌های شادی نیز در نظر گرفته شده است.

قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افزود: اداره کل استان‌ها نیز در فعالیت‌ها حضور دارند و از نمایشگاه دیدن می‌کنند.

او همچنین از همکاری مجموعه شهرداری تهران برای برپایی نمایشگاه کتاب تشکر کرد و حضور آن‌ها را نقطه قوت دانست.

مبلغ یارانه خرید کتاب تامین شد

سپس ایوب دهقانکار درباره حوزه نظارت نمایشگاه، گفت: در این حوزه سه کارگروه "نظارت بر ناشران داخلی"، "نظارت بر ناشران خارجی" و "نظارت بر امورمالی" تشکیل شده که بالاترین تعامل را با هم دارند.

مشاوراجرایی معاونت امورفرهنگی وزارت ارشاد با تاکید بر این که کار نظارت مختوم به بازدید میدانی نشده، تصریح کرد: سامانه پیامک 10003851 آماده دریاف نظرات مخاطبان و علاقه‌مندان نمایشگاه کتاب است.

رئیس شورای نظارت نمایشگاه کتاب اشاره‌ای به بحث یارانه خرید کتاب داشت و توضیح داد: بحث یارانه خرید کتاب جزو سیاست‌های حمایتی وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی است. با توجه به این که نمایشگاه کتاب در هفته‌های اولیه سال برگزار می‌شود سیاست تخصیص تامین نمی‌شود اما در معاونت اهتمام ویژه برای تامین یارانه خرید کتاب صورت گرفت و با نگاه فرهنگی توانستیم مبلغ یارانه خرید کتاب را تامین کنیم.

او با این توضیح که در نمایشگاه کتاب امسال بخش ویژه "استارتاپ‌های فرهنگی" در راستای برنامه وزیرارشاد و به روزرسانی فرهنگی و نگاه علمی صورت می‌گیرد، گفت: حدود 50 تا 100 استارتاپ فرهنگی داریم و در مرحله ثبت نام هستیم. هدف راه‌اندازی این بود فناوری‌های نوین علم را به کمک نشر بیاوریم. همه این فناوری‌ها مرتبط با کتاب هستند و به کتابخوانی کمک می‌کنند.

دهقانکار افزود: با توجه به صدور بیانیه "گام دوم انقلاب اسلامی" مقام معظم رهبر، وظایفی در ارتباط با فرهنگ سازی و گفتمان دوم در نمایشگاه کتاب داریم و برای تحقق این بیانیه برنامه‌هایی تدارک دیده شده تا زمینه منویات رهبری را فراهم آوریم.

این نشست با پرسش و پاسخ اهالی رسانه ادامه یافت و در پایان از پوستر سی‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که کاری از حمیدرضا بیدقی است رونمایی شد. این پوستر با عناصر ایرانی و شعار نمایشگاه طراحی شده است.