به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست‌و‌ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌زمان با روز کتابگردی در کتابفروشی مکتب تهران حضور پیدا کرد.

او با اشاره به وضعیت کتابخوانی در کشور، گفت: متاسفانه در فضای نشر و کتاب اتفاقاتی رخ داده است که نیازمند رسیدگی‌های بیشتر است. بخش قابل توجه آن شاید این است که باید جامعه مخاطبان را نسبت به کتاب حساس‌‍‌تر کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با اشاره به افزایش تولید کتاب در کشور پس از انقلاب اسلامی ایران، توضیح داد: خوشبختانه در حوزه تولید کتاب در چهل سال بعد از انقلاب رشد داشته‌ایم. اما روند استفاده از کتاب و کتابخوانی به اندازه تولید کتاب پیش نرفته است.

صالحی با تاکید بر این که به نظر می‌رسد باید نهادها، سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف درباره این موضوع با یکدیگر همکاری کنند و به کمک پدیدآورندگان بیایند تا تولید و مصرف کتاب رابطه منطقی خود را برقرار کنند، تصریح کرد: سرانه 12 و نیم دقیقه‌ای مطالعه کشور به نسبت تولید آثار، پایین است.

او فاصله بین تولید کتاب و مصرف آن را در مجموع زیاد دانست و افزود: به نظر می‌آید که برای برطرف کردن این فاصله به یک نهضت ملی نیاز داریم تا این روند کتابخوانی را تقویت کنیم. در این مسیر بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها نیاز است به کمک کتاب و کتابخوانی بیایند. رسانه‌ها در این مسیر می‌توانند در این راه ما را کمک کنند. نظام آموزش و پرورش که یک نظام مبتنی بر کتاب‌های کنکوری است و فرزندان ما را از مطالعه آزاد دور می‌کند؛ اخلال در مسیر مطالعه کتاب ایجاد می‌کند.

صالحی با انتقاد از کم‌کاری رسانه‌ها در حوزه کتاب، عنوان کرد: باید باور کنیم که فرهنگ ملی و دینی ما به صورت فراگیر حرکت کند. این که در حوزه رسانه کتاب کم دیده شود زیاد خوب نیست. خانواده‌های ما برای ارزشیابی کودکانشان، به جای میزان مطالعه کتاب‌های غیردرسی، نمره را ملاک قرار می‌دهند درحالی که این روند زیاد خوب نیست و باید تغییر پیدا کند.

او ادامه داد: آن چیزی که ما از دوره قبل در حال پی‌گیری هستیم این است که این روند کتابخوانی را به یک جنبش اجتماعی تبدیل کنیم. زیرا دولت به تنهایی در این مسیر نمی‌تواند حرکت کند. لذا از طریق مروجان کتابخوانی، باشگاه‌های کتابخوانی و امضای تفاهم‌نامه با سازمان‌ها قصد داریم کتابخوانی را در کشور احیا کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رعایت قانون کپی‌رایت در کشور، گفت: قانون حقوق نویسندگان که در سال 1349 به تصویب رسیده است، قانون بدی نیست، اما تغییراتی نیز در این سال‌ها ایجاد شده است که باید قانون بر اساس آن تغییرات، اصلاح شود. خوشبختانه این لایحه مراحل قانونی خود را طی کرده است که امیدواریم با تصویب آن فضای مالکیت معنوی نویسندگان داخلی و خارجی تامین شود.

صالحی همچنین درباره اقدامات دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کاغذ، گفت: یکی از رویکردهای دولت آقای روحانی ثبات نرخ ارز بوده است زیرا ثبات نرخ ارز کمک می‌کند که بازار تولید و توزیع، مبنای روشنی داشته باشد. یکی از همت‎های آقای روحانی تک‌ نرخی نگه داشتن نرخ ارز بود که تا قبل از بهمن ماه سال گذشته با پی‌گیری‌های مستمری که در این حوزه انجام شد، بسیار موفق بودند.

او ادامه داد: اتفاقی که با بدعهدی در موضوع برجام رخ داد و آمریکا از برجام خارج شد، شرایط کشور را تغییر داد. در این شرایط آقای روحانی باید بین بد و بدتر انتخاب می‌کرد زیرا چند نرخی شدن نرخ ارز موجب ایجاد رانت در کشور می‌شد. از سوی دیگر جنگ روانی و اقتصادی آمریکا نیز موجب شد تا شرایط کشور تغییر کند. با دو نرخی شدن نرخ ارز، در نخستین گام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاغذ را در لیست کالاهای اساسی قرار داد تا از این طریق صنعت نشر چندان صدمه نبیند.

صالحی با اشاره به تشکیل کارگروه کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در شهریور ماه کارگروه کاغذ تشکیل شد و در این کارگروه هم نهادهای موثر دولتی‌ مانند بانک مرکزی، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور دارند و هم منتفعان کاغذ مانند صنف‌های مختلف صنعت نشر و روزنامه حضور دارند تا از ایجاد رانت و سودجویی جلوگیری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تقاضاهای افراد در این کارگروه بحث می‌شدند و بعد از تصویب، مراحل خود را طی می‌کرد و تاکید داشتیم تا در این مسیر مجموعه‌های مختلف حضور داشته باشند تا موجب شود احتمال رانت‌خواری به حداقل برسد. وقتی صنوف مختلف در چنین کارگروهی حضور داشته باشند، این وضعیت ایجاد می‌شود. مجموعه مصوبات در کارگروه، موجود است. در مراحل بعدی هم خوشبختانه سامانه‌ای برای این منظور شکل گرفت. مجموع افرادی که درخواست کاغذ دارند، در این سامانه موجود است و شفافیت در مصوبات وجود دارد.

او افزود: نمی‌خواهم بگویم که مشکل نداریم ولی از بحران خارج شده‌ایم و در آینده نیز بحران نخواهیم داشت. تلاش می‌کنیم این فضا حداکثری‌ شود و امیدوارم منابع تامین ارز نیز از ما پشتیبانی کنند تا مشکلی در این حوزه نداشته باشیم.