به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، کتاب ‌داستان "سنجاقک و برکه‌ یخی" نوشته زینب کریمی‌بابااحمدی در حوزه‌ کودکان به چاپ رسید.

زینب کریمی‌بابااحمدی پیش از این، ۷ کتاب با عنوان‌های "خانه‌ای برای یک موش"، "بهترین هدیه‌ کریسمس"، "الاکلنگ یا داستان غم‌انگیز"، "موشی که کوچک بود..."، "موشی که می‌دانست..."، "موشی که یاد گرفت..." و "دوستان پرتلاش" برای کودکان ترجمه و منتشر کرده است و این اولین کتاب  تالیفی او در این حوزه به‌شمار می‌رود.

کریمی‌بابااحمدی در زمینه‌ شعر نیز فعالیت دارد و تاکنون سه مجموعه‌ شعر با نام‌های "معشوق‌های بدون چای"، "نوستالژی‌های جنگ‌زدگی" و "گنجشک روی نرگس ایرانی نام اولم بود" از او به چاپ رسیده است.

زینب کریمی‌بابااحمدی هم‌چنین به‌عنوان پژوهش‌گر فرش ایران تالیفاتی داشته است که مهم‌ترین‌شان چاپ کتاب "خشت‌های بختیاری" محسوب می‌شود که موضوع اصلی آن بررسی شی باوری، اسطوره و نماد در قالی‌های خشتی ایل بختیاری است.

کتاب "سنجاقک و برکه‌ یخی" به ‌تازگی در ۱۶ صفحه، مصور رنگی، در شمارگان هزار نسخه و با قیمت 10هزار تومان به چاپ رسیده است. تصویرگری داستان "سنجاقک و برکه‌ یخی" را شبانه باقری کودکانی بر عهده داشته و کتاب توسط انتشارات اریش به چاپ رسیده است.

 

انتشار اثری از سیروس همتی

کتاب "مزا مزا" تازه‌ترین اثر سیروس همتی در قالب نمایشنامه از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

همتی دارای تحصیلات کارشناسی در رشته ریاضی است، با این همه در سال‌های اخیر او با فعالیت در زمینه نویسندگی و کارگردانی تئاتر شناخته شده است و جوایز متعددی را نیز در این زمینه به دست آورده است. در حوزه سینما نیز همتی با ایفای نقش در آثار متعددی از جمله "مارمولک" ساخته کمال تبریزی و نیز بازی در سریال‌ تلویزیونی "خاک سرخ" شناخته شده است.

همتی که در سال‌های اخیر آثار داستانی و نمایشی بسیاری را از خود منتشر کرده است، در تازه‌ترین مکتوب خود نمایشنامه‌ای با عنوان "مزا مزا"، که با درون‌مایه طنز که ویژگی همیشگی آثار همتی به شمار می‌رود به نقد برخی مناسبات اجتماعی پرداخته است که به گفته خود او متوجه به ژن‌خوب‌ها، مفت‌خورها، ناف‌برها، جیب‌برها و نون‌برهاست.

این نمایشنامه کوتاه نقدی است بر رفتار درون حاکمیت با اهالی تئاتر که در آن تماشاگران و هنرمندان فعال در عرصه نمایش به دلیل علاقه و فعالیت در این عرصه و فراتر از آن روشنگری با آن در جایگاه اتهام و بازجویی قرار می‌گیرند که این اتفاق با بیان طنز و روایت طنازانه نویسنده ارائه می‌شود.

این نمایشنامه از سویی به مخاطب خود و متن مکتوب آن فرصت می‌دهد تا با نوعی همذات‌پنداری و قرار گرفتن در موقعیت شخصیت‌های داستانی، خود را عضوی از صحنه و در مقام شخصیت‌های تاثیرگذار در جریان نمایش به شمار بیاورد و متن و آنچه در آن اتفاق می‌افتد را از نزدیک مزه مزه و لمس کند و از سوی دیگر بتواند خود را در مقام یک کنشگر اجتماعی در جایگاه هر یک از شخصیت‌های داستانی قرار داده و آنچه از سوی آنها در حال رخ دادن است را تجزیه و تحلیل کند و به قضاوت بنشیند.

پیش از این از سیروس همتی مجموعه نمایشنامه‌های "سه سه"، "الهه"، "ریحانه" و مجموعه داستان "ننه کاراته" منتشر شده است.

انتشارات کتاب نیستان "مزا مزا" را در 72 صفحه و با قیمت 11هزار تومان منتشر کرده است.

 

انتشار "بوسه‌های غمگین یک سرخپوست"

چاپ جدید گزیده‌‌ ترجمه‌های قاسم صنعوی از شعرهای عشق و آزادی جهان در چند دهه گذشته، منتشر شد.

این کتاب حاوی شعرهایی از 57 شاعر از 20 کشور جهان است که همگی با موضوع‌های مشترک عشق و آزادی، به قلم قاسم صنعوی ترجمه شده، علاوه بر کتاب‌هایی اکنون نایاب، در مجله‌های ادبی چند دهه پیش هم‌چون سخن، تماشا و خوشه منتشر شده و حالا در قامت یک کتاب توسط انتشارات آرادمان به تجدید چاپ رسیده است.

این مجموعه با گردآوری و انتخاب فریبا شادلو و رضا عابدین‌زاده تدوین شده که شعرهایی از نام‌هایی چون فه‌دریکو گارسیا لورکا، پابلو نرودا، لویی آراگون، ژاک پره‌ور، راینر ماریا ریلکه، رافائل آلبرتی، میگل ارناندث، خوسه‌ مارتی، زف زوربا، یانیس‌ ریتسوس‌، موریس مترلینک، خوسه گارسیا، پریمو شلاکو، آنتونیو سیپریانو خوسه ماریا ماچادو روییث، لئون فلیپه، امیلو پرادوس، آنخلا فیگه را آئی مه ریچ، مانوئل آلتولاگیره، مارکوس انا، کارلوس آلبارث، آنتونیو په رث، خوان روئیث پنیا، آنتونیو آپاریسیو، خوسه لوئیس خوبه، رافائل گابریل موخیکاو سلایا، استاین استاینار، سیگوردور پالسون، ایوار ایواسک، ژان کاپلینسکی، مانوئل‌ باندئیرا، اوسوالد دو آندراده، آسانسو فره ئیرا، لئائو دو واسکونسلوس، دانت میلانو، هانریکتا لیسبوا، ماریو کینتانا، اونستالدو دو پنافورت، ژرژ دو لیما، شارل وان لربرگ، آلکساندر گروف، امانوئل دا فونسکا، اژیتو ده اولی وئیرا گونسالوس، ولادیمیر هولان، اوتو گلستد، اینگر کریستن، آلکساندر بلوک، سرگئی آلکساندرویچ یسه نین، ایون کارائیون، گابریلا میسترال، بوریس ویان، امانوئل داستیه دولا ویژری، ژان تاردیو، لوسین شله، پی‌یر گامارا، المر دیکتونیوس، میکلوش رادنوتی، شارل (کارولی) و مانولیس آنا گنوستاکیس را در بر می‌گیرد؛ شاعرانی که برخی از آنان اکنون برای مخاطب ایرانی نام‌های سرشناسی هستند اما صنعوی در 50 سال گذشته در معرفی برخی از سرآمدان آن‌ها در زبان فارسی نقش بسزایی داشته است.

در پایان این مجموعه 152 صفحه‌ای پس از شعرهای دسته بندی شده‌ی هر شاعر، شناخت‌نامه‌ آن‌ها هم گردآوری و ترجمه شده که از این رهگذر نیز شاعران و شعر آلبانی، آلمان، اسپانیا، اتریش، ایسلند، استونی، برزیل، بلژیک، بلغارستان، پرتغال، چک، دانمارک، روسیه، رومانی، شیلی، فرانسه، فنلاند، کوبا، مجارستان و یونان به مخاطب ایرانی معرفی شده‌اند.

چاپ جدید کتاب "بوسه‌های غمگین یک سرخپوست" با قیمت 15 هزار تومان و با طرح جلد حمیدرضا بیدقی، از سوی انتشارات آرادمان عرضه شده است.