سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، حسین فدایی‌حسین نویسنده و پژوهشگر، درباره آثار جدیدی که در دست چاپ و انتشار دارد به هنرآنلاین گفت: در ادامه‌ فعالیت‌های چند سال اخیرم در حوزه‌ نمایشنامه‌های خواندنی، نمایشنامه‌هایی که خواندن و اجرای آن‌ها برای بچه‌ها لذت‌بخش و جذاب باشد، مجموعه‌ای را تحت عنوان "کتاب‌ـ‌ماسک" آماده کرده‌ام که یک عنوان از این مجموعه به نام "خرگوش باهوش و دو قصه‌ نمایشی دیگر از کلیله و دمنه" سال گذشته توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان منتشر شد ولی با وجود قول و وعده‌ کانون هنوز برای ادامه‌ این مجموعه تصمیم مشخصی گرفته نشده است. این در حالیست که من هفت مجموعه شامل 21 نمایشنامه برگرفته از قصه‌های کلیله و دمنه را آماده کرده‌ام.

او افزود: ویژگی این مجموعه از نمایشنامه‌های خواندنی این است که تمامی توضیح صحنه‌ها که خواندنشان برای بچه‌ها جذاب نیست به صورت کلام قصه‌گو در نمایشنامه آمده. ویژگی دیگر رنگ مجزا برای گفتارهای هر شخصیت است که خواندن را برای بچه‌ها آسان و لذت‌بخش می‌کند. نکته‌ دیگر مصور بودن نمایشنامه‌هاست. البته با تصاویری که به بچه‌ها ایده‌ اجرایی می‌دهد. بخش مهم دیگر این مجموعه، صفحه‌ مربوط به والدین و مربیان است که در پایان هر نمایشنامه آمده و در آن علاوه‌ بر بیان خلاصه‌ قصه‌ اصلی، سووالاتی برای شکل‌گیری بحث و گفت‌وگو درباره‌ نمایشنامه و شخصیت‌ها مطرح شده است. همچنین پیشنهاداتی برای نوشتن دوباره‌ نمایشنامه با نگاهی متفاوت. در پایان هر نمایشنامه نیز پیشنهاداتی برای اجرای ساده و خلاقانه‌ی اثر ارائه شده تا بچه‌ها بتوانند پس از خواندن نمایشنامه آن را به سادگی اجرا کنند.

فدایی‌حسین با این توضیح که تهیه‌ ماسک شخصیت‌ها از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مجموعه است که رغبت و اشتیاق بچه‌ها را به خواندن و سپس اجرای نمایشنامه افزایش می‌دهد، ادامه داد: در ضمن نمایشنامه‌ها به گونه‌ای در هر مجموعه آمده که در هر سه نمایشنامه‌ مجموعه، شخصیت‌ها مشترک هستند. این کار برای آن انجام شده که از تعداد ماسک‌های کمتری در هر مجموعه استفاده شود. به این ترتیب، هر مجموعه در یک بسته شامل کتاب نمایشنامه و ماسک‌های شخصیت‌ها قرار گرفته است.

او با بیان این که از طرح‌های دیگرم در زمینه‌ کتاب و نمایش، مجموعه‌ "تعزیه برای بچه‌ها"ست، گفت: این طرح هم که تا به حال یک نمونه از آن در نشریه‌ همشهری بچه‌ها به نام "مجلس تعزیه سیب و به" منتشر شده همچنان در انتظار تصمیم ناشر است. طرح "تعزیه برای بچه‌ها" شامل یک پروسه‌ پژوهشی مبتنی بر نسخه‌های تعزیه و گزینش بخش‌هایی‌ از هر نسخه است که در آن کودکان و نوجوانان حضور دارند. به طور مثال بخش مربوط به شهادت حضرت رقیه در تعزیه بازار شام. سپس این بخش‌ها ویرایش شده و تبدیل به موقعیت نمایشی می‌شود و در نهایت اشعار آن توسط یک شاعر کودک بازسرایی می‌شود. این مجموعه در چهارده عنوان نسخه تنظیم شده و مصور خواهد بود.

فدایی‌حسین با این توضیح که در زمینه‌ ترجمه، چند اثر آماده‌ چاپ دارم که منتظر مجوز و تصمیم ناشر برای انتشار است، تصریح کرد: از جمله دو نمایشنامه‌ برای کودکان و نوجوانان به نام‌های "ساعت هشت در کشتی" نوشته‌ آلریچ هاب با موضوع فلسفه‌ خلقت و نمایشنامه "تنها یک روز" نوشته‌ مارتین بالت‌شیلت با موضوع فلسفه‌ زندگی و مرگ. هر دوی این کتاب‌ها را قرار است نشر فرهنگ نو منتشر کند. همین انتشارات قرار است پس از سال‌ها نمایشنامه "طوفان" با موضوع حرکت مسلم ابن‌عقیل به کوفه را که سال‌ها پیش در سالن سایه تئاتر شهر اجرا شده را نیز به چاپ برساند. همچنین کتاب "زندگی در تئاتر" که تحلیلی است بر آثار نمایشی کارگردان و تهیه‌کننده‌ بزرگ سوئدی اینگمار برگمان.

او با بیان این که انتشارات سوره‌ مهر هم دو کتاب ترجمه شده در زمینه‌ تئاتر تعلیمی به نام‌های "تئاتر و نقش شفابخش آن در آموزش" نوشته‌ ریچارد مورس و "تئاتر، آموزش و ایجاد معانی" نوشته‌ تونی جکسن را برای چاپ آماده می‌کند، افزود: هر دوی این کتاب‌ها به مقوله‌ای مهم و به روز یعنی استفاده از تئاتر در جهت آموزش، تربیت، درمان و سایر کاربردهای اجتماعی اشاره دارد.

حوزه‌ بازی‌های جمعی و هدف‌مند که یکی از دغدغه‌های فدایی‌حسین محسوب می‌شود و انتشارات صابرین که پیش‌تر کتاب‌های "101 بازی نشاط‌‌آور"، "101 بازی نمایشی"، "101 بازی حضور ذهن" و "101 بازی خانوادگی" را از ترجمه‌های او منتشر کرده بود، سه کتاب دیگر از این مجموعه با عنوان "101 بازی بداهه"، «10" بازی یوگا" و "101 بازی حرکتی" را در دست انتشار دارد.

در زمینه بازی و سرگرمی نیز انتشارات امیرکبیر پنجمین مجموعه از چهارفصل سرگرمی با عنوان "چهارفصل سرگرمی/ وقت بازی" را از او برای انتشار آماده می‌کند.

فدایی‌حسین ادامه داد: جدای از کتاب‌های تئاتر و نمایش، در زمینه‌ رمان کودک و نوجوان هم در انتشارات پیدایش رمان "سال سایه‌ها" نوشته‌ کلر لگراند که یک رمان نوجوانانه در ژانر ترسناک است را آماده‌ انتشار دارد. همچنین در ادامه‌ مجموعه رمان‌های "شاهزاده‌خانم همستر" کتاب سوم این مجموعه با عنوان "راپونزل" را برای انتشارات پرتقال آماده می‌کنم.

او در حال حاضر براساس طرحی با موضوع رضوی در حال نگارش نمایشنامه "زنان نوغان" است که به رویدادهای آخرین روزهای زندگی حضرت رضا(ع) و بعد شهادت ایشان اشاره دارد.

همچنین یک مجموعه نمایشنامه کوتاه برای مدارس را هم با موضوع وقایع انقلاب آماده می‌کند تا در ایام دهه‌ فجر در اختیار مدارس سراسر کشور قرار بگیرد.

فدایی‌حسین چند اثر هم در دست ترجمه دارد که از جمله می‌توان "تئاتر هم‌چون رسانه‌ای برای آموزش" از دروتی هیسکوت که به تجارب طولانی او در استفاده از تئاتر برای آموزش اشاره دارد، کتاب "تئاتر برای تغییر" نوشته‌ رابرت جی لندی که به کاربردهای تئاتر در فضاهای بیرون از صحنه از جمله تئاتر آموزشی، تئاتر درمانی، تئاتر در زندان‌ها و... می‌پردازد اشاره کرد.

او از مجموعه نمایشنامه‌های دیوید وود یک مجموعه شامل چهار اثر را آماده می‌کند تا در ادامه‌ مجموعه‌های قبلی این نویسنده منتشر شود. این نمایشنامه‌ها عموما قصه‌های آشنایی دارد ازجمله "سیندرلا"، "علاالدین" و "فلیبرتی و پنگوئن".

فدایی‌حسین روی چند ایده‌ جدید برای کتاب‌های کاربردی هم در حال بررسی و مطالعه است که از جمله "کتاب/ تئاتر مغناطیسی" و "بسته‌ فعالیت نمایشی کتاب‌ـ‌نمایش" را می‌توان نام برد.