به گزارش هنرآنلاین براساس خبر رسیده، به منظور تجلیل از جبار باغچه‌بان مجله "بخارا" در ساعت 17، سه‌شنبه 9 بهمن، مراسمی را با حضور و سخنرانی احمد محیط طباطبایی، اردشیر صالح پور، داود کیانیان برگزار می‌کند.

همچنین فیلم مستند "مروری بر زندگی جبار باغچه‌بان" به کارگردانی کیومرث پوراحمد به نمایش در می‌آید.

میرزاجبار عسکرزاده معروف به جبار باغچه‌بان در سال ۱۲۶۴خورشیدی درشهر ایروان متولد شد. او آموزگاری دانا ،خلاق و متعهد بود. در دوران جنگ و بحران‌های منطقه به شهر مرند آمد و نخستین تلاش‌های خود را در تعلیم و تربیت و آموزش‌های نوین با کودکان آغاز کرد و سپس به تبریز فراخوانده شد تا کار خود را به شکل کامل‌تری ادامه دهد. اما موفقیت‌های روزافزون او سعی حاسدان را برانگیخت و او دل زده پس از چند سال خدمت در تبریز به شیراز کشاند و سرانجام به تهران رفت. زندگی او سراسر رنج وکوشش وتعهد است .

جبار باغچه‌بان را می‌توان بنیان‌گذار کودکستان باغچه، اولین نمایشنامه‌نویس کودک و نوجوان، مخترع و مبتکر مدارس کودکان استثنایی و کر و لال‌ها قلمداد کرد. او در سال ۱۳۴۵ در تهران چشم از جهان فروبست و در شهر ری به خاک سپرده شد.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه به خانه اندیشمندان علوم انسانی در خیابان نجات‌الهی، چهارراه ورشو تالار فردوسی مراجعه کنند.

 

انتشار رمان "حاء مشدد" 

رمان "حاء مشدد" با موضوع زندگانی حکیمه خاتون(س) و حدیثه خاتون(س) به قلم عترت اسماعیلی به نگارش درآمده است.

"حاء مشدد" داستانی است که از چند منظر برای مخاطب خود حرف‌های تازه‌ای دارد. نخست این که این داستان روایتی از زندگی و زمانه دو امامی را طرح می‌کند که در میان مردم آن‌طور که باید و شاید درباره زندگی ایشان شناخت حاصل نشده است. این به معنای آن است که اسماعیلی زاویه دید خود را در این داستان هوشمندانه انتخاب کرده است و سعی کرده با پردازش داستانی این رویداد، فصلی تازه در بازخوانی از این دوران بازگشایی کند.

نکته قابل توجه دیگر در این داستان فضاسازی و شخصیت‌پردازی داستانی آن است که نویسنده به خوبی از عهده آن برآمده است. با وجود این که نویسنده این داستان بلند ترجیح داده است تا زبان روایی خود را در این داستان زبانی امروزی و نه تاریخی انتخاب کند، اما صحنه‌پردازی‌هایش برای روایت داستان و نیز توصیف‌های او از شخصیت‌هایی که در استخدام داستان خود در آورده است به خوبی مقصود او از روایت داستانی را برآورده کرده است. صحنه‌های مواجهه اهل‌بیت امام (ع) با سربازان جور، توصیف ظاهر و خوی آن‌ها و در نهایت رفتار آن‌ها در زمره همین بخش‌ها هستند.

"حاء مشدد" با چنین استفاده‌ای از عناصر کلامی و روایی رمانی است که می‌تواند به واسطه موضوع و شیوه روایی بکر و جذاب خود برای تمامی کسانی که در دل داستان به انتظار کشف نکاتی ظریف از دل تاریخ و آشنایی با سیره زندگی اهل بیت هستند، اتفاقاتی تازه را رقم بزند و لطائف و دقایقی شیرین را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

انتشارات کتاب نیستان که در سال‌های اخیر آثار داستانی بلندی را با نگاهی تازه به زندگی اهل بیت (ع) منتشر کرده است، رمان "حاء مشدد" را در 144 صفحه و با قیمت 22هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است.