سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، مهدی بهرامی نویسنده این اثر  درباره محتوای رمان "هشت پیانیست" به هنرآنلاین، گفت: کتاب با معما آغاز می‌شود، معمایی که برخلاف انتظار، پاسخ صریحی به آن داده نمی‌شود. پاسخ صریحی که انتظار می‌رود منطق روایت حول آن شکل بگیرد. اما هر چه پیش می‌رویم رخدادی که در ابتدای امر مسئله اصلی رمان به نظر می‌رسید، اهمیتش را از دست می‌دهد و اگر نبود اشاراتی، شاید فراموش می‌شد. نیروهایی ناپیدا اما بنیادین در "هشت پیانیست"، داستان و در واقعیت، تاریخ را شکل می‌دهند.

او فکر کردن به بچه‌ها و نسل‌هایی برآمده از تجاوز، تهاجم و یا پیوندی غیرمنتظره را جرقه نوشتن این رمان دانست.

پشت جلد این کتاب نوشته شده: "هشت پیانیست" قصه شیفتگی انسان است. دلبستگی‌اش به دیگری که عشق نامیده می‌شود و دل باختن به ایده‌ها که گاه ایمان و گاه تعصب خوانده می‌شود. هشت پیانیست ما را به دالان‌های ناشناخته وجود خودمان می‌برد. ما که همه لاله و لادن‌ایم، چسبیده به نیمه‌ای پنهانی، نیمه‌ای که جدا شدن از آن به رهایی و یا نابودیمان می‌انجامد".

در ادامه آمده است: "همان جا با لاله و لادن آشنا شدم: دو خواهر، دو دختر، دو آدم که از  سر به هم چسبیده بودند؛ با هم می‌خوردند؛ قضای حاجت می‌کردند. به حمام می‌رفتند؛ می‌خوابیدند؛ با هم می‌خواندند و با هم پیانو می‌زدند. عکس بزرگ دو صفحه‌ای‌شان وسط مجله بود. پشت پیانو نشسته بودند و انگار که عاشق و معشوق باشند. سرهایشان را به هم چسبانده بودند. حواسشان پیش آهنگ بود. حرکت ظریف انگشتانشان را در بی‌حرکتی عکس هم می‌شد دید. شگفت‌انگیز بود اما صدای نواختن‌شان را در سکوت کاغذ می‌شنیدم. هنوز آهنگ‌شان در گوشم است. همیشه بوده؛ هر وقت که می‌نویسم و نوشته‌ها را تبدیل به تصویر می‌کنم؛ هر وقت که دلگیر می‌شوم؛ هر وقت که خوشحالم؛ هر وقت که عاشق می‌شوم و زمانی که خستگی و ترس مرا به تسلیم شدن دعوت می‌کند. ندایی می‌گوید: بایست! بمیر! دنگ دنگ و بعد ناگهان صدای زندگی می‌آید: لالالالالا و چوچوچو؛ قطار بودن دوباره حرکت می‌کند. کمی که سرعت گرفت، سوت می‌کشد و بخار سفید و سرخوش از دود کشش بیرون می‌زند. مجله را که خریدم، بخش مربوط به کامپیوتر را با ولع خواندم و بعد تفننی مجله را ورق زدم. وسط مجله عکس لاله و لادن را زده بودند. اولین چیزی که گفتم این بود: "سلام هشت پیانیست!"

این رمان نخستین بار در سال 1396 به چاپ رسیده. چاپ دوم کتاب "هشت پیانیست" نوشته مهدی بهرامی در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 25هزار تومان توسط انتشارات نیماژ منتشر شده است.