به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، کتاب "مقدمه‌ای بر شناخت علوم غریبه در ایران" نوشته پرویز براتی از سوی نشر چشمه به چاپ سوم رسید.

نویسنده در این کتاب در ۲۴ فصل با نگاهی توصیفی و در عین حال دیرینه‌شناسـانه به بررسی ابعاد و وجوه مختلف علوم غریبه در ایران پرداخته و فصل‌هایی را نیز به جادو، کیمیاگری، طلسمات و شاخه‌های دیگر علوم غریبه اختصاص داده است.

همچنین بخش‌هایی از کتاب به بررسی جایگاه این علوم در غرب اختصاص دارد.

کتاب‌شناسی علوم غریبه در ایران بخش دیگر این کتاب است که به معرفی مهم‌ترین کتاب‌های این حوزه در چند صد سال گذشته می‌پردازد. از ویژگی‌های کتاب، اختصاص فصل‌هایی به شخصیت‌های مرتبط با علوم غریبه هم‌چون بلیناس حکیم، آصف ابن‌برخیا، افلاطون، یونگ، رازی، سهروردی، ابن‌عربی، شیخ بهایی، مُلّا حسین واعظ کاشفی و دیگران است.

از ادبیات غریبه تا سخن غریبه، زبان و معنا در متون غریبه، علوم غریبه به مثابه هنر، علوم غریبه: از هند تا پاکستان و علوم غریبه در غرب از دیگر فصل‌های کتاب است. فصلی از کتاب هم به این مسئله می‌پردازد که علوم غریبه پای در واقعیت دارد یا خرافات؟

براتی در مقدمه کتاب به این مساله اشاره می کند که هدف از پرداختن به این علوم، نه تایید محتوای موجود در آن‌ها  بلکه آشنا کردن مخاطب با برخی زوایای پنهان ذهنیت تاریخی ایرانی و تمرکز بر متن هایی با پس زمینه امر غریب است.

خیال‌پردازی در متون ایرانی و زیبایی‌شناسی چهره دیو، پری و اژدها، موضوع کتاب جدید پرویز براتی است که نگارش آن مدتی است به پایان رسیده و در انتظار نشر به سر می برد.

چاپ سوم "بادهای افسون" در 186 صفحه به قیمت 25هزار تومان از سوی نشر چشمه منتشر شده و در فروشگاه‌ها و مراکز توزیع کتاب قابل تهیه است.

 

برگزاری مراسم اختتامیه "سخنوران آرمانی"

آیین اختتامیه جشنواره بزرگ "آرمانی شو" با حضور مسئولین ارگان‌های مردم نهاد، مسئولین وزارت آموزش و پروش و حامیان این رویداد در تالار فرهنگ وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این مراسم که با ارائه گزارشی از سوی محمدجواد واسعی دبیر جشنواره،  آغاز شد، هدف از برگزاری این رویداد را شکوفا نمودن استعدادهای دانش‌آموزان و به نتیجه رساندن ایده‌های دانش‌‌آموزان عنوان کرد.

او افزود: برای رسیدن به شرایط رو به رشد و پیشرفت نیازمند توجه به خلاقیت‌های نهفته دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشورمان داریم.

واسعی اظهار داشت ما کار خود را با شعار "ایده‌ها ارزش گفتن دارند" دنبال کردیم و از همه دانش‌آموزان دعوت می‌کنیم تا بدون توجه به تمامی محدودیت‌های سنی، اقتصادی، جسمی و ...به بیان ایده‌های خود بپردازند.

در ادامه این مراسم محمد منعم رئیس دپارتمان داوری، در توضیحاتی روند داوری صورت گرفته برای این رویداد را توضح داد و بر رعایت عدالت و نیز بررسی دقیق سخنرانی‌های صورت گرفته تاکید کرد.

او ادامه داد: نگاه عادلانه و دقیق از سوی هیات داوران که همگی از نخبگان کشور هستند در دستور کار قرار گرفت و در نهایت دانش‌آموزان برگزیده رویداد آرمانی‌شو معرفی شدند. هدف ما انتخاب برترین دانش‌آموزانی بود که بهترین اید‌ه‌های را با بیانی شیوا عنوان می‌کردند.

در بخش دیگری از این مراسم سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اتیسم ایران نیز به عنوان سخنران ویژه مراسم اختتامیه جشنواره "آرمانی شو"، اظهارداشت: باید از تمامی برگزارکنندگان این رویداد تقدیر کنم که فرصتی اینچنین را برای شکوفا شدن استعدادهای دانش‌آموزان فراهم کرده‌اند. همچنین از این که فرصتی برای همراهی و همکاری با انجمن اتیسم ایران فراهم گردید نهایت قدردانی و تشکر را داریم. از تمامی مردم عزیز درخواست پذیرش بیماران اتیسم را داریم و دعوت می‌کنیم تا همه سفیران معرفی این اختلال باشند.

او توضیح داد: انجمن اتیسم ایران حامی تمامی عزیزان اتیستیک است و از این که در این جشنواره شاهد حمایت از این انجمن هستیم بسیار خرسندم. از تمامی ارگان‌ها و نهادهای مرتبط برای همراهی و همکاری هرچه بیشتر با انجمن اتیسم دعوت به عمل می‌آوریم. اجرای تکنوازی پیانو توسط تورج سهرابی حق دوست یکی از اعضا انجمن اتیسم از دیگر بخش‌های این مراسم بود که در نهایت با تشویق این موزیسین دارای طیف اتیسم همراه شد.

اجرای گروه سرود آوای پیروز به رهبری فرشاد فتحی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

تقدیر از حامیان و مسئولین برگزاری از دیگر بخش‌های این جشنواره بود که با حضور دکتر حسینیان قائم مقام باشگاه پژوهشی و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر غفاری رئیس انجمن اتیسم ایران و دکتر محبی ریاست انجمن دامپزشکی ایران برگزار شد.

نخستین جشنواره دانش‌آموزی "سخنوران آرمانی-آرمانی شو" با هدف معرفی استعدادهای برتر دانش‌آموزی از تاریخ ۲۷ تا ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷ در چهار رده سنی با حضور پرشور دانش‌آموزان از سراسر ایران برگزار شد و در پایان مراسم اختتامیه از دانش‌آموزان برتر با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جوایزه نقدی تجلیل به عمل آمد.