سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، پوپک عظیم‌پور پژوهشگر حوزه آیینی و نمایش عروسکی و کارگردان تئاتر، درباره این آثار توضیح داد: کتاب "خواهران قریب خواهران غریب" پژوهشی جهانی درباره عروسک‌های بی‌چهره است.

او با بیان این که عروسک‌های بی‌چهره در بازیچه و آیین کارکرد دارند، افزود: این عروسک‌ها به دلیل نداشتن چهره، عقاید متدولوژی و ایدئولوژی پشت سر دارند و به لحاظ نشانه‌شناسی، آیینی و مردم‌شناسی در کتاب بررسی شده‌اند.

عظیم‌پور درباره نحوه تحقیق و پژوهش کتاب "خواهران قریب خواهران غریب"، اظهار داشت: تالیف این اثر مدت 6-7 سال به صورت میدانی و کتابخانه‌ای به طول انجامید و اوایل سال آینده برای چاپ آن اقدام خواهم کرد.

او که برای تالیف این کتاب به کشورهای متعددی از آسیانه میانه، قزاقستان، قرقیزستان و گرجستان سفر کرده است، توضیح داد: کتاب عروسک‌های بی‌چهره حوزه بومیان آمریکا، بومیان استرالیا، آفریقا، اکراین، روسیه و ایران را دربرمی‌گیرد. تحقیق جذابی است در میان اقوام و تمدن‌های مختلف جهانی، در ایران نیز این عروسک را می‌توان در ترکمن صحرا، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دید.

عظیم‌پور با این توضیح که اکثر عروسک‌های بی‌چهره که در سطح دنیا وجود دارند در کتاب، شناسایی شده‌اند، اضافه کرد: کتاب "خواهران قریب خواهران غریب" به صورت رنگی و با تصاویر متعددی منتشر می‌شود.

او همچنین از ترجمه کتاب "دراماتورژی تئاتر عروسکی" نوشته پنی فرانسیس خبر داد و گفت: این کتاب که در مراحل پایانی ترجمه است، منبع درسی و آکادمیکی خوبی برای مطالعه دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به تئاتر عروسکی به شمار می‌آید. نویسنده اثر از محققان برجسته تئاتر عروسکی، نمایشنامه‌نویسی و نمایش عروسکی است.

"تکه و تکه‌چی قاصدان بهار"، "زیباشناسی عروسک"، "فرهنگ عروسک‌ها و نمایش‌های عروسکی آیینی و سنتی ایران" و "بوکه بارانه و هوله بارانی؛ عروسک‌های باران‌خواهی کردستان" برخی آثار تالیفی و ترجمه‌ای عظیم‌پور محسوب می‌شوند.