سرویس استان‌های هنرآنلاین: ناهید عربانی دانا دارای تحصیلات کارشناس حسابداری بوده و پیش از این اثر عشق خداست (رمز موفقیت)  در سال ۹۶ و  در حال حاضر با سرنوشت بازی می‌کنم (شعر سپید و نثر)  توسط انتشارات دهسرا از وی به چاپ رسید.  ناهید عربانی دانا، فروردین ماه ۱۳۴۷ چشم به جهان گشود و از دوران نوجوانی شروع به نوشتن و سرودن کرد. فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی وی در مورد مسائل اجتماعی و روانشناسی خانواده (بچه‌های طلاق) است.

 فرامرز کوچکی‌زاد از شاعران و نویسندگان استان گیلان در رابطه با ایشان و آثار او در مقدمه کتاب آورده است: از آنجایی که تعریف‌های زیادی برای شعر کرده‌اند، نمی‌توان مرزی بین شعر و نثر امروز تعیین کرد. زیرا ممکن است یک نوشته در برخی از تعریف‌ها ، شعر در نظر گرفته شود ولی در تعریف‌های دیگر شعر به حساب نیاید. به هر صورت  این مهم نیست که یک اثر را شعر بدانیم یا نثر ، بلکه محتوای نوشته از نظر روش احساس بیان اهمیت دارد. برخی از اساتید هنوز به رعایت قواعد عروضی در شعر کلاسیک و مانیفست شعرهای امروز پای بند هستند. اما هنرهای هفت‌گانه هر کدام تکامل و تغییرات خود را دارند. مثلأ در نقاشی ، سبک کوبیسم یک شیوه جدید بوده که در آن تنها با خطوط هندسی، تصویر را به نمایش می‌گذارند. و یا در موسیقی سنتی مشاهده می‌شود که خوانندگان آوازهای اصیل به یک دستگاه خاص موسیقی اکتفا نمی‌کنند و مرکب خوانی را رواج داده‌اند. به همین ترتیب باید به پذیریم که در هنر سرودن شعر نیز تغییرات قابل توجهی آغاز شده است. خانم ناهید عربانی دانا قبلاً کتابی تحت عنوان " عشق خداست " به بازار ارائه داده‌اند که در آن رمز موفقیت را مورد بررسی قرار داده‌اند. هر چند بر سر عنوان این کتاب بحث‌هایی شد اما مهم محتوای کتاب بود که نویسنده آن توانسته است، هدف خود را آشکار سازد. بیشتر دل نوشته‌ها و اشعار سپید این شاعر از مقوله‌های: عشق، زندگی، شادمانی، تنهایی، ساحل، انتظار، ترس از دست دادن چیزی و ... سرچشمه می‌گیرند. خانم ناهید عربانی دانا دنبال دردسر نیست  و به همین لحاظ در اشعار او مقوله‌های سیاسی و اجتماعی و شکوه از اوضاع بد جامعه دیده نمی‌شود. حتی از موارد فمینیستی نیز فاصله گرفته و در این زمینه سکوت اختیار کرده است.

 اشعار و دل نوشته‌های ناهید عربانی دانا از یک احساس مخصوص به خود پیروی می‌کند. صور خیال در این شاعر و نویسنده دائم در حال جدال است. مثلأ در شعر " قدم می‌زند "  بیان تضاد درونی افکار شاعر را می‌توان حس کرد: " قدم می‌زند / روی ساحل آرامش / تا له نکند / صدف‌هایش را / اگرچه خط می‌کشد / ناخواسته / روی خواسته‌های ... / زندگی ".

 علاوه بر آن در بیشتر اشعار این شاعر توجه به زندگی از اولویت خاصی برخوردار است که در شعر " می‌مانم "  می‌توان این موضوع را درک کرد: "دوست دارمت / زندگی / تو را / با امواج خروشان دریایت / با رگبارهای خروشان ابرِ غرّانت / و حتی / با سختی‌های نفس گیرت / که حبس می‌کند مرا / می‌مانم / تا بمانی زندگی".

 باز هم در شعر " فریاد زندگی "  ادامه حیات  با علاقه و عشق به زندگی در تفکر این شاعر دیده می‌شود: " نگاه می‌کنم / به ستاره اقبالم / که چشمک می‌زند / از آسمانِ دلی / که فریاد می‌زند / زندگی را / با عشق".

ناهید در زندگی اجتماعی بین دوستان خود به عنوان یک فرد شاد شناخته شده است. این شادی را می‌توان در اشعار او نیز ملاحظه نمود. در شعر " می‌آزارد " از این شاعر به خوبی شادمانی شاعر قابل لمس است: " می‌خندم / از گریه‌های خستگی / که می‌آزارد / مرا ". همچنین در شعر " لبخند تو " می‌توان این موضوع را احساس نمود: " لبخندت / می‌خنداند مرا / که می‌خندانی / غریبه‌ای که / می‌فشارد دستِ تو را ". باز هم در شعر " برگرد"  دو مقوله شادی و خنده به خوبی کنار هم چیده شده‌اند: " شادی از دست رفته/ عمق وجودمی / برگرد / تا لبخندی باشی / در شادی زندگی‌ام ".

 ناهید در عین حالی که بین دوستانش به یک فرد شادمان محسوب می‌شود ، ولی در برخی از اشعار او شکوه از یک تنهایی به چشم می‌خورد. نمونه این پنداشت در شعر " شب " دیده می‌شود: " شب‌های دلتنگی‌ام را / احساس کن / از شب‌هایی / که نیستی ". همچنین در شعر " یادآوری " باز هم گله از تنهایی در می‌توان احساس نمود: " جلوی آینه / که می‌ایستم / تنهایی / یادآور / تنهایی‌ام می‌شود ".

یک اندوه پنهانی نیز در برخی از دل نوشته‌ها و اشعار او دیده می‌شود. مثلأ در شعر " می‌نویسم " همه این مقوله‌ها را کنار هم چیده است: " می‌نویسم برای تو / از دلتنگی  و / تنهایی‌ام / از بی تو بودن و / انتظاری که / مرا می‌آزارد ".

از این نویسنده کتاب " عشق خداست " را قبلاً خوانده‌ایم که در مورد عنوان کتاب بحث‌هایی در بین مخاطبان به وجود آمد. اکنون در یکی از اشعار این مجموعه ، احساس شاعر در شعر " خدا " به‌خوبی بیانگر عشق خداست هست: " به خدایی می‌اندیشم / که احساس درونم را / در شکوفایی عشق / به تماشا گذاشته است ".

ناهید خود را پای بند قواعد و دستورات نکرده است. بلکه تصور خیال و تراوش اندیشه‌اش را با چیدمان خاصی  ، به‌صورت شعر و نثر و دل نوشته، جمع بندی کرد است. در پایان موفقیت بیشتر این بانو را خواهانم و منتظر دیگر آثار این ادیب هستم.