به گزارش هنرآنلاین براساس خبر رسیده، مهدی قزلی در ابتدای این نشست یادی از زنده‌یاد ابوالفضل زرویی‌نصرآباد کرد.

دبیر اجرایی یازدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد با اعلام آمار کلی آثار داوری شده، گفت: در مجموع ۳۲۱۳ عنوان کتاب در این دوره مورد بررسی قرار گرفته است که ۱۴۸ عنوان در بخش نقد ادبی، ۱۷۳ اثر در بخش مستندنگاری، ۱۲۰۰ داستان کوتاه و ۱۶۷۳ رمان و داستان کوتاه بوده است.

در ادامه محمدرضا بایرامی دبیرعلمی سیزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد، گفت: از مدیرعامل و کارکنان بنیاد شعر و ادبیات داستانی تشکر می‌کنم که با تلاش شبانه‌روزی، دقت نظر و حس مسوولیت‌پذیری برای برگزاری این دوره از جایزه جلال تلاش کردند.

او افزود: از همکارانم نیز در هیات علمی و گروه‌های چهارگانه داوری تشکر می‌کنم که روزها و ساعت‌های بسیاری برای مطالعه، بررسی و انتخاب آثار صرف کردند که امیدوارم نتایج همانطور که برای من رضایت‌بخش بوده، برای مخاطبان و اهالی ادبیات نیز مایه خوشنودی باشد.

بایرامی با اشاره به نحوه بررسی آثار نیز گفت: با اطمینان عرض می‌گویم که داوری آثار بدون توجه به نام، جنسیت و گرایش سیاسی نویسنده، نام ناشر و امثالهم صورت گرفته و صرفا قوت کتاب از جهت محتوا و تکنیک ملاک انتخاب بوده است.

سه امتیاز منحصر بفرد برای برگزیدگان جایزه جلال

قزلی در پاسخ به سوالی درباره نحوه حمایت از برگزیدگان جایزه ادبی جلال گفت: طی نامه‎‌نگاری انجام شده با کمیته خرید کتاب وزارت ارشاد، آثار برگزیده جوایز ملی ادبی در اولویت خرید کتاب است که در نهایت برای تجهیز کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و دسترسی آسان مردم به آثار برگزیده می‌شود.

او افزود: یکی از امتیازات برگزیدگان جوایز ملی هم‌چون جایزه جلال آل‌احمد این است که با همکاری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، این افراد به عنوان نماینده نویسندگان در رخدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و خارج از کشور حضور پیدا کنند.

قزلی ادامه داد: با پا گرفتن طرح "گرنت"، آثار برگزیده جایزه ادبی جلال آل‌احمد به ناشران کشورهای خارجی معرفی می‌شود تا زمینه ترجمه، انتشار و راهیابی به بازار فرهنگی کشورهای مختلف جهان را بدست آورند که این روزها می‌شنویم رایت‌های خوبی از این آثار به فروش رسیده است.

امسال کاهشی در میزان جایزه جلال نخواهیم داشت

دبیر اجرایی یازدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد با اشاره به میزان جایزه امسال، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و نوسان قیمت سکه در بازار، میزان جایزه برای برگزیده جایزه این دوره، یکصد میلیون تومان در نظر گرفته است.

او افزود: به نویسندگان آثار شایسته تقدیر نیز، ۳۰ میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

قزلی با اشاره به کمبود بودجه بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: سال گذشته با برگزاری چهار جشنواره ملی فقط چهار میلیارد و پانصد میلیون تومان بودجه دریافت کردیم که امسال علی‌رغم اضافه شدن مسوولیت حمایت از انجمن‌های ادبی، فقط دومیلیارد تومان سهم بنیاد بوده است.

او ادامه داد: با ثبت‌نام ۱۲۹۰ انجمن ادبی که ۴۰۰ انجمن از آنها دارای شناسه ملی هستند، وظیفه بنیاد حمایت مالی است که توانسته‌ایم علیرغم مضیقه مالی طرحانه انجمن‌ها را پرداخت کنیم. حال شما به این وضعیت، از طرفی جوایز پروین اعتصامی، ملک‌الشعرای بهار و جلال آل احمد و از سویی، هزینه اجاره، حقوق پرسنل و هزینه‌های جاری بنیاد را اضافه کنید.

مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی با قدردانی از پرسنل بنیاد، توضیح داد: مجموعه‌ای هستیم با ۳۰ پرسنل که علاوه بر برگزاری رویدادهای بزرگی مانند جشنواره‌های ملی ادبی، پایگاه نقد شعر و داستان را نیز اداره می‌کنیم که مایه افتخار من است.

او با اشاره به تغییر محل برگزاری جایزه جلال از تالار وحدت به کتابخانه ملی، گفت: با همکاری‌ صورت گرفته با کتابخانه ملی ایران که یکی از مراکز مهم فرهنگی و کتابخوانی کشور است و برگزاری اختتامیه در تالار قلم، توانستیم بودجه قابل توجهی را ذخیره کنیم.