به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی گفت: در کنار ظرفیت این مراکز می توان اتفاقات فرهنگی دیگر پدید آورد که در جهت ارتقای فرهنگ کشور از آن بهره برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:  باید به یک نظام پایدار مدیریتی برسیم که مبنا را برای آینده روشن کند؛ اعضای هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌توانند با هم فکری  یکدیگر به هم‌افزایی در این زمینه برسند.

او توضیح داد: کتابخانه‌های سنتی باید تغییراتی داشته باشند. به این معنی که این مرکز فرهنگی نباید صرفا کتابخانه و یا صرفا فرهنگسرا باشد. بنابراین برای رسیدن به این منظور به هم‌افزایی اعضای هیات امنا نیاز است.

در بخشی از این جلسه علیرضا مختارپور دبیر نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با اعلام این که کتابخانه مرکزی مشهد با عنوان کتابخانه امام خمینی(ره) ١٥ بهمن سال جاری افتتاح می‌شود، گفت: این کتابخانه ٢٣ سال پیش کلنگ‌زنی شد ولی این نهاد در دو سال اخیر با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و منابع مختلف توانست این پروژه را به مرحله افتتاح برساند.

مختارپور ادامه داد: در سال جاری همچنین کتابخانه بجنورد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد و سال آینده نیز کتابخانه مرکزی یزد افتتاح می‌شود.

او اضافه کرد: تلاش شده در این کتابخانه به حوزه کودک توجه ویژه شود. در حال پی‌گیری برای راه‌اندازی مهد کتاب هستیم تا از این طریق بتوانیم با همکاری سازمان بهزیستی کشور مربیان مجرب و همچنین کتابدارانی برای کودک در کتابخانه‌ها مستقر کنیم.

مختارپور با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده بین این نهاد و معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه نمایش‌نامه‌خوانی را در کتابخانه‌ها آغاز کرده‌ایم. همچنین در کتابخانه‌هایی که دارای سالن هستیم نیز گروه‌های نمایشی دانش‌آموزی و دانشجویی می‌توانند به اجرای نمایش بپردازند.

او تاکید کرد: یکی از اقداماتی که داشته‌ایم مبتنی کردن فعالیت‌ها به پژوهش‌های علمی و تحقیقاتی است و از جمله فواید این کار عدم سلیقه‌ای عمل کردن و روی آوری به مراکز علمی و دانشگاهی است.

در ادامه این جلسه گزارشی از روند راه‌اندازی کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد و مجموعه تجهیزات آن ارائه شد.

توجه به کتابخانه‌های مدارس و مهد کودک‌ها، توسعه فرهنگ کتابخوانی، علاقه‌مندی به کتابخوانی فارغ از کتاب‌های درسی، راه‌اندازی کتابخانه‌ها با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و انسانی استان‌ها و شهرستان‌ها و ... از جمله محورهای مورد تاکید در این جلسه بود.