سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، یاسمن طالبی مترجم نمایشنامه "کتلینا"، درباره این اثر به هنرآنلاین گفت: وقتی ١٣ ساله بودم کتاب "خانه عروسک"، یکی از آثار معروف و شناخته شده هنریک ایبسن، را خواندم. قبل‌تر فیلمی با همین عنوان از شبکه چهار پخش شده بود که بعد از خواندن کتاب متوجه شدم فیلم از "خانه عروسک" اقتباس شده بود. ایبسن برای یک نوجوان ١٣ ساله دنیای جالبی بود. شروع کردم به خواندن بقیه آثار ایبسن مانند "دشمن مردم"، "هدا گابلر"، "مرغابی وحشی" و "اشباح". هرچه بیشتر می‌خواندم، بیشتر کنجکاو می‌شدم.

او ادامه داد: به دانشگاه که رفتم در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کردم و خیلی بیشتر با مفاهیم نقد ادبی و ادبیات جهان آشنا شدم. فکر می‌کنم این کمک خیلی خوبی بود که عمیق‌تر به آثار ایبسن نگاه کنم. ترم آخر دانشگاه هم باید پروژه‌ای تحویل می‌دادم که هر مبحثی را که در زمینه نقد ادبی یاد گرفته بودیم روی یکی از آثار ادبی پیاده کنیم. قطعا انتخابم ایبسن بود، چون فکر می‌کردم به قدر کافی از او می‌دانم، هرچند که بعدها فهمیدم در اشتباه بودم.

طالبی اضافه کرد: آخرین اثر ایبسن به اسم "وقتی ما مردگان سر بر می‌داریم" را انتخاب کرده بودم، همان موقع متوجه شدم که بیوگرافی کاملی از ایبسن به قلم مایکل میر بیوگرافی‌نویس انگلیسی، وجود دارد. به هر زحمتی بود کتاب را پیدا کرده و شروع کردم به خواندن و متوجه شدم نه تنها من، بلکه اکثر هنرمندان جامعه تئاتر هم ایبسن را درست نمی‌شناسند. تنها نمایشنامه‌های منثور و آثار دوره دوم هنری ایبسن مورد توجه قرار گرفته بودند و اکثر آثار منظوم و تاریخی ایبسن کاملا مهجور مانده‌ا‌ند، و حتی اسم‌شان هم به گوش آشنا نبود. ایبسن فقط به عنوان نویسنده "دشمن مردم"، "خانه عروسک "و "هدا گابلر"، شناخته می‌شد. این بود که عزم خود را جزم کردم یکی از آثار منظوم او را برای ترجمه انتخاب کنم. از نظر منتقدان "کتلینا"، نخستین اثر ایبسن، یک اثر خام بود. اما شخصا معتقد بودم برای شناختن نمایشنامه‌نویس برجسته‌ای هم‌چون ایبسن باید از اول شروع کرد، از همان اثری که چندان قابل توجه نیست.

او توضیح داد: این اثر تاریخی به نظم نوشته شده و دستور زبان پیچیده و لغات کهن از ویژگی‌های بارز متن هستند. به علاوه این‌که داستان مربوط به رم باستان است و طبیعی به نظر می‌رسد که از یک زبان فاخر برای نوشتن آن استفاده شده است.

داستان این نمایشنامه درباره لوسیوس سرگیوس کتلینا است، یکی از اعضای مجلس سنای رم در قرن اول پیش از میلاد، که برای براندازی جمهوری رم دست به کودتایی نافرجام زد.

کتاب "کتلینا" نوشته هنریک ایبسن با ترجمه یاسمن طالبی در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 15هزار تومان توسط انتشارات نمایش منتشر شده است.

photo_2019-03-03_15-33-48