سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، "زندگی‌نامه خانم توران میرهادی"، "گاه‌شمار زندگانی توران میرهادی"، "کتاب‌شناسی آثار توران میرهادی"، "تاریخ و جغرافیا، درس‌های دوست‌داشتنی"، "شیوه مدیریتی، با رویکرد اخلاقی و اجتماعی در مدرسه فرهاد"، "تقویت انگیزه‌های درونی کودکان با نگاه جمع‌گرایانه"، "مدرسه‌ای که به گذشته تعلق ندارد"، "آموزش موسیقی در مدرسه فرهاد به روایت سیمین قدیری، معلم موسیقی مدرسه" و "مصاحبه با کفایت رائین" عناوین فهرست این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در این کتاب مجموعه مقاله‌ها و دل‌نوشته‌هایی ارایه شده است که یاران، همکاران، معلمان و دانش‌آموزان مدرسه فرهاد، با عشق و باور قلبی به روش‌های تربیتی استاد توران میرهادی نوشته‌اند و همچنین مقاله‌ها حاوی تجربیاتی‌اند که بسیاری از دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت شخصا از مکتب او کسب کرده‌اند و با توجه به کارآمد بودن آن‌ها را با دیگران سهیم شده‌اند. مقاله‌هایی که شامل نظراتی است که بسیاری از معلمان و مربیان آن‌ها را به شکلی ملموس مورد استفاده قرار داده‌اند و راه‌گشای آنان بوده است.

هیات مدیره انجمن پژوهش‌های آموزشی پویا یک هفته پس از درگذشت استاد تعلیم و تربیت توران میرهادی در آبان‌ماه سال 1395 نشستی برگزار می‌کند و تصمیم گرفته می‌شود که برای اشاعه اندیشه‌های استاد میرهادی، مجموعه آثارش گردآوری و شرایطی فراهم شود که در صورت امکان برای بهره‌گیری در اختیار مراکز آموزشی و پرورشی و حتی دانشگاه‌ها قرار بگیرد.

به همین منظور، انجمن از همکاران، یاران و شاگردان مدرسه فرهاد درخواست می‌کند با توجه به شناختی که از اندیشه‌ها و روش‌های آموزشی و پرورشی میرهادی دارند، مقاله‌ای بنویسند و در اختیار انجمن پویا قرار دهند تا مجموعه‌ای متنوع از دید افراد گوناگون گردآوری و چاپ شود.

در پی این تصمیم فراخوانی در فضاهای مجازی پخش و از علاقه‌مندان دعوت می‌شود که مقاله‌های خود را در اختیار انجمن پویا قرار دهند. همچنین با ارسال پرسش‌نامه‌ای نظرات برخی از همکاران توران میرهادی درباره ابعاد گوناگون فعالیت‌های علمی و فرهنگی او گردآوری می‌شود.

کتاب "توران میرهادی" با زیرعنوان از نگاه شاگردان و معلمان مدرسه فرهاد، در شمارگان 200 جلد و با قیمت 12 هزارتومان توسط انتشارات آموزش نوآموز منتشر شده است.

شیفته مستوفیان، سوزان حبیب، پریسا پهلوان، سعیده شعاری‌نژاد و شیبا ملک گروه مولفان و نویسندگان این اثر را تشکیل می‌دهند.

توران میرهادی (1395-1306) استاد ادبیات کودکان، نویسنده و متخصص آموزش و پرورش یکی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی است که بیش از 60 سال در گستره آموزش و پرورش، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان کوشیده و در این روند یکی از چهره‌های تاثیرگذار سده کنونی ایران بوده است. در این راه او به همراه همسر و همراهش محسن خمارلو به مدت 25 سال مجتمع آموزشی تجربی فرهاد یا مدرسه فرهاد را از سال 1334 تا 1359 اداره کرد. این مجتمع یکی از آموزشگاه‌های تجربی و الگووار ایران بود که هدف و کارکردهای آموزش و پرورش مدرن در آن تجربه و ارزیابی می‌شد. همچنین او یکی از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک بود و از سال 1358 تا اواخر عمر سرپرستی تدوین و تالیف فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان را نیز برعهده داشته است.

کتاب توران میرهادی