سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد مترجم، کارگردان تئاتر و هنرمند فعال در عرصه تئاتر شورایی، درباره کتاب‌هایی که در دست چاپ و نشر دارد به هنرآنلاین گفت: کتاب "آگوستو بوال" را از مجموعه کنشگران قرن بیستم ترجمه کردم و برای چاپ به انتشارات فرهنگ نشر نو سپردم.

او با این توضیح که کتاب توسط یکی از شاگردان بوال نوشته شده و موضع انتقادی دارد، افزود: در این اثر دو مبحث پژوهشی و به علاوه یک کارگاه کامل به افرادی که می‌خواهند این الگو را ترویج کنند پیشنهاد شده. کتاب "آگوستو بوال" کاربردی و آکادمیک است و در نمایشگاه کتاب سال 1398 عرضه می‌شود.

قهرمانی‌نژاد با بیان این که کتاب "تئاتر کاربردی" نوشته مونیکا پرندرگست و جولیانا ساکستن را سال‌ها پیش ترجمه کردم و توسط انتشارات نمایش به چاپ رسیده، ادامه داد: مکمل این اثر را با عنوان "درام یا نمایش کاربردی" ترجمه کردم که از سوی انتشارات سمت به چاپ می‌رسد و کتاب تسهیل‌گران تئاتر کاربردی است.

او توضیح داد: تئاترهای کاربردی به جای کارگردان، تسهیل‌گر دارند و کارشان این است که امکان مشارکت فعال و خلاقانه را برای مردم به صورت برابر ایجاد کنند. برای همین تکنیک‌های تئاتر کاربردی را به اجتماعات می‌برند و مخاطب را درگیر می‌کنند. مردم با کار همراه می‌شوند چون در تئاتر کاربردی به مسایل آن‌ها پرداخته می‌شود.

به گفته قهرمانی‌نژاد، "درام یا نمایش کاربردی" در واقع کتاب کار تسهیل‌گران است. حدود 15 کارگاه که کاملا قابل استفاده برای آن‌هاست نیز در این اثر ارائه شده تا بتوانند تئاتر کاربردی را در اجتماعات ترویج بدهند.

او اضافه کرد: کتاب "صید ماهی بزرگ" با زیرعنوان مراقبه، هوشیاری و خلاقیت نوشته دیوید لینچ را ترجمه کردم و توسط نشر بیدگل به چاپ رسیده است. این اثر طی یک سال به چاپ چهارم رسید و به دلیل استقبال صورت گرفته چاپ پنجم آن در نمایشگاه کتاب سال آینده عرضه خواهد شد.

قهرمانی‌نژاد یادآور شد: این کتاب توضیح داده مراقبه چگونه کمک می‌کند تا برای خلاقیت هنری ایده‌های ناب کشف کنیم.  

او افزود: در حال حاضر کتابی را ویرایش می‌کنم با عنوان "تئاتر برای زندگی" نوشته دیوید دایموند که از شاگران خوب آگوستو بوال بوده. این اثر توسط برادرم در کانادا ترجمه شده. مولف شیوه آگوستو بوال را با نظریه سیستم‌ها مرتبط کرده و شیوه‌ای را پدیده آورده با نام تئاتر برای زندگی که تئاتر شورایی را به اجتماعات می‌برد و کاری می‌کند که مردم این ابزار را در دست بگیرند و خودشان اجراگر تئاترهای خودشان باشند. کتاب پر از تجربه‌های این شخص است که در جوامع سرخ‌پوستی کانادا با این نوع تئاتر بسیار زیاد کار کرده است.