به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری  بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، احمد مسجدجامعی و مجید فراهانی اعضای شورای شهر تهران، نیکنام حسینی‌پور دبیر بیست و ششمین هفته کتاب و مدیرعامل خانه کتاب،‌ محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران،‌ نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی، سمیه حاجوی شهردار منطقه 7 و علی مفاخریان شهردار منطقه 9  در ادامه روز کتابگردی  و پس از افتتاح کتابفروشی پیدایش از انتشارات کامران احمدی واقع در خیابان سهروردی شمالی بازدید کرد.

بازدید از ناشر تخصصی کتاب‌های پزشکی

کامران احمدی درباره فعالیت‌های این انتشارات گفت: به طور تخصصی در حوزه کتاب‌های پزشکی فعالیت می‌کنیم  و تمام درس‌هایی که یک دانشجوی پزشکی از زمانی که وارد این رشته می‌شود تا پایان تحصیلاتش را تامین می‌کنیم. این کتاب‌ها شامل آثار تالیفی و ترجمه که با کیفیت بالا منتشر می‌شوند به گونه‌ای که در هیچ شاخه دیگری این کتاب‌های با کیفیت را نداریم.

احمدی در پاسخ به سوال فعالیت‌های این انتشارات در عمومی ساختن کتاب‌های پزشکی برای  غیر دانشجویان این رشته نیز گفت: برنامه ما برای افزایش سطح اطلاعات عمومی از پزشکی این است که در مسیری حرکت کنیم که دانش پزشکی را برای تمام مردم به گونه‌ای ساده و روان مطالعه کنند.

ضرورت عمومی کردن موضوعات علمی برای مخاطبان

احمد مسجدجامعی در این دیدار عنوان کرد: اگر علم را نتوان عمومی کرد این تخصص‌ها راهگشای کاهش آسیب‌های جامعه عمومی نمی‌شود و برای عمومی کردن علم باید افراد آن را پیدا کرد.

او ادامه داد: برای مثال اگر بتوانیم برای بیماری‌های هم‌چون فشارخون کتاب‌های عمومی داشته باشیم بسیار موثر است. در شورای شهر،‌ کمیسیونی به نام سلامت مشغول فعالیت است که کاری متفاوت از وزرات بهداشت انجام می‌دهد و شرایطی فراهم می‌کند تا مردم دچار بیماری نشوند. شرایط شهرهای ما خوب نیست و با این اوضاع باید به شهروندان این توانایی را بدهیم تا در مقابل این مسایل بایستند.

مسجدجامعی افزود: این انتشارات اگر علاوه بر متون دانشگاهی پر فروش به حوزه عمومی ساختن دانش و فرهنگی کردن علم توجه کند، کار بسیار خوبی است.

فرصت مناسب برای الکترونیکی شددن کتاب‎ها

سپس مجید فراهانی با اشاره به ضرورت ترویج کتاب‌های الکترونیکی عوان کرد: با گران شدن کاغذ و قطع درختان و تخریب محیط زیست،‌ سایت کتابفروشی آمازون که بزرگ‌ترین سایت کتابفروشی دنیا است، درحال حاضر به سوی آثار دیجیتال حرکت کرده است.  افراد نیز با پرداخت مبلغ کمتری نسبت به کتاب چاپ شده به کتاب‌های آنلاین دسترسی پیدا می‌کنند. از نظر من،‌ با چهار برابر شده قیمت کاغذ،‌ فرصتی برای حرکت به سوی کتاب‌های الکترونیکی فراهم شده است.

کتاب خوب همیشه مشتری دارد

کتابگردان در ادامه بازدیدهای خود از کتابفروشی‌ها به خیابان سهروردی رفتند و از کتابفروشی کمال‌الملک بازدید کردند.

در این دیدار حسین حسینی مدیر کتابفروشی کمال‌المک در دیدار با کتابگردان، گفت: خوشبختانه یکی از کتابفروشی‌های خوشنام این محل و اصالتا یزدی هستم و این شغل به صورت موروثی به ما رسیده است و تقریبا دو نسل است که به کتابفروشی می‌پردازیم.

او ادامه داد: قبل از دایر کردن این کتابفروشی در شهرآرا و خیابان آفریقا کتابفروشی داشتم. از سال 1367 کتابفروشی کمال الملک را در خیابان سهروردی راه اندازی کردم و خوشبختانه تا به امروز 30 سال است که در این مکان حضور دارم.

حسینی افزود: خوشبختانه اگر کتاب خوبی منتشر شود مردم از آن استقبال می‌کنند و به قیمت آن توجه نمی‌کنند. همچنین تلاش می‌کنیم تا کتاب‌ها را به همان قیمت قبلی به فروش برسانیم.

کتابگردان چه کتاب‌هایی خریدند؟

در ادامه کتابگردان از  کتابفروشی لارستان در خیابان مطهری بازدید کردند. در این کتابفروشی سیدرضا صالحی‌امیری وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به گروه کتابگردان ملحق شد.  

در این بازدید مجید فراهانی کتاب "داستان‌های ۵۵ کلمه‌ای"، نیکنام  حسینی‌پور "طریق بسمل شدن" و سیدرضا صالحی‌امیری نیز  کتاب "روضه نوح" را به منظور توسعه کتاب و کتابخوانی و حمایت از کتابفروشی‌ها خریداری کردند.

طرح کتابگردی به منظور حمایت از کتاب‌فروشی‌های کشور و با تاکید بر حمایت از کتاب‌فروشی‌های محلی در 4 سال گذشته هم‌زمان با هفته کتاب در سراسر کشور برگزار شده و امسال پنجمین دوره آن در حال برگزاری است.