به گزارش هنرآنلاین، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز یکشنبه 12 اسفند در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال، توضیح داد: فرهنگ و هنر حوزه کانونی هویت ما ایرانیان بوده است. هر دوی این حوزه امانتی در دست ماست و نیازمند پشتیبانی. حوزه فرهنگ و هنر ایرانی برای آن که درخشان بماند نیازمند زیرساخت‌های علمی است که بتواند آن را محافظت کند.

او با بیان این که نیاز داریم که حوزه آمار و اطلاعات فرهنگی و هنری را جدی‌تر بگیریم، ادامه داد: چرا که در حوزه آمار و اطلاعات هنری گرفتار فقر اطلاعات و حبس آن هستیم یعنی اطلاعات را ذخایر شخصی حساب می‌کنیم و آن را عمومی نمی‌کنیم از سوی دیگر مبتلا به ضعف پردازش اطلاعاتیم بدین معنی که اطلاعات ترکیبی کمتری داریم. همچنین در این حوزه گرفتار فقر تاویل‌های ثانوی از اطلاعاتیم و نتایج اطلاعات تبدیل به پژوهش‌های کاربردی نمی‌شود و نیز این اطلاعات به سیاست‌های تاثیرگذار در فرهنگ و هنر تبدیل نشده است. مجموعه این ضعف‌ها ما را باید به تلاش بیشتر برای جبران نواقص وادار کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که نیازمند پژوهش‌های بنیادی و کاربردی فرهنگ هستیم، اظهارداشت: اگرچه در دهه‌های اخیر کارهای خوبی در این حوزه صورت گرفته است اما در پژوهش‌های بنیادین راه نرفته بسیاری داریم تا بر زمین استوار گام برداریم. به‌طور مثال در حوزه فلسفه فرهنگ و شاخه‌های آن مانند فرهنگ و دین، فرهنگ و اجتماع، فرهنگ و فضا، فرهنگ و شهر نیازمند تلاش‌های جدی‌تری هستیم چراکه هنوز گام‌های نخست را برداشته‌ایم و اگر سریع‌تر حرکت نکنیم فاصله‌مان با حد مطلوب زیادتر خواهد شد.

به گفته صالحی، در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و شاخص‌های آن لیست بلندی از مطالعات بنیادین وجود دارد که نیازمند رسیدگی بیشتری است. همچنین در مطالعات کاربردی فرهنگ نیز نیاز فراوانی داریم تا بتوانیم مطالباتمان را تعریف کنیم. از سوی دیگر در حوزه اقتصاد و فرهنگ کار فراوانی وجود دارد و نیازمند جدی‌تر گرفتن این مناسبات هستیم. علاوه بر این در حوزه مطالعات مرتبط با فرهنگ مانند سینما، فرهنگ عامه و ... نیازمند مطالعات کاربردی‌تری هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: اکنون این پژوهشگاه باید نقش میانجی را ایفا کند و در حوزه اطلاعات و آمارهای فرهنگی و پژوهش‌های بنیادی و کاربردی تلاش کند تا نقش میانجی و واسطه‌گری داشته باشد. به‌عبارت دیگر پژوهشگاه باید از دریای اطلاعات تور خود را بیندازد. البته خوشبختانه در دوره کنونی به‌طور مثال در بحث گفت‌وگوهای فرهنگی طی 6 ماه اخیر دبیرخانه جدیدی آغاز به کار کرده و به‌دنبال حل مسایل این حوزه است همچنین دبیرخانه اتاق‌های فرهنگ با حوزه‌های دیگر از جمله فرهنگ فناوری اطلاعات در پژوهشگاه راه‌اندازی شده و تلاش می‌کند از طریق گفت‌وگو با حوزه‌های دیگر فرهنگ نقش میانجی را داشته باشد.

صالحی  به دستاوردهای جشنواره پژوهش فرهنگی سال هم اشاره کرد و یادآور شد: این جشنواره باید تمایزات و امتیازات خاص خود را در مقایسه با جشنواره‌های دیگر در عرصه فرهنگ و آمار و اطلاعات و پژوهش‌های مرتبط به آن مشخص کند و در مسیر دشواری که گام برداشته مستحکم‌تر قدم بردارد.

 

برگزیدگان پانزدهمین دوره جشنواره پژوهش فرهنگی سال: 

کتاب "استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن" علیرضا قائمی‌نیا

کتاب "کمره‌نامه: هشت در به هشت منظر از هفت هزار خوان" مرتضی فرهادی

کتاب "تبیین معماری و شهرسازی مبتنی بر هویت اسلامی ـ ایران"  عبدالمجید نقره‌کار

کتاب "سیاست‌‌های فرهنگی در دانشگاه‌های دولتی ایران (۱۳۵۷ ـ ۱۳۹۵)" فاطمه جواهری

کتاب "تاریخ و تحول نشر (درآمدی به بررسی نشر کتاب در ایران از آغاز تا آستانه انقلاب)"/ عبدالحسین آذرنگ

کتاب "سنجش منابع تاریخی شاهنامه در پادشاهی خسرو انوشیروان" فرزین غفوری

کتاب "الگوی چهاروجهی برای ارزیابی توسعه علوم‌انسانی" سیدمحمدامین قانعی‌راد

همچنین کتاب‌های پژوهشی "در خانه برادر: پناهندگان افغانستانی در ایران" نوشته آرش نصر اصفهانی و "بررسی مدل‌های فرهنگی ازدواج و فرزند متاهل: با تاکید بر دو منطقه یک و بیست شهر تهران" تالیف لیلا اردبیلی در پانزدهمین دوره جشنواره پژوهش فرهنگی سال شایسته تقدیر شناخته شدند. 

در بخش جنبی این جشنواره نیز به پاس فعالیت‌های مردم شناسانه مرتضی فرهادی از او تقدیر شد و از خانواده‌های مرحوم محمد امین قانعی راد و محمد جواد صاحبی تجلیل شد.

به مجریان پژوهش‌های برگزیده، لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا می‌شود.

علاوه بر این‌ها در صورت تمایل پژوهشگران برگزیده، امکانات نشر آثار برگزیده (در بخش پایان‌نامه و طرح‌های پژوهشی) به‌صورت کتاب فراهم می‌شود. و پژوهشگران برگزیده، به بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌شوند تا با بررسی کارنامه پژوهشی ایشان، ضمن عضویت در این بنیاد، از حمایت‌های مادی و معنوی آن بهره‌مند شوند.