به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی شهر کتاب فرشته، مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب "قطب نمای موفقیت" نوشته الکساندر جورجینیا اینکلمان رئیس کارگروه ایران در حزب CDO آلمان، با حضور مترجم کتاب سیدحمیدرضا عظیمی و اهالی فرهنگ و هنر در این مجموعه فرهنگی هنری برگزار شد.

الکساندر جورجینیا اینکلمان از مادری ایران و پدری آلمانی متولد شده است. او به جهت ریشه‌های ایرانی خود در این سال‌ها تلاش بسیاری در راستای روابط ایران و آلمان داشته و با سیستم اینکلمان توانسته گام‌های موثری جهت هدایت افراد به سمت و سوی موفقیت بردارد.

مولف کتاب "قطب نمای موفقیت" در ابتدای این مراسم صحبت‌هایی صمیمانه با حاضران داشت  و گفت: امروز می‌خواهم رازی را با شما در میان بگذارم؛ در خانواده ما شعار این که غریبه‌ها، همان دوستانی هستند که ما هنوز آن‌ها را نمی‌شناسیم. همین لحظه اگر هر کدام از ما تنها به کنار دست خود نگاه کنیم و به ناشناس‌های کنارمان سلام کنیم، قطعا اتمسفر اینجا دوستانه‌تر و قشنگ‌تر خواهد شد. اما مهم این‌جاست که چه کسی این اتمسفر زیبا را ایجاد کرده است. این خودمان هستیم که توانسته‌ایم با نوع برخورد و رفتارمان چنین فضایی را برای خودمان ایجاد کنیم. همین امروز امکان این را داشتم که برای 10 دقیقه با اتومبیل با فردی که تا به حال نمی‌شناختم مسیری را طی کنم؛ مردی مسن که سر صحبت را با من باز کرده بود. او تمام این 10 دقیقه را با من از گناه صحبت کرد و هر بار هم نظر مرا جویا می‌شد.

photo_2018-11-20_08-20-33

اینکلمان ادامه داد: اما به اعتقاد من بزرگ‌ترین گناه در زندگی ما انسان‌ها این است که آینده خود را ببخشیم. موفقیت چیزی است انسان همواره به آن نیاز دارد. هیچ‌گاه دنیا به مانند امروز نیاز به آدم‌های موفق نداشته است که امروز دارد. با تمام پیشرفت‌هایی که بشر در موارد مختلف علمی داشته، مشکلات امروز همان‌های هستند که در گذشته نیز با آن‌ها دست به گریبان بودند. بگذارید برایتان قصه بگویم مردی از روبروی خانه زیبایی که پلکانی جلوی آن است، عبور می‌کند. چشمش به کودکی می‌خورد که به همراه سگی روی پلکان نشسته بود. از او می‌پرسد آیا سگ تو گاز می‌گیرد؟ و پسرک پاسخ می دهد نه! مرد با خوشحالی قصد نوازش سگ را دارد که در کمال تعجب سگ دست او را گاز می‌گیرد. اعتراض می‌کند که تو گفتی این سگ گاز نمی‌گیرد و پسرک پاسخ می‌دهد، خوب این سگ من نیست.  

او افزود: در واقع آن مرد سوال خود را درست نپرسیده بود. ما نیز برای رسیدن به موفقیت بایستی سوال درست را بپرسیم. ما در زندگی به هدف نیاز داریم، اما اهدافی روشن. اگر شما امروز از من بپرسید که هدفم از آمدن به ایران چه بوده، پاسخ می‌دهم که من به ایران آمده‌ام چون مردم ایران برایم مهم هستند. می‌دانید چرا؟ چون تنها شمایید که می‌توانید تاثیر مثبتی روی خود و اطرافتان داشته باشید. این نکته اهمیت دارد که چشمان شما تا چه حد می‌تواند خوب ببیند.

photo_2018-11-20_08-20-36

در بخش دیگری از این مراسم، سیدمحمد بهشتی مدیر اسبق سازمان میراث فرهنگی، با اشاره به توان‌مندی‌ها و منابع ایران در عرصه‌های گوناگون فرهنگی هنری اظهارداشت: من در زمینه اقتصاد مطالعه زیادی ندارم اما به نظرم می‌رسد که اقتصاد به این معناست که منابع محدود را صرف دستیابی به نتایج مطلوب کنیم. بر این مبنا تمام موجوداتی که در طبیعت زیست می‌کنند، رفتارشان اقتصادی است و در این میان تنها موجودی که می‌تواند اقتصادی عمل نکند انسان است.

او در ادامه یکی از صورت‌های موفقیت را حل معادلات پیچیده دانست و افزود: نگاهی به تمدن ایران نشان می‌دهد که ایرانیان همواره توانسته با حل معادلات پیچیده، زیستی مناسبی را برای خود فراهم آورند و تمدن خود را پایه‌ریزی کنند. به اعتقاد من یکی از صورت‌های موفقیت حل معادلات پیچیده و اکتفا نکردن به حداقل‌هاست. در ایران سازه‌ای وجود دارد که بسیار استثنایی است و می‌تواند نمادی از موفقیت باشد؛ پدیده‌ای به اسم یخچال. ساختمانی که در شهرهای حاشیه کویر ایران از جمله تهران وجود داشت که در فصل زمستان در آن مناطق یخ تولید می‌کردند و برای استفاده در فصل تابستان در مخزنی نگه می‌داشتند.

بهشتی گفت: تا پیش از اختراع یخچال‌های الکتریکی امروز، در هیچ کجای جهان در فصل گرما یخ وجود نداشت تا نوشیدنی‌های خود را خنک بنوشند مگر در ایران. در واقع ایرانی‌ها صرفا برای یک لذت چنین سازه‌ای را ایجاد کرده بودند و این خود نشان از تلاش آن‌ها برای رسیدن به موفقیت با کمال مطلوب دارد. البته این روزها کمی حال ما ایرانی‌ها خوب نیست، اما اگر فقط کمی حال ما بهتر شود قاعدتا چنین خلاقیت‌های هدف‌مندی را در تمامی عرصه‌ها شاهد خواهیم بود. هنوز که هنوز است در عرصه‌هایی که موکول به خلاقیت است مثل عرصه‌های هنری، ایرانی‌ها همواره موفق عمل کرده‌اند. امیدوارم با اتفاقاتی نظیر همین کتاب حال ما ایرانی هر روز بهتر باشد.

photo_2018-11-20_08-20-34

بیژن امکانیان، سعید صادقی عکاس جنگ، اشمیتز رایزن فرهنگی بلژیک، برایسنل برگر رایزن اقتصادی اتریش و جمعی از کارکنان رایزنی‌های فرهنگی و سفارتخانه‌های مقیم ایران نیز از دیگر چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.