به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، در ادامه شب‌های بخارا در ساعت 17 سه‌شنبه ۲۷ فروردین، "شب محمدعلی بهمنی" در کانون زبان پارسی (بنیاد موفوفات دکتر محمود افشار) برگزار می‌شود.

در این مراسم آزیتا ‌فیروزی، مرتضی امیری‌اسفندقه و عبدالجبار کاکایی سخنرانی دارند.

سپس محمدعلی بهمنی شعرخوانی خواهد داشت و در خاتمه حسین علیشاپور به همراهی هادی منتظری اجرای آواز و موسیقی خواهند داشت.

استادبهمنی در بیست و هفتمین رو از اولین ماه سال 1321، از پدر و مادری تهرانی، در اندیمشک متولد شد. قریحه شاعری ایشان در 9 سالگی، توسط زنده‌یاد فریدون مشیری کشف شد. با تشویق استاد، شعر "مادر" را  سرود که توسط خود استادمشیری در مجله روشنفکر چاپ شد.

بهمنی بعد از آن سرودن شعر، تصنیف و ترانه را پی گرفت و در سال 1342  به عضویت شورای شعر رادیو ایران درآمد.

همکاری به عنوان صحاف با مجله خوشه به سردبیری احمدشاملو و همکاری در صفحه شعر رادیو خلیج فارس از برنامه‌هایی بودند که در کنار حضور در محافل شعری به آن مشغول بود. در سال 1350 اولین مجموعه شعر او با عنوان "باغ لال" توسط انتشارات بامداد منتشر شد.

با مساعدت و تشویق‌های استادفریدون مشیری چاپخانه دنیای چاپ را در سال 1353 بندرعباس راه‌اندازی کرد و در سال‌های بعد، در سال 1355 انتشارات چکیده را در تهران و در سال 1370  انتشارات چی چی کا را در بندرعباس راه‌اندازی کرد و در تمام این سال‌ها در کنار فعالیت پی‌گیر در حوزه خلق شعر، در حوزه چاپ و نشر هم فعالیت پی‌گیری داشت.

بسیاری از غزلیات و ترانه‌های استادبهمنی توسط خوانندگان درجه یک موسیقی ایران، قبل و بعد از انقلاب خوانده شده است که از آن جمله می‌توان به استادمحمدرضاشجریان، علیرضا قربانی، همایون شجریان، پرواز همای، محمدمعتمدی، حبیب مجبیان و زنده‌یاد ناصرعبداللهی اشاره کرد.

از مهم‌ترین شعرخوانی‌های محمدعلی بهمنی شعرخوانی در شب دوم "ده شب" شب‌های شعر گوته در سال 1356 است. 

بنیاد موقوفات دکترمحمود افشار در خیابان ولی‌عصر(عج) سه‌راه زعفرانیه، خیابان عارف‌نسب پلاک 12 واقع شده است.

 

برگزاری "روز مقاومت" در نمایشگاه کتاب تهران

قادر آشنا قائم مقام سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با اشاره به برگزاری "جشن مقاومت" در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: روز جمعه 6 اردیبهشت ماه هم‌زمان با سومین روز نمایشگاه کتاب این برنامه برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: در این برنامه که با حضور دکترمحسن جوادی معاون امورفرهنگی و رئیس سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود، نمایندگان مختلفی از جنبش‎های آزادی بخش فلسطین و ناشران داخلی و خارجی فعالی در حوزه مقاومت حضور خواهند داشت. همچنین در این برنامه از پوستر جایزه جهانی فلسطین رونمایی خواهد شد.

آشنا تقدیر از خانواده‌های پنج شهیدمدافع حرم را بخش دیگری از برنامه‌های این روز اعلام کرد و افزود: برنامه‌ای نیز با موضوع "نقش ادبیات در توسعه فرهنگ مقاومت اسلامی" برگزار می‌شود و در برنامه دیگری دیداری میان ناشران و نویسندگان فعال در حوزه مقاومت برنامه‌ریزی شده است.

قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اضافه کرد: کنگره شهدای مقاومت، تر جمه آثار مقاومت و رونمایی از آثار منتشر شده از شهدای حرم دیگر برنامه‌های این روز خواهند بود.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار "خواندن توانستن است" از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.