سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، رضا روزبهانی شاعر و نویسنده، درباره آثار جدیدی که در دست چاپ و نشر دارد به هنرآنلاین گفت: "امضای مستقبل" آخرین مجموعه شعرم شامل 31 اثر است که در آن‌ها به رویکردهای زبانی و نوعی فرم­‌گریزی توجه خاص داشته­‌ام. این کتاب به زودی توسط انتشارات سیب سرخ منتشر خواهد شد.

او با این توضیح که مجموعه "امضای مستقبل" شعرهای دوسال اخیر او را در برمی‌گیرد، افزود: مخاطب این اشعار با مولفه­‌هایی چون زبان پیچیده و انتزاعی، تصاویر تودرتو و البته زبانی موجز و اشارت­‌وار که متاثر از زبان متون عرفانی است مواجه خواهد بود.

روزبهانی تم غالب شعرهای این مجموعه را تنهایی و مفهوم فلسفی "عدم" دانست و ادامه داد: این تم، خلاف مجموعه‌های گذشته‌ام است که عمدتا در آن‌ها بازتاب پدیده‌ها و رویدادهای اجتماعی دیده می‌شد. در این کتاب مفاهیم تنهایی و عدم و همچنین عشق موضوع اصلی است. باید اضافه کنم به دلیل پژوهش‌ سال‌های اخیرم در هنرهای تجسمی خاصه نقاشی و مجسمه‌سازی علاوه بر استفاده از کلماتی در این حوزه‌ها پاره‌ای از شعرها با موضوع‌ نقاشی هستند و حتی یکی از شعرهای کتاب به استادحسین محجوبی نقاش پیش‌کسوت، تقدیم شده است.

او با این توضیح که چاپ دوم کتاب "بیتی که گشاده شد در آن کو" به زودی توسط نشر سیب سرخ منتشر می‎شود، تصریح کرد: این اثر گزیده‌ای از غزلیات و رباعیات مولانا است. کتاب سال گذشته توسط نشر داستان منتشر شد و چندین­ ماه پس از اتمام چاپ نخست، در شکل و شمایلی تازه و با ویراستی دوباره به چاپ می‌رسد.

روزبهانی افزود: در این کتاب تعداد معدودی از غزل­‌ها و رباعیات مولانا که در آن­‌ها اتفاقات زبانی، فرمیک یا محتوایی عجیب و غریب رخ داده با خوانش و کتابتی مدرن در اختیار مخاطبان و دوستداران این شاعر بزرگ قرار گرفته است.

او اضافه کرد: آن‌چه در این گزینه مورد نظرم بوده جنون شاعرانه‌ای است که در بسیاری شعرهای مولانا می‌توان دید و این‌ها را در بالاترین حدود ادبیات جهان نشانده. همانی که در صورت و درون برخی شعرهای دیوان کبیر از زبان، نحو زبان، احساس، تصاویر و شکل تصویرسازی مولف، در فضاسازی و فرم، در تکنیک و محتوا تماشایی است. هر چیزی که جوهره اصلی شعر است و به تلقی مدرن و معاصر از شعر خیلی نزدیک است. شعرهایی که در آن‌ها پی‌رنگ بعضی جریان‌ها و مکاتب هنری مدرن را می‌توان دید و نشانه‌های روشنی از جریان سیال ذهن، سوررئالیسم، فرم و بسیاری تکنیک‌های مدرن و پسامدرن دارند.

"مالیخولیای غزل" (بررسی نوآوری‌های مولانا در غزلیات شمس به همراه آسیب‌شناسی قالب و زبان، نشر قطره، ۱۳۹۴)، "حروف سربی" (مجموعه شعر مشترک با بهار الماسی- نشر داستان، 1395)، "خلسه چرخ لای جدول" (مجموعه شعر- نشر داستان، 1395) و "الف- بابا" (مجموعه شعر- نشر هشت، ۱۳۹۷) از جمله آثار منتشر شده روزبهانی به شمار می‌آیند. او در کنار کامران فانی و مجید شهرابی از ویراستاران فرهنگ اعلام و اصطلاحات انگلیسی دانش گستر نیز بوده است.