به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستادخبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سیدرفیع احمد جواهری با اشاره به روند ثبت‌نام‌های ناشران در دو روز اخیر، گفت: 1100 ناشر با مراجعه به سایت tibf.ir ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند و روند ثبت‌نام تا پایان روز پنج‌‍شنبه 16اسفندماه ادامه خواهد داشت.

او تصریح کرد: زمان ثبت‌نام‌ها به هیچ وجه تمدید نخواهد شد از این رو ناشران متقاضی باید در بازه زمانی اعلام شده، ثبت‌نام خود را انجام دهند.

مدیر کمیته ناشران داخلی توضیح داد: برخی از ناشران هستند که تعداد کتاب‌های آن‌ها پایین‌تر از حدنصاب است و در زمان ثبت‌نام گزینه ثبت‌نام موقت را انتخاب می‌کنند. این ناشران به صورت موقت ثبت‌نام خود را انجام می‌دهند و باید توجه داشته باشند که ثبت‌نام موقت به معنای ارایه غرفه نیست.

او ادامه داد: تمامی تقاضاهای موقت پس از پایان ثبت‌نام‌ها، در کارگروه سه نفره متشکل از نماینده کمیته داخلی، نماینده بخش مورد نظر و نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی خواهند شد و سپس درباره واگذاری غرفه به این گروه از ناشران تصمیم‌گیری خواهد شد.

ثبت‌نام ناشران داخلی و خارجی برای حضور در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از روز شنبه 11اسفندماه آغاز شده است و صرفا تا پایان روز پنج شنبه 16اسفندماه ادامه خواهد داشت و زمان ثبت‌نام به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

 

 بازبینی شیوه‌ توزیع یارانه‌های نشر

سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز دوشنبه13 اسفندماه با حضور قادر آشنا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران، مهدی اسماعیلی‌راد معاون اجرایی، ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی و رئیس شورای نظارت، مدیران کمیته‌های نمایشگاه در سالن زنده‌یاد علی عاشوری در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

قادر آشنا در این مراسم با اشاره به عقد قرارداد با مصلی تهران برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، گفت: خوشبختانه با پی‌گیری‌های معاون محترم امورفرهنگی به زودی مطالبات مصلای امام خمینی(ره) پرداخت و تا پایان هفته قرارداد جدیدی تنظیم وامضا خواهد شد تا هر چه سریع‌تر کمیته‌ها به استقرار نیروها و انجام امور اجرایی بپردازند.

او ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است که امسال چادری در نمایشگاه نداشته باشیم یا این که استفاده از چادر برای بخش‌های نمایشگاه کاهش داشته باشیم تا هم بتوانیم در هزینه‌های اجرایی صرفه‌جویی کنیم و هم از سوی دیگر ناشران  کمتری در زیر چادر باشند.

همچنین مهدی اسماعیلی‎راد نیز در این نشست، عنوان کرد: جانمایی‌ اولیه سالن‌ها و بخش‌ها انجام شده است ولی هنوز نهایی و قطعی نشده و به زودی تیمی متشکل از تشکل‌های نشر و مدیران اجرایی در محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا خواهند کرد و جانمایی‌ها قطعی خواهند شد.

او ادامه داد: همچنین در حال مذاکره با مسئولان بانک هستیم تا امسال فروش سیستمی را در نمایشگاه کتاب تهران اجرا کنیم. با استفاده از این برنامه ناشران صرفا می‌توانند کتاب‌های به ثبت رسانده در سیستم را به فروش برسانند و فروش‌های آن‌ها رصد و بسیاری از مشکلات مربوط به تخلفات نیز حل خواهد شد.

همچنین ایوب دهقانکار نیز با تاکید بر تعامل میان بخش‌ها و نهادها در پیشبرد امور نمایشگاه کتاب تهران گفت: تلاش شده است برای رفع مشکلات قبلی موجود اصلاحات و تغییراتی در سیستم توزیع یارانه نشر  در نمایشگاه امسال اعمال شود. برای نمونه شیوه و تخصیص یارانه خرید کتاب به سازمان‌ها و نهادها در نمایشگاه کتاب 32 باز بازبینی خواهد شد.

در ادامه این جلسه نیز مدیران کمیته‌ها برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را اعلام کردند و به گفت‌و‌گو و تبادل نظر درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های نمایشگاه پرداختند.

در سومین جلسه ستاد اجرایی سی و دومین نمایشگاه کتاب قادر آشنا، ایوب دهقانکار، مهدی اسماعیلی‌راد، سید رفیع احمد جواهری، احد رضایی، احمد شاکری، محمدجواد مرادی‌نیا، مهدی سهل‌آبادی، محسن عموشاهی، محمد خلج، داریوش رضوانی، حسین صفری، علی فریدونی، رضا بصیریت، نادر قدیانی، عباس حسینی نیک، محمدرضا سالکی و سید محمد طباطبایی حسینی حضور داشتند.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.