سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، نمایشنامه "دوشس ملفی" نوشته جان وبستر (1634-1580) نمایشنامه‌نویس، شاعر و نویسنده اهل بریتانیا است.

محمد رضایی‌راد و نغمه ثمینی براساس "دوشس ملفی" نمایشنامه‌ای نوشتند که به کارگردانی رضایی‌راد آبان ماه سال 1395 در تئاتر مستقل تهران به صحنه رفت. رضا بهبودی، احمد ساعتچیان، باران کوثری، میلاد رحیمی، میلاد شجره، فربد فرهنگ، محسن نوری، سیما مبارک‌شاهی، سینا کرمی، روجا جعفری، فرنوش نیک‌اندیش، سمانه حسینی، مژده امینی، پدرام صمدی، امین اسلامی و اکبر حیاتی در این نمایش بازی داشتند.

نمایشنامه "دوشس ملفی" متعلق به قرن هفدهم انگلستان و اساس آن واقعه‌ای تاریخی در ایتالیای قرن پانزدهم است، اما جان وبستر با نمایش خود فراتر از این واقعه تاریخی، تحلیلی عمیق از سویه‌های پنهان و تاریک نهاد بشری به دست داده، که از مرز زمان و مکان گذشته است. نمایشنامه درباره دو برادر است که به دلیل ثروت خواهرشان دوشس مانع ازدواج مجدد او می‌شوند. اما دوشس پنهانی و برخلاف خواسته برادران ازدواج می‌کند.

نغمه ثمینی در گفت‌وگویی که با هنرآنلاین داشت درباره پرداختن به این اثر گفته بود: رضایی‌راد کار روی نمایشنامه‌ "دوشس ملفی" را به من پیشنهاد کرد. این اثر برای دوره شکسپیر و عصر ژاکوبین است که برایم از جذابیت بسیاری برخوردار است. پیش از این کارهای مشترکی باهم داشتیم؛ بنابراین آن را پذیرفتم. کار روی نمایشنامه از یک بازنویسی ساده تبدیل به یک بازخوانی تازه شد؛ به شکلی که دیالوگ‌ها دوباره نوشته شد و روی تفسیر آن کار کردیم. در واقع درعین وابستگی به نمایشنامه جان وبستر متن جدیدی به وجود آمد.

نمایشنامه "دوشس ملفی" که براساس اثری به همین نام توسط محمد رضایی‌راد و نغمه ثمینی نوشته شده به‌زودی توسط نشر بیدگل روانه بازار کتاب می‌شود.